Fusiegemeente Noordwijk heeft logo

Logo van de fusiegemeente Noordwijk.

Noordwijkerhout/Noordwijk – Een burgerjury heeft donderdagavond het beeldmerk van de nieuwe gemeente Noordwijk gekozen.

In Hotel-Restaurant De Witte Raaf werd één logo geselecteerd uit een lijst van vijf genomineerden.  Allemaal waren ze ontworpen door professionele vormgevers. Uiteindelijk bleven er twee over en koos een meerderheid voor het ontwerp van Frido van Dijk van Bureau aan Zee.

Volgens Van Dijk heeft elk design een eigen doel en is een logo een ‘brand key’. Met uit de streek geleende kleuren wilde hij de eisen uitbeelden waaraan de nieuwe gemeente wil voldoen: betrouwbaar, wendbaar, verbindend en veerkrachtig.

Het ontwerp straalt autoriteit uit en tegelijkertijd openheid en toegankelijkheid.

Alternatieven

Na de eerste stemronde bleven er nog twee ontwerpen over. De andere finalist was Aron Bakker van Aronline, iemand die zichzelf omschreef als Noordwijker met connecties in De Zilk en Noordwijkerhout. Hij sprak met mensen uit alle dorpen en kwam tot twee kenmerken: zee en bollenvelden.

Bakker koos bewust voor een combinatie van kleurrijk, praktisch en modern. En door het woord ‘gemeente’ in het woord ‘Noordwijk’ te laten lopen maakte hij er een woordmerk van. De naam is dan letterlijk aan het logo verbonden.

Een meerderheid koos uiteindelijk voor het linker ontwerp van Bureau aan Zee.

6 REACTIES

  1. Daar gaan we met onze bloemenbadplaats. Een kil, strak niets zeggend geval is verkozen boven de tulpen en de zee. Kennelijk door een kleine groep gekozen. Waarom niet door alle ingezetenen van de nieuwe fusiegemeente ?

  2. Tja dit krijg je dan. Schandalig dat het beroep van ontwerper door dit soort schandalige ‘pitches’ door het slijk gehaald wordt. Heeft Noordwijk wel weer landelijk op de kaart gezet, maar niet ten goede

  3. Voor een onderbouwing kijk hier:
    http://bit.ly/logo-noordwijk

    Iedereen lijkt te denken dat is het logo van Noordwijk is. Dat dit het uithangbord van ons mooie dorp is. Dat is het niet. Dit is het logo van de gemeentelijke organisatie die de burgers service verleent en informeert. Het logo staat dus ook boven de brief die zegt dat je WOZ waarde omhoog of omlaag gaat. Het is er niet om Noordwijk in de schijnwerpers te zetten.

    Het logo dat Noordwijk vertegenwoordigt bestaat al en is ontworpen door het bureau 360 uit Amsterdam. En raadt eens waaruit het beeldmerk bestaat? Juist. Zee en een tulp. Zie https://www.google.nl/search?q=logo+noordwijk+marketing&client=safari&hl=nl-nl&prmd=inmv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjRmd-V7aPbAhVSzVMKHVgAC6IQ_AUIESgB&biw=414&bih=622

  4. Wat een schrikkelijk foute keuze. Ik als noordwijker herken de beide dorpen meer in het logo van bollen en zee, deze straalt meer openheid uit dan het zakelijke logo welke gekozen is. Misschien tekend dit logo de zakelijke en geslotenheid van de beide gemeenteraden. Waarom wordt de gewone burger niets gevraagd?

  5. Ik kan je vertellen het is doorgestoken kaart.
    Dit logo, dit ontwerp bedrijf had de voorkeur al eerder van de gemeente, maar men wilde de schijn ophouden dat er een ”open wedstrijd en burgerparticipatie” aan te pas kwam.
    Niet dus, want de stemmen werden in een achter kamertje zonder objectieve onafhankelijke observatoren geteld. Aan het eind van elke stemronde werden ook niet de getallen weergegeven van het aantal voorkeursstemmen. Doorgestoken kaart dus – 0 % echte burgerparticipatie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.