Duin- en Bollenstreek te druk; gemeenten presenteren plan voor betere bereikbaarheid

De gemeenten in de Duin- en Bollenstreek hebben in een ‘position paper’ plannen gepresenteerd om de regio beter bereikbaar te maken en houden. In de paper staan concrete plannen om nieuwe wegen, een brug en beter openbaar vervoer aan te leggen om dit te bewerkstelligen. De Poelweg in Lisse, een extra brug in Hillegom en een vernieuwing van het openbaar vervoer in de Duin- en Bollenstreek worden genoemd als ideeën. ‘Het ontbreekt in de Duin- en Bollenstreek aan een goede oost-west oriëntatie. Er is behoefte aan betere fiets-, OV- en wegverbindingen. Adequate oost-west verbindingen en hoogwaardig OV zijn cruciaal voor de bereikbaarheid van de regio’, aldus de Duin- en Bollen gemeenten.

Duin- en Bollenstreek te druk

Veel regionale verbindingen lopen door of net langs woonkernen. Dat zorgt ervoor dat veel doorgaand verkeer rijdt over deze routes. In Hillegom, Lisse, Noordwijkerhout en De Zilk levert dit knelpunten wat betreft leefbaarheid en verkeersonveiligheid op. Ook een aantal zeer drukke verbindingen, zoals de Van Pallandtlaan in Sassenheim en de N206 in Katwijk leveren zowel verkeersoverlast als milieuknelpunten op. ‘Niet alleen in de kernen, ook de verbindingen tussen de verschillende gemeenten zijn qua vorm en functie niet op het daadwerkelijke gebruik afgestemd. Dat geldt voor wegen als de N442, N443, N444, delen van de N206, DeIftweg, Stationsweg (Noordwijkerhout- Lisse). De wegen hebben smalle profielen en worden gekenmerkt door veel in/uitritten, langsparkeren, sloten en smalle fietspaden’, zo is te lezen in de paper.

Openbaar vervoer in de regio

In de ‘position paper’ presenteren de gemeenten een plan voor mobiliteitshubs. Dit moet ervoor zorgen dat reizigers gemakkelijk kunnen overstappen van auto, elektrische deelfiets en de bus. Deze ‘hubs’ zouden moeten komen bij de stations van Sassenheim, Hillegom en bij de Keukenhof. Het uitgangspunt voor het plan is dat de gebruiker makkelijker gebruik kan maken van het openbaar vervoer en deze nieuwe mobiliteitshubs. Door betere aansluitingen en snellere bussen wordt de doorstroom beter en wordt het aantrekkelijker om van het openbaar vervoer gebruik te maken.

Het vervolgonderzoek en de plannen van de gemeenten worden voor de zomervakantie gepresenteerd, aldus de gemeenten. De volledige ‘position paper’ van de Duin- en Bollenstreek is te lezen in de volgende link.

3 REACTIES

  1. Er was ooit iets met een tram…..

    Hoek van Holland: Metro aan Zee;
    De metrolijn tot aan zee zal het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren, de bereikbaarheid van de regio verbeteren en het toerisme een impuls geven.

  2. 25 jaar geleden nog voor station Voorhout open ging riep de politiek al er moet een snelle fietsverbinding komen vanuit Noordwijk. …en die is er nog steeds niet . Politiek ga je schamen !!!

  3. Niet al jaren, maar decennia roepen diverse partijen op tot betere infrastructurele verbindingen.

    Alleen,………we zitten met zijn allen in een gebied dat is verdeeld tussen diversen gemeenten, 2 provincies, 2 bestuurlijke regio’s om nog maar niet te spreken van de diverse belangen die spelen bij één ieder die zich mengt in discussie hoe en wat. Kijk maar naar de Duinpolderweg. Het zijn allemaal trajecten van de lange adem, en als we het dan bijna eens zijn met elkaar is er weer de wisseling van de politieke wacht. En het circus begint weer van voor af aan helaas. Ik houdt mijn hart al weer vast voor de verkeersopstoppingen deze zomer tussen de Haarlemmermeer en de Bollenstreek en de spaarzame bruggen die er liggen (met overigens belabberde verkeerslichtafstellingen). Kijk maar naar de afgelopen maanden. Een enkel ongeluk op de A4 of A44 en de hele streek staat vast. er zijn gewoon momenteel geen alternatieve routes. een ritje naar huis van normaliter 10 minuten, verandert dan opeens in een tergend langzame toch van een uur. Ik ben geboren en getogen in de Bollenstreek en ik woon er graag, maar qua verkeer is het soms echt om gek van te worden! Politiek, doe nu eens echt iets en laat het niet alleen bij mooie woorden, werkgroepjes en dure rapporten. Actie, dat is wat er moet gebeuren, want al zou morgen een besluit vallen, dan nog duurt het jaren voordat iets gerealiseerd is. tegen die tijd ben ik al met pensioen, maar ik hoop dat mijn kinderen wel een betere infrastructuur mogen beleven in hun werkzame leven.

Laat een antwoord achter aan Beertender Annuleer reactie

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in