
Leve Mc Donalds
Mc Donalds in de Hoofdstraat in Noordwijk gaat dicht. Ik hoor u denken, nou en? Nou, dat was het best bekeken bericht op onze site de afgelopen week. 9800 Keer bekeken. Dat is best veel. Hoe veel tijd had dit bericht gekost? Verrassend weinig. Het verhaal ging rond, wij belden het hamburgerhoofdkantoor en kregen keurig de bevestiging. Het bericht ging via Facebook snel rond. We hebben ook berichten waar veel tijd in gaat zitten. Politieke discussies die we live volgen of de volgende dag terug kijken. Een discussie van twee uur in de politieke arena moeten we dan terug brengen tot 90 woorden. Als we daar 500 bezoekers mee verblijden, is het veel. Het verdwijnen van een milkshake in combinatie met een broodje hamburger is dus belangrijker dan de beslissingen die het bestuur van de gemeente neemt. Voor het volgen van de politiek kunnen we nauwelijks vrijwilligers vinden en moeten we eigenlijk overstappen naar betaalde correspondenten. Een vrijwillige verslaggever naar de McDonalds sturen, is een stuk makkelijker. Zodra wij een keer geld hebben, steken we dat dus in het inhuren van iemand die berichten schrijft die minder scoren dan de hapklare ‘toonbankberichten’. Ik hoor u al weer denken: die omroep is goed van het padje af. Nou vinden wij berichten over wat de politiek beslist belangrijk om te brengen. Wij vinden het onze plicht als publieke omroep om de Bollenstrekers daarover te informeren. Dat is het verschil met commerciële omroepen: die kiezen voor wat het meest populair is. Wat van belang is om te brengen als publieke omroep en wat belangrijk is om te brengen omdat het populair is, die grens is soms moeilijk aan te geven. Het inschatten van de interesse van een grote, diverse groep is de uitdaging van velen. Ik zat vorige week bij een congres van Greenport Holland. Het ging over energietransitie, verdeling en digitalisering in de tuinbouw. Per onderwerp vier sprekers, een bekwame presentatrice en een zaal vol met mensen uit de sector. De discussie over het eerste onderwerp was nauwelijks een paar minuten oud of daar kwamen de eerste smartphones al tevoorschijn en steeds meer aanwezigen gingen gezellig wat op hun telefoon doen. De meeste aanwezigen waren mannen en die kunnen – zo zegt mijn vrouw – maar 1 ding tegelijk. Kortom: de aandacht van een toch duidelijke doelgroep werd minder en minder. Het is slechts een voorbeeld waarvan er vele te geven zijn. Interesse en aandacht inschatten van een groep blijft lastig. Wellicht zijn er combinaties te maken die aandacht scoren: een raadsvergadering in de McDonalds? Bo is er bij!
Deze Columns zijn eerder gepubliceerd in vier edities van Uitgeverij Verhagen.
Noordwijkerhouts Weekblad, De Teylinger, Lisser Nieuws en De Hillegommer