Wij meten bij Bo alles wat we kunnen meten. Hoe veel aandacht krijgen de verschillende dorpen in de nieuws- en agendarubriek? Wat scoort goed op de website? Etc. Nou ben ik van nature een optimistisch mens en kijk ik altijd positief naar zaken. Dat moet ook wel, want anders hou je het bij een lokale omroep niet lang vol. Wij moeten weliswaar altijd tegen de wind in fietsen op een oude rotfiets, maar daar krijg je dan weer mooie kuiten van (vindt mijn vrouw). Als het over de omroep gaat, vind ik wel dat het altijd beter kan. Als je kijkt naar de cijfers in combinatie met middelen en mensen is Bo de beste omroep ter wereld. Nogmaals, er kan nog zo veel beter. Het enige wat we niet zelf kunnen meten, is het aantal kijkers en luisteraars. Een betaald onderzoek kost ons meer dan 8000 euro dus wij zijn afhankelijk van studenten die een gratis onderzoek doen in het kader van hun scriptie. In februari van dit jaar werden 511 mensen geënquêteerd door een HBO-studente. De resultaten: naamsbekendheid is gemiddeld 51,3% maar varieert wel sterk. Hoogste score is in Noordwijk met 75%, laagste in Lisse met 36%. Hier weer 54% van kijkt naar tv bij Bo. De belangrijkste reden dat mensen niet kijken, is dat ze ons niet kennen. Nou, daar is wel wat aan te doen! Wat betreft luisteraars naar de radio: In Noordwijkerhout extreem hoog met 76%, in Hillegom het laagst 33%. Dat zijn cijfers waarmee Hilversumse omroepbazen nog meer salaris gaan eisen. Als we naast radio en tv ook nog eens kijken hoe veel mensen we via youtube, twitter, Facebook en onze site bereiken dan gaan we de goede richting op. Maar, zoals gezegd, ik wil het altijd weer beter. Ik wil terug naar de cijfers van Nens, de voorloper van Bo. Toen waren we de omroep van alleen Noordwijk en Noordwijkerhout en scoorden we: 90% naamsbekendheid, 70% keek naar ons en 50% luisterde naar ons. De huidige cijfers verbeteren, dat gaat langzaam op een oude fiets, maar we worden met de dag aantrekkelijker: binnen twee weken gaat onze nieuwe website online en in het nieuwe jaar komen er twee tv-programma’s bij. Verder komen er cursussen voor nieuwe omroepvrijwilligers. Nu nog meer inkomsten en ik ga naar de fietsenwinkel: kwijlend kijken naar een nieuwe fiets.
Ard Zandbergen
Hoofdredacteur Bo
Deze Columns zijn eerder gepubliceerd in vier edities van Uitgeverij Verhagen.
Noordwijkerhouts Weekblad, De Teylinger, Lisser Nieuws en De Hillegommer