TV: Klachten over leerlingenvervoer in de Bollenstreek

Bollenstreek – Veel te lange reistijden, slechte chauffeurs en onlogische routes. Het leerlingenvervoer voor speciaal onderwijs in de Bollenstreek laat te wensen over, zeggen ouders van leerlingen. ‘Het is een bijzonder ellendige situatie’, zegt moeder Els Vink.

Volgens meerdere ouders gaat het vaak mis als hun kind naar school wordt gebracht. Zo ook bij de 11-jarige zoon van Nicole Spits uit Hillegom. Hij is hoogbegaafd en zit in groep 6 van het speciaal basisonderwijs in Haarlem. Nadat hij een jaar niet naar school is gegaan, gaat hij nu weer wel weer, al is dat met tegenzin. ‘Het is een getraumatiseerd kind, hij is prikkelbaar, levelt niet en botst ook weleens’, zegt zijn moeder. Empathie is daarom noodzakelijk, legt ze uit. ‘In gesprek gaan als een kind boos wordt. Als chauffeurs eigenlijk niet met mensen kunnen omgaan, wringt dat.’

Ook Hashina van der Niet uit Noordwijkerhout is niet te spreken over het leerlingenvervoer. Haar 15-jarige zoon Josh heeft autisme en is wagenziek. ‘Hij kan slecht tegen onregelmatige tijden’, vertelt Hashina. Zijn allereerste dag werd hij naar een verkeerde school gebracht. ‘Mijn kind is anderhalf uur zoek geweest in een vreemde stad. En dan sta je daar als moeder’, zegt ze. De rest van het jaar heeft ze Josh maar weer zelf naar Haarlem gereden.

Vaak is de reistijd veel langer dan nodig. ‘Er zijn continu verschillende chauffeurs en er worden vreemde routes gereden’, somt Van der Niet op. ‘Als ik zelf rijd, doe ik er zo’n half uur over. Als hij wordt opgehaald is dat in principe ook zoiets, maar een uitgebreide rit duurt gelijk twee uur. En als de kinderen dan rumoerig worden, de chauffeur zijn geduld verliest en gaat schelden en roepen, dan wordt het voor iedereen een helse rit.’

De dames benadrukken dat het niet zozeer aan de chauffeurs ligt, maar aan de planning. Die is een chaos. ‘Wij zien op de app hoe ze rijden. Dan krijgen de chauffeurs een volstrekt onlogische rit van Haarlem naar Noordwijk, van Noordwijk naar Hillegom, terug naar Noordwijk, dan Voorhout’, laat Vink zien. Bovendien worden de chauffeurs volgens de moeders door het bedrijf slecht voorbereid en gescreend op hun taak.

Er zijn vooral klachten over Noot Personenvervoer, met ruim duizend auto’s één van de grootste leerlingenvervoerders van het land. Het bedrijf verzorgt het leerlingenvervoer voor de hele Bollenstreek. De directie laat weten dat een deel van de problemen bij hen bekend is. ‘Dit is een gevolg van een tekort aan chauffeurs’, meldt directeur Martijn Kersing van Noot Personenvervoer.

‘Uiteraard zijn we hier niet blij mee en dit is niet de dienstverlening zoals wij gewend zijn deze te leveren’, aldus directeur Kersing. Hij is dringend op zoek naar nieuw personeel.

CDA-gemeenteraadslid Sebastiaan Duivenvoorde heeft zelf ook met de moeders gesproken en raadsvragen gesteld aan verantwoordelijk wethouder Dennis Salman. ‘Er moet een onafhankelijk onderzoek komen’, zegt hij. ‘En als er dingen fout gaan moet dat gevolgen hebben voor de vervoerder.’ Te denken valt aan boetes of het terugtrekken van de opdracht.

De gemeente Noordwijk zegt binnenkort met een reactie te komen. Wel blijkt dat inmiddels zowel de ouders als Noot Personenvervoer zijn uitgenodigd voor een gesprek met de wethouder.

3 REACTIES

  1. ook in Sassenheim gaat het nu fout, onze zoon is vandaag 35 minuten later opgehaald dan gepland, dit is niet doorgegeven aan de ouders en dit was wel bewust gepland door Noot. dit is niet de eerste keer dat Noot dit soort geintjes Flikt! we worden dit beu als ouders dat we om de tuin worden geleid door Noot! ik zou graag als ouders eens een goed gesprek met de directie van de Firma Noot op het gemeentehuis willen hebben in bijzijn van de verantwoordelijk wethouder!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in