Teylingen – De hinder van het vliegverkeer boven Teylingen is moeilijk te verminderen. Dit was de algemene stemming dinsdagavond na afloop van het rondetafelgesprek over de effecten van vliegverkeer, georganiseerd door CDA, GroenLinks , D66 en PvdA.

De avond, die werd bijgewoond door tientallen inwoners van Teylingen, werd geopend door Ron Maas van Sensornet die de aanwezigen meenam in hoe, waar en welke geluidsmetingen in Teylingen worden gedaan. Zijn conclusie was dat er teveel decibellen worden geproduceerd door de te vaak laag overvliegende kisten.

Vervolgens gaf Otto van Helden van de Omgevingsdienst West-Holland uitleg over de rol die zij hebben in de naleving van de milieuwetgeving en de gevolgen voor het verstrekken van omgevingsvergunningen voor bouwplannen, zoals Nieuw Boekhorst in Voorhout.

Mevrouw Heeg van de GGD Hollands Midden ging dieper in op de gezondheidsrisico´s. Het risico van de blootstelling aan ultrafijnstof acht zij minder groot voor Teylingers, omdat zij verder weg wonen van de risicozone. Wel ervaart 35% van de Teylingers geluidshinder en dit is beduidend meer dan het gemiddelde binnen Hollands Midden.

Tot slot sprak Jan Edens namens de stichting Omgeving Zonder Vlieghinder de hoop uit dat het niet alleen bij woorden blijft, maar dat het nu tot daden gaat leiden. Hij toonde zich sceptisch vanwege zijn ervaringen met de grote lobbykracht van Schiphol.

Het blijft door een wirwar aan wetgeving en stroperige procedures een lastig te beïnvloeden proces. Het is nu verder aan de gemeenteraad en het college van Teylingen, waarbij wethouder Koek na afloop aangaf dat zij er alles aan gaat doen om de komende jaren de overlast van vlieghinder te gaan verminderen.

Luister hieronder het interview met Ron Maas van Sensornet.

 

8 REACTIES

  1. Ik ben heel benieuwd! Hoop dat het deze wethouder lukt, het is andere gemeenten ook gelukt, dan vliegen vliegtuigen wat verder om of vliegen ze sneller hoger waardoor de geluidsoverlast minder is. Zou zo fijn zijn!!

  2. Die “andere” gemeente is vooral Amsterdam. Zij hebben aandelen in Schiphol en gebruiken die macht om de vliegtuigen over hun buren te laten vliegen. Dat betekent dat men vooral gaat uitbreiden richting Kaagbaan want die gemeenten hebben geen macht en tot nu toe nooit echt geklaagd.

  3. En die Kaagbaan benutten ze ook al niet ten volle, ze snijden de boel continue af. Hierdoor gaan ze over dichtbevolkte gebieden. Je kan ook zien dat al komen ze vanuit de zelfde richting totaal niet de zelfde gewenste route nemen. Dit is gewoon absurd ,en dan nog niet gesproken over de hoogte waarop ze vliegen!!!!

  4. Werk zelf niet op Schiphol maar tienduizenden mensen zijn afhankelijk van Schiphol vanwege hun inkomen Als zij zonder werk komen gaan al die milieu ridders hun dan financieel helpen??
    Kortom: makkelijk praten als het de ver van jouw bed show is!!!

  5. Nog even het volgende: eerlijk is eerlijk.
    Denken al die milieu ridders hier ook aan als zij met het vliegtuig op vakantie gaan???
    Die zijn er nl. heel veel.
    Zeuren maar ondertussen…….
    Laat mij niet lachen!!!!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in