Foto: Gemeente Teylingen

Teylingen – Nadat de raadscommissie Ruimte maandag uitgebreid heeft gesproken over een motie om de nieuwe HOV-busverbinding niet over de Oosthoutlaan maar over de Schoutenlaan en de Teylingerdreef in Voorhout te laten lopen, gaat de gemeenteraad van Teylingen dat in december nog een keer over doen.

Het CDA, GroenLinks, de PvdA en Fractie Piket hebben een motie ingediend waarin het college van burgemeester en wethouders wordt verzocht om te bekijken of een alternatief tracé voor de HOV mogelijk is, of dat maatregelen mogelijk zijn met als doel de verkeersveiligheid op de Oosthoutlaan voor in het bijzonder fietsers en voetgangers te bevorderen. Volgens deze vier partijen moet bij de situering en aanleg van een tracé voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) de verkeersveiligheid in het algemeen en die voor voetgangers en fietsers in het bijzonder altijd uitgangspunt zijn. Volgens hen voldoet het nu geplande tracé over de Oosthoutlaan hier niet aan. Men is bang dat de Oosthoutlaan straks “een racebaan” wordt als de bochten in de laan flauwer zullen worden gemaakt om de bus sneller te laten doorstromen. Ze zien er meer in als de HOV-busverbinding tussen Noordwijk en Schiphol straks over de Schoutenlaan en de Teylingerdreef gaat rijden.

De wethouders Marlies Volten (VVD) en Arno van Kempen (D66) zien er echter niets in om het al enkele jaren geleden door de gemeenteraad vastgestelde tracé voor de HOV-busverbinding te wijzigen. Volgens Volten gaat het erom dat er een goede openbaar vervoer-verbinding komt. De huidige Interliner-busverbinding loopt ook al over de Oosthoutlaan, en daarom was het indertijd logisch om ook de HOV-verbinding over deze laan te laten lopen. Volten bestrijdt dat er bezwaren zijn tegen de route van de HOV. Er zijn alleen bezwaren geweest tegen de nieuwe situatie op de kruising Schoutenlaan-Oosthoutlaan, maar die zijn volgens haar tot tevredenheid van de omwonenden opgelost. “Als je de bus langs de bebouwde kom heen leidt is het geen HOV meer”, volgens Volten. Van Kempen wees erop dat de kosten voor de gemeente aanzienlijk zullen toenemen als van het geplande tracé wordt afgeweken, en de HOV-bus moet worden omgeleid. Dat zou kunnen oplopen tot zo’n 30.000 euro per jaar, aldus Van Kempen. Daarnaast zullen ouderen en mindervaliden verder moeten lopen om gebruik te kunnen maken van de bus, en bestaat het risico dat busvervoerder Arriva afhaakt als de HOV-verbinding door een langere reistijd minder aantrekkelijk wordt gemaakt.

De fracties toonden zich tijdens de vergadering van de raadscommissie Ruimte verdeeld over de ingediende motie. Voor de indieners was dat aanleiding om de motie in de raadsvergadering van december nogmaals aan de raadsleden ter bespreking voor te leggen.    

1 REACTIE

  1. Zal nooit vervelend incident met politie vergeten toen ik via middenheuvel op N444 tijdelijke bushalte bij de Nagelbrug probeerde te verlaten. Er was gewoon geen andere weg. Mocht ik infrastructuur gaan uitleggen met m’n net opgelopen spraakstoornis door hersenbloeding. Ondertussen maar Regenboogvlaggen laten wapperenen en aardig zijn voor iedereen. Ga eens praten met buschauffeur wat die vindt van afslaan op al die minirotondes met fietsers aan alle kanten. En rij eens mee en val uit schuine bus onder aanstormende niet anticiperende accufietser bij station Voorhout. Verlaat die virtuele tekentafel en loop eens door de echte wereld. Het zal alleen niet leuk zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in