Voorhout – De gemeente Teylingen ziet af van verder onderzoek naar de aanleg van een zuidelijke randweg tussen de rotonde Oosthoutlaan/Teylingerdreef en de Haarlemmertrekvaart in Voorhout.
Drie jaar geleden is afgesproken dat er een onderzoek zou komen naar de aanleg van een zuidelijke randweg. Het idee was dat de aanleg van deze weg, na de ingebruikname van de noordelijke randweg, de verkeersintensiteit in de Herenstraat mogelijk verder zou kunnen verlichten. Dat onderzoek is nu afgerond, en daaruit blijkt dat de aanleg van een zuidelijke randweg slechts zorgt voor een beperkte afname van het verkeer in de Herenstraat. Momenteel rijden per dag zo’n 8000 auto’s door de Herenstraat, en de verwachting is dat dit na de ingebruikname van de noordelijke randweg zal dalen tot zo’n 4500 auto’s. Als er een zuidelijke randweg zou komen zou dat aantal dalen tot zo’n 3750 auto’s in de Herenstraat per dag. Uit het onderzoek blijkt ook dat alleen maatregelen in de Herenstraat zelf het aantal auto’s in de Voorhoutse winkelstraat kan doen verminderen. Ook is gebleken dat een zuidelijke randweg alleen zin heeft als afrit 5 van rijksweg A44 wordt afgesloten. Dat zou echter voor een overbelasting van de afritten 4 en 6 zorgen, en daarom ziet Rijkswaterstaat geen meerwaarde in het afsluiten van afrit 5.
Gelet op de uitkomsten van het onderzoek heeft B&W nu besloten om geen verder vervolg ter geven aan de realisatie van een zuidelijke randweg in Voorhout.
Goede zaak, niet nog meer landschap opofferen aan de heilige koe!