
Hillegom- Hillegommers moeten nog tot 2025 wachten voordat de veelbesproken Wilhelminalaan op de schop gaat. De fracties van D66 en GroenLinks vinden dit toch wat lang duren en vroegen wethouder Dijkshoorn van verkeer en vervoer donderdagavond tijdens de raadsvergadering of er niet wat sneller iets kan veranderen aan de situatie op de Wilhelminalaan.
Fractievoorzitter van GroenLinks, Hilde de Hoog, vroeg zich af waarom de verlaging van de maximumsnelheid, die op dit moment 50 km/uur is, ook uitgesteld is tot 2025. Volgens De Hoog voldoet de Wilhelminalaan op dit moment namelijk al aan de kenmerken van een dertigkilometerzone en zou dit vanwege de veiligheid zo snel mogelijk moeten worden ingevoerd. D66- fractieleider Rory Semrek kwam met de vraag of 2025 wel écht de kortst mogelijke termijn is waarop de verbouwing van de Wilhelminalaan kan worden uitgevoerd en of er tot die tijd geen tussentijdse maatregelen genomen kunnen worden om de verkeersveiligheid enigszins te verbeteren.
Maar volgens wethouder Dijkshoorn kan het project echt niet naar voren worden gehaald. ‘Er is een planning met een aantal wegen in Hillegom waarbij een reconstructie plaats gaat vinden. Op het moment dat je daarmee gaat schuiven, betekent dat andere projecten naar achter worden geschoven, met alle gevolgen van dien.’ Op het moment dat de CROW- richtlijnen* bekend zijn, zal er volgens Dijkshoorn wel gekeken worden naar tussentijdse maatregelen om de situatie op de weg te verbeteren. Daarnaast is de Wilhelminalaan al op zo’n manier ingericht dat het ‘the look and feel’ heeft van een dertigkilometerzone en ziet de wethouder niet de noodzaak om deze snelheid ook door te voeren in het verkeersbesluit.
* Het CROW is één van de partijen die ervoor zorgt dat in Nederland de infrastructuur goed geregeld is en biedt richtlijnen handvatten aan de gemeente zodat de kwaliteit van de weg voldoende blijft.
De Fietsersbond dringt er al jaren bij de gemeente op aan dat een vrijliggend fietspad wordt aangelegd, aan de noordzijde. Ik heb niet de indruk dat de de wethouder al een concreet plan heeft
De Wilhelminalaan is het meest urgente knelpunt, moet dus met voorrang aangepakt worden?
Helemaal mee eens, het is er levens gevaarlijk voor fietsers, vooral met zoveel jeugd wat naar school fietst.
Echt onbegrijpelijk dat dit niet eerder wordt aangepakt,er gelt een adviessnelheid daar waar een enkeling zich aanhoud Het tijdelijk parkeren op de stoep zou daar ook moeten worden aangepakt Dit is een gevaarlijke weg waar ook veel vrachtverkeer door dendert Wethouder neem u verantwoordelijkheid
Mijnheer Dijkshoorn, wat is er mis met schuiven als dit de veiligheid ten goede komt? De situatie op de Wilhelminalaan is met name voor fietsers levensgevaarlijk! Mijnheer heeft hier duidelijk nooit zelf gefietst. Probeer het een paar keer, misschien dat u dan tot inzicht komt. Ik durf hier voor geen goud meer te fietsen. “the look and feel” van een dertig kilometer zone, hoe verzint u het?
Heeft de wethouder een fiets? Heeft hij daar wel eens gefietst?
Wie is er versntwoordelijk voor onveilige paden!
Wie is er verantwoordelijk voor…??? En… als een dierbare van u daar…. Niet aan denken? Juist wel. Denken en doen! Actie!
Afgelopen september reed ik het parkeerterrein bij het bruggetje af. Vanaf na de bocht (vanaf het centrum gezien) een snorscooter met hoge snelheid in mijn auto geparkeerd. Omdat ik uit een uitrit kwam ben ik aansprakelijk. Letselschade en blikschade als gevolg. De uitspraak ‘look en feel van 30 km per uur’ zoals de wethouder omschrijft voelt hierom als een klap in het gezicht. De vraag is niet wanneer er iets gaat gebeuren, maar hoe erg het ongeluk moet zijn om in actie te komen. De volgorde is toch veiligheid boven budget en niet andersom?