
Noordwijk – Op een rotonde, die de Beeklaan en de Herenweg kruist in Noordwijk, is donderdagavond een fietser gewond geraakt na een verkeersongeval. Rond kwart over acht s’ avonds stak de fietser de rotonde over en kwam in botsing met een auto.
Met spoed zijn de hulpdiensten opgeroepen voor het aangereden slachtoffer, die bij aankomst werd gecontroleerd door de ambulancedienst. Het slachtoffer is overgebracht naar het ziekenhuis. De betrokken auto heeft veel schade, met name een kapotte voorruit en motorkap, maar de bestuurder mankeerde niks.
Sinds de veranderde voorrangskwestie op de rotonde die in 2019 van kracht werd gebeuren er meer ongelukken.
Mijns inziens zijn daar meerdere oorzaken voor te noemen: de snelle fietsers, de dode hoek die veel auto’s hebben, onverlichte fietsers en slecht zicht bij regenachtig weer. Waarom was deze maatregel nodig, mede dat veel gemeenten deze situatie juist aan het terugdraaien zijn. Automobilisten hebben hun aandacht al genoeg nodig op een rotonde, zonder voorrang aan fietsers te moeten verlenen. Veel mensen hebben herinneringen dat het maar net goed ging.
Maak alle rotondes gelijk wat voorrang geven betreft, er zit op het gemeentehuis iemand te slapen of
naar Netflix te kijken de hele dag volgens mij, als je dit nog niet ziet, wat zie je dan wel.
Veel schade aan de auto maar bestuurder mankeerde niets.
Als de betreffende chauffeur zich aan de regels had gehouden zou die helemaal geen schade hebben. De fietser is de klos. Het kan misschien lastig zijn om te moeten stoppen maar verkeersregels moeten wel nageleefd worden. Het is niet prettig om door een auto aangereden te worden
Sinds de rotondes zijn aangepast gebeuren er veel meer ongelukken. Beeklaan/Herenweg afgelopen 3 weken al 3 gezien. Bij de Peut 2 weken geleden een. Electrische fietsen zijn sneller en komen van 2 kanten. Bij sommige rotondes als de Peut en Rollygolf komen ze schuin van achter aan fietsen als je op de rotonde staat te wachten. Dus als je wilt optrekken zie je ze niet komen. De oude rotonde layout werkt gewoon niet met de voorrangregels.
Nou je kan als fietser ook wel een betje uitkijken ik zit veel op de fiets maar er zijn er maar weinig die hun hand uitsteken . En er zijn er zat die denke ik heb voorrang dus blind over maar zo werkt het niet in het verkeer het is toch geven en nemen . En de autoriteiten kunnen ook met gepaste snelheid naar een rontonde aankomen rijden .
Helemaal mee eens, beide partijen moeten rekening met elkaar houden. Ik houd er als fietser rekening mee dat ik over het hoofd gezien kan worden. En als automobilist dat ik nog kan remmen.
Welke situatie het ook is, als je simpelweg op de haaientanden let (of ze er wel of niet zijn) dan weet je snel genoeg wat de situatie is.
Noordwijk is niet uniek met deze belachelijke voorrangsregel voor fietsers op rotondes. Los van de enorme kosten welke landelijk gemoeid zijn om de rotondes als zodanig in te richten blijkt nu dat het ‘het paard achter de wagen spannen’ is. Doel was om het langzame verkeer te beschermen (lees meer veiligheid geven), de praktijk leert ons nu anders. Tientallen fietsers en snorfietsers sneuvelen op de rotondes in deze stijl en dat komt echt niet door de automobilisten.
Het zal een utopie blijken te zijn dat het landelijk beleid weer terug gedraaid zal worden ten gunste van de veiligheid van het langzame verkeer op rotondes.
Waarvoor moet een auto voorang hebben in een dorp als ze zich ook eens aan de snelheid houden maak in de beboude kom alles 30 km en als ze zich daar aan houden komt het van zelf goed .Maar nee ze rijden de keien uit de grond . Kijk maar Raadhuis str Boerenburge weg elke wijk in Noordwijk ze vliegen door de straten .