Balen van laadpalen

Foto PB

Noordwijk – De almaar oprukkende elektrische laadpaallocaties zijn raadslid Smeltink (Lijst Salman Noordwijk) een doorn in het oog. Dat bleek donderdagavond tijdens de commissie Ruimte. 

,,We zien een wildgroei aan openbare laadpalen in willekeurige woonstraten in de dorpen ontstaan. Hiermee claimen groene rijders vaak een privé-parkeerplek omdat niet-elektrische auto’s hier niet mogen staan. Wij vinden dat oneerlijk voor andere inwoners.’’

Maar ook de komende jaren komen er steeds meer elektrische laadpalen bij, zo gaf wethouder Theo Alkemade aan. ,,De laadpalen worden zodanig geplaatst, dat ze op neutrale plekken staan. Zo gaan we samen op weg naar een samenleving met duurzame mobiliteit.’’

5 REACTIES

  1. Gewoon gaan staan weg met die privé plekken Jan met de pet moet het dorp door rijden aan het Hogeweg hebben ze een oprit bij die villa’s en nog twee parkeerplekken op de weg zet ze daar maar neer .

  2. Graag verwijs ik naar een dringend bericht dat ik onlangs aan de gemeente heb gestuurd over hun laadpalenstrategie. Voor de echt geïnteresseerden zie hiervoor o.a. ook: https://noordwijk.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Item/a4b0d0ab-fe97-4c3f-be8e-2e64daa6b48a
    Er gaat iets structureel niet goed in de uitvoering van dit beleid. Bovenstaand doet vermoeden dat elektrische rijders een voorkeurpositie krijgen/innemen. Niets is echter minder waar. Een kleine ‘bloemlezing’ hierover is te vinden in mijn eerdergenoemde aantekening richting gemeente.
    Er heerst bovendien een streng handhavingsbeleid. Alle laders zonder eigen laadmogelijkheid zullen dat inmiddels weten. Als je langer dan een half uur na volladen van je accu aan de laadpaal staat riskeer je een boete. Daarbij is dat ook enigszins te begrijpen omdat het beperkte aantal laadplekken zo optimaal mogelijk gebruikt moet worden. We houden dus rekening met elkaar.
    Een wildgroei aan laadpalen is inderdaad niet wenselijk, maar als de gemeente eerst in overleg gaat met Allego en de aanvragers van publieke laadpalen dan is er heus tot een mooi compromis te komen. Elektrische bestuurders zonder eigen laadpaal claimen geen privé parkeerplaatsen. Zij zijn, met een groei aan behoefte, slechts op zoek naar de dichtstbijzijnde laadpaal. En die zijn onderaan de streep in deze gemeente nog steeds maar met een kaarsje te vinden.

  3. En wie handhaaft nou dus niemand ik zie wagens staan aan de St Jeroensweg in de avond en s morgens staan ze er nog.Handhaven is een groot woord in Noordwijk ik zie die lui alleen maar op de boulevard lopen .

Laat een antwoord achter aan kees schipper Annuleer reactie

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in