Column – Kijkje in de Keukenhof

Kijkje in de Keukenhof

Ik ben een slechte netwerker waar het gaat om netwerkbijeenkomsten. Ik weet weinig over koetjes, nog minder van kalfjes. De hoeveelheid gebakken lucht en allemaal succesvolle mensen, het went maar niet. Dat is best een nadeel voor iemand die in de journalistiek werkt. Je hoort namelijk altijd wel nieuwtjes. Nou had ik vorige week een uitzondering gemaakt. Ik was uitgenodigd voor een persdiner. Keukenhof had alle journalisten en fotografen uitgenodigd waar ze regelmatig mee te maken hebben. En het was een ware traktatie. Het was al een bijzondere ervaring om in een prachtige stilte door een gesloten Keukenhof te lopen. Nog steeds een mooi plaatje. Tussen de gangen door vertelde directeur Bart Siemerink het succesverhaal van Keukenhof. Vijf jaar geleden een plan opgezet met prima resultaten. In acht weken tijd dit jaar 1,4 miljoen bezoekers, 1100 werknemers, 20 miljoen in een nieuw entreegebouw geïnvesteerd en nog veel meer. Alles wordt gemeten, bijgehouden en onderzocht tijdens de opening. Meest bijzondere cijfer vond ik dat de gemiddelde leeftijd van de bezoeker naar beneden is gegaan. Commercieel belangrijk. Er wordt natuurlijk geld verdiend bij Keukenhof, maar officieel is het een stichting met als doelstelling mensen enthousiasmeren voor bloemen. Nou, dat is gelukt. Tijdens het eten van overheerlijke ijsjes zag ik de parallel: ideële stichting, vijf jarenplan, alles meten wat er maar te meten valt. Grote verschil: wij verdienen geen geld en werken met vrijwilligers. Ik vroeg me af: als directeur Bart nou een half jaar commercieel directeur bij Bo zou zijn. Zou de wereld er dan anders uit zien? Het lukt ons niet om de omroep commercieel op de rit te krijgen. Nadat een succesvolle vrijwilliger met pensioen ging hebben we het jaar in, jaar uit geprobeerd met mensen die op provisiebasis voor ons aan het werk gingen. Maar steeds lukte het niet. Of is er geen parallel? Is Keukenhof met zijn prachtige bloemen, shows en vriendelijke medewerkers niet te vergelijken met een omroep actief met een website, radio en tv? Toch bezoeken bij ons dagelijks 2300 mensen onze website. Dan rekenen we de tv-kijkers en radio-luisteraars nog geeneens mee. Dat zou toch te verkopen moeten zijn? Voor 250 euro sta je als ondernemer een maand zowel op de site, radio als tv. Dat is ook te doen. Waar ligt het dan aan? Zou het antwoord dan toch zijn dat we onszelf slecht verkopen? Dat we meer moeten netwerken? Wat moet moet! Ga ik toch maar een nieuw colbertje kopen.

Deze Columns zijn eerder gepubliceerd in vier edities van Uitgeverij Verhagen.
Noordwijkerhouts Weekblad, De Teylinger, Lisser Nieuws en De Hillegommer