Column – Maatschappelijke waarde

Maatschappelijke waarde

Ik zoek een onafhankelijke expert die maatschappelijke waarde kan vast stellen. Ik wil graag weten waarom de ene organisatie heel veel subsidie krijgt en de andere partij niks. Ik wil graag weten waarom sommige organisaties altijd op steun van fonden, rotaryclubs en sponsors kunnen rekenen en anderen altijd achter het net vissen. Is maatschappelijke waarde, net zoals bij een aandeel, afhankelijk van bepaalde ontwikkelingen en welke dan? Is kwantiteit van invloed? Allemaal vragen die moeilijk te beantwoorden zijn. Zo’n expert die maatschappelijke waarden kan vast stellen zou ingehuurd kunnen worden door gemeentes zodat ze met een objectieve blik de subsidietaart kunnen verdelen. Ik heb zelf bijvoorbeeld een zwak voor vrijwilligersorganisaties die met veiligheid te maken hebben zoals de brandweer en reddingsbrigade. Die weten niet wanneer ze in actie moeten komen, maar ze moeten er wel staan, soms met gevaar voor eigen leven! Aan de andere kant ben ik een cultuurbarbaar. Ik zie kunstwerken waarvan ik denk: ik zou er geen euro voor over hebben. Maar ja, ik ben geen expert die maatschappelijke waardes vast stelt. Of wel? Ik besteed aandacht aan wat er in de maatschappij gebeurt. En wat ik dus maatschappelijk waardevol vind. Ik bepaal (met mijn collega’s) waar we aandacht aan besteden. Dat is retemoeilijk. 60% van het nieuws krijgen we toegestuurd. Als ik een bericht krijg over een dartcompetitie, besteden we daar dan aandacht aan? Gewoon een paar gasten met dikke buiken die in een schimmige kroeg pijltjes staan te gooien. Ja, want darters verdienen dezelfde behandeling als voetballers. De Zonnebloem heeft een gezellige middag georganiseerd. “Ja, boeien”, zou mijn zoon zeggen. Maar mijn moeder vindt het wel leuk nieuws. Wie is er meer een expert: mijn zoon of mijn moeder?  Bo is een publieke omroep. Dan moet je niet alleen aandacht besteden aan populaire zaken, maar ook aan dingen waarvan je als omroep vindt dat iedereen dat moet weten. Dat onderscheidt ons van commerciële omroepen. Maar wie doet dat tegenwoordig nog? Wordt maatschappelijke waarde vaak niet verward met populariteit of wat het meest waarde heeft in geld uitgedrukt? Als wij als omroep dan aandacht besteden aan zaken die niet populair zijn en financieel oninteressant, dan gaan er her en der wenkbrauwen omhoog. Nou jammer dan. Bo is een publieke omroep, voor iedereen. Ook voor het kleine nieuws dat maatschappelijk van belang is. Nou ja, ben ik eigenlijk zelf een expert in maatschappelijke waarde. Snel mijn visitekaartjes veranderen.

Deze Columns zijn eerder gepubliceerd in vier edities van Uitgeverij Verhagen.
Noordwijkerhouts Weekblad, De Teylinger, Lisser Nieuws en De Hillegommer