
Noordwijk – Ruim 177.000 elektrische auto’s en nog eens 110.000 plugin-hybride auto’s waren er op 1 april 2021 in Nederland. Kennisplatform voor elektrisch rijden EVplan heeft uitgezocht hoe het staat met elektrisch rijden in de gemeente Noordwijk.
In Noordwijk staan 21.971 personenauto’s geregistreerd. Daarvan staan er 333 (1,52%) geregistreerd als elektrische personenauto en nog eens 289 (1,32%) als plug-in hybride auto. Van alle auto’s in Noordwijk wordt dus 2,83% (deels) elektrisch aangedreven. Dat is hoger dan het landelijke gemiddelde van 2,26%.
In de gemeente Noordwijk zijn er zijn er in totaal 209 (semi)publieke laadpunten voor stekkerauto’s. Dit zijn laadpalen die in principe iedereen kan gebruiken. 110 daarvan zijn publiek; 99 zijn semi-publiek. Die bevinden zich op privé terrein maar zijn wel voor iedereen toegankelijk. Denk aan een laadpaal in parkeergarage, een tankstation of hotel. Snellaadpunten zijn er nog niet in Noordwijk. Alle informatie staat op https://www.evplan.nl/laadpaal/noordwijk/
Dit is echt belanrijk nieuws ze rijden met subsidie en als ze aan de stekker zitten denken ze dat ze de heledag mogen staan en een ander met een bezinemotor kan geen parkeerplaats vinden dit is de wereld op zij kop .
Zorg dat ook electrisch gaat rijden, dan hoor je ook bij ‘ze’ en dan mag je ook mee profiteren van die subsidie en kun je mee lachen om die domme, fossiele rijders!
Beste Toonen,
Ook de in jou ogen domme fossiele rijders betalen gewoon wegenbelasting/parkeergeld.En overigens als je je eens verdiept in de accu’s die in deze elektrische auto’s zitten dan vraag ik me af of dat elektrisch rijden zoveel beter voor het milieu is ? En als erop elektrische auto’s geen subsidie en minder bijtelling zou zijn waren er veel minder van deze zg.idealisten .
Beste C. v.d. Niet,
Natuurlijk zijn niet alle bezitters van een auto met een verbrandingsmotor dom, maar de domme reactie van de eerste reaguurder schoot me in het verkeerde keelgat.
Ik heb me uitgebreid verdiept in electrisch vervoer en ben tot de conclusie gekomen dat het héél verstandig is om iedereen te verleiden om electrisch te gaan rijden, dus niet alleen idealisten maar ook realisten. Een electrische auto stoot geen CO2 uit en als we dat wel op grote schaal blijven doen, dan zal de klimaatopwarming er toe leiden dat o.a. de zeespiegel stijgt en een groot deel van Nederland en zeker onze laaggelegen streken verzilten of zelfs niet meer tegen overstroming verdedigd kunnen worden. Als u wat om ons nageslacht geeft en zich verdiept in de huidige stand van de wetenschap, zult u tot dezelfde conclusie komen!
Even ter verduidelijking; alle (zakelijke) lease auto’s, niet in Noordwijk geregistreerd maar wel door inwoners van Noordwijk bestuurd, worden dus niet meegenomen in deze telling. Dat kan het percentage hybride en elektrische auto’s dus nog verder vergroten. Daarbij heeft iedere openbare laadpaal in principe 2 stekkerpunten. Helaas is het in de gemeente Noordwijk zo dat het gros van de daarbij behorende dubbele parkeerplaatsen slechts in enkele vorm exclusief toegankelijk is voor hybride en elektrische auto’s. De tweede plek aan de paal is namelijk in de meeste gevallen vrijgegeven voor openbaar gebruik door elk voertuig, dus ook fossiele brandstof auto’s. Dit overigens in tegenspraak met de door de gemeente zelf ingediende parkeerbesluiten op sommige locaties. Daarnaast zijn de semi-publieke laadpalen bij hotels niet toegankelijk voor mensen die daar niet verblijven; inwoners van Noordwijk.
Kortom, het aantal beschikbare openbare laadpunten in onze gemeente is steeds minder toereikend. De gemeente heeft dit niet goed georganiseerd en komt op besluitvorming terug zonder hierover eenduidig en duidelijk te communiceren.
En in tegenstelling tot wat hierboven beweerd wordt is de handhaving op zgn. ‘paalkleven’ bijzonder goed op orde. Als je langer dan een half uur na afloop van de laadsessie nog aan de paal staat word je op de bon geslingerd.
Al met al een bijzonder frustrerende situatie voor de elektrische/hybride rijder. Het lijkt haast of de gemeente er een ontmoedigingsbeleid op na houdt.