Foto PB

Teylingen – De gemeenteraad van Teylingen zal zich binnenkort buigen over een motie waarin de overlast van luchthaven Schiphol aan de kaak wordt gesteld.

Naar aanleiding van het verschijnen van de ontwerp-Luchtvaartnota willen de meeste fracties in de Teylingse gemeenteraad dat er een halt komt aan de overlast die inwoners van Teylingen ondervinden van het luchtverkeer van en naar Schiphol. In de nota wordt een toekomstige groei van het luchtverkeer voorzien en de optie voor de aanleg van een tweede parallelle Kaagbaan open gehouden. Op de VVD na vinden de fracties in de raad dat dit nog meer overlast in Teylingen zal betekenen. Zij willen dat B&W zich uitspreekt tegen deze groei, en zich ook uitspreekt vóór een nachtsluiting van Schiphol en tegen de aanleg van een tweede Kaagbaan. B&W zou dat moeten doen door het indienen van een zienswijze op de ontwerp-Luchtvaartnota.

Voor de VVD gaat dit allemaal veel te ver. Raadslid Jelmer Bode liet weten dat zijn partij er vertrouwen in heeft dat nieuwe innovaties in de luchtvaart de overlast zullen verminderen. Hij geeft de voorkeur aan een hogere economische groei die dankzij de innovaties zonder meer overlast van Schiphol gerealiseerd kan worden. Volgens hem is 10 procent van de inwoners van Teylingen op de een of andere manier afhankelijk van Schiphol. Ook ziet hij niets in een nachtsluiting van Schiphol, omdat dit meer vliegbewegingen en dus overlast overdag zou betekenen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in