Na dodelijk ongeval op spoorwegdoorgang Voorhout wil VVD snel actie voor ondertunneling

De overgang vanuit de lucht (beeld gemeente Teylingen)

Voorhout – Op de spoorwegovergang van Voorhout is woensdag een persoon om het leven gekomen. De politie heeft dat nog in onderzoek. Naar aanleiding van dit dodelijk ongeval heeft de VVD aan B & W om actie gevraagd om ondertunneling van de overgang te realiseren. Deze ondertunneling staat in een investeringsplanning van Prorail, maar die geldt voor een periode van 40 jaar. De VVD wil dat B & W nu in gesprek gaan met Prorail om de planning te versnellen. De partij geeft als suggestie mee dat Teylingen een deel van de kosten voor haar rekening neemt om daarmee Prorail te overtuigen om de ondertunneling te vervroegen. De VVD bracht het onderwerp op 4 juni tijdens een raadsvergadering nog ter sprake, maar vanwege formele redenen werd er niet verder over gesproken.

8 REACTIES

  1. Zou inderdaad tijd worden … levensgevaarlijk om gebruik te maken van de overgang …zowel gemeente provincie en ProRail zullen een afweging moeten maken om mensenlevens te laten prevaleren boven kosten en tijd

  2. Het is nog niet eens duidelijk wat er gebeurd is. Als dat wel duidelijk is: Is ondertunneling dan een oplossing?

  3. Jammer dat er iemand is overleden.maar er staan spoorbomen met signaal…..denk niet dat ondertunneling de oplossing zal zijn

  4. Beste mensen natuurlijk is ondertunneling met spoed nodig
    Het is ene Chaos bij dat spoor al vele malen kenbaar gemaakt met al het afslaand verkeer
    Maar actie ho maar klopt niks van wanneer staat er eens een partij met ruggengraat op
    Zeker geen VVD of CDA die slapen al een tijd in
    Ook de Racebaan Schoutenlaan vanaf de randweg,snelheden van tegen de 100 km ( motoren)

  5. Al zolang ik mij kan herinneren, ik ben 62, is de spoorwegovergang een gevaarlijke lokatie. Er zijn al vaker dodelijke ongelukken gebeurd en tijden dat er ectra bewaking plaatsvond wat de veiligheid moest waarborgen. Onbegrijpelijk dat dit nog altijd ter discussie staat. Nu er weer een ongeval gebeurd wordt het weer “even” in de belanstelling gebracht. Dan nog zal het jaren duren voor er iets gebeurd of toch weer niets gebeurd. Gemeente Voorhout, wordt wakker! Overleg ook met andere gemeentes over de resultaten, maar doe iets op dit extreme risicopunt in het dorp. In Nunspeet is, na diverse (dodelijke) ongevallen, de beslissingen wel genomen tot ondertunneling. Dit moet nog wel gerealiseerd worden. Of het nu te maken heeft met een ongeval op de overweg of nabij, het zal hoe dan ook de veiligheid van burgers en alle verkeer ten goede komen.

  6. Niet duidelijk wat er eigenlijk gebeurd is. Gezien de stilte in de media zou er wel iets anders an de hand kunnen zijn dan iemand die “gewoon” de spoorbomen over het hoofd heeft gezien. Overigens leek het alsof het ongeluk niet op de spoorwegovergang zelf was maar ietsje verder bij de perrons ter hoogte van de kaartautomaten, daar was tenminste de tent van de politie.

    Om voor te komen dat mensen tussen de spoorbomen lopen zou het beter zijn de halve spoorbomen te vervangen met een installatie die over de hele breedte afsluit. Bovendien, vroeg ik me af, waarom de spoorbomen al dicht gaan wanneer de stoptrein (ri. Leiden) het station binnen komt, dus 1/2 minuut voordat ie daadwerkelijk overheen rijdt. Deze (onnodig lange) stilstand zou menigeen aanmoedigen er toch tussen door te lopen, en dat is levensgevaarlijk. Dat kan anders en was ook een aantal jaren geleden anders: De spoorbomen gingen toen pas dicht wanneer de stoptrein klaar was voor vertrek.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in