
Lisse – Tijdens de commissievergadering van donderdag waren de politieke partijen niet te spreken over het concept-beleid laadinfrastructuur dat voorlag. ‘We missen overwegingen, conclusies en duidelijke keuzes’, zo vatte Martijn Tibboel van de VVD het samen.
Veel kritiek uitte de commissie op het niet toestaan door de gemeente van verlengde private aansluitingen, waarbij een oplaadpunt in de openbare ruimte wordt gevoed vanuit een woning. Volgens het college zou dit gevaarlijke situaties of hinder kunnen geven, omdat kabels over de stoep zullen lopen. Cor de Groot van Nieuw Lisse wees op de motie van afgelopen november waarbij CDA, PvdA, D66 en Nieuw Lisse het college juist de opdracht gaven om de mogelijkheden te onderzoeken voor het toestaan van private oplaadpunten. Het alternatief is dat mensen zonder eigen oprit naar een parkeerplaats zouden moeten lopen om daar de elektrische auto op te laden. Jacqueline van Dooren (D66) gaf aan te begrijpen dat opladen op eigen terrein de voorkeur heeft, ‘maar hoeveel mensen kunnen dit nou echt?’.
Wethouder Kees van der Zwet (CDA) reageerde in eerste instantie door naar de APV te verwijzen, die zo’n private aansluiting nu verbiedt. Vincent Scheurwater (SGP-CU) raadde de wethouder aan eens naar de landelijke pilot ‘verlengde private aansluiting’ te kijken, waar Gemeente Katwijk aan meedeed en waar positieve resultaten uit naar voren kwamen. Na aandringen van de commissie kwam de wethouder uiteindelijk met de toezegging om te kijken of Lisse ook zo’n pilot zou kunnen starten. De raadsleden konden nadat zij hun bedenkingen hadden uitgesproken, uiteindelijk toch met het concept-beleid instemmen.