Teylingen – Het CDA in de gemeenteraad van Teylingen overweegt om een motie in te dienen om de snelheid op de Oosthoutlaan in Voorhout zo snel mogelijk omlaag te brengen van 50 naar 30 kilometer per uur.
Volgens verschillende fracties in de Teylingse gemeenteraad, waaronder CDA, GroenLinks en PvdA, zou de snelheid voor het autoverkeer op alle wegen in de bebouwde kom moeten worden teruggebracht van 50 naar 30 kilometer per uur. Dat bleek dinsdag tijdens de vergadering van de raadscommissie Ruimte, waarin de commissieleden hun mening konden geven over het door B&W opgestelde mobiliteitsplan voor Teylingen. De fracties vinden verkeersveiligheid belangrijk, en dat zou de reden moeten zijn om de snelheid op alle wegen binnen de bebouwde kom van Voorhout, Sassenheim en Warmond omlaag te brengen. Dat moet in ieder geval op korte termijn gebeuren op het deel van de Oosthoutlaan dat in de bebouwde kom van Voorhout ligt, vindt Sybrinne de Vries van het CDA. Ze overweegt om daarvoor een motie in te dienen, zodat de snelheid op deze laan al op korte termijn omlaag wordt gebracht.
Nieuwkomer Lijst Schenk sprak zich echter uit tegen het invoeren van een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Raadslid Milan Schenk vond het een geval van “auto pesten”. Hij vindt dat het verkeer op de Oosthoutlaan al genoeg afgeremd wordt door de scherpe bochten die in deze laan liggen.
Alles moet veranderen om de buslijn sneller te maken.
Bochten minder scherp, zebrapaden weg.
De veiligheid van de voetgangers is daarbij ondergeschikt gemaakt.
Maar daarna gaat de maximum snelheid omlaag.
Want het verkeer moet veiliger.
Twee beleidsplannen die niet op elkaar aansluiten.
@Milan Schenk: wellicht handig te weten maar in de nieuwe plannen worden de bochten afgesneden. De scherpe bochten verdwijnen als de plannen doorgaan. De verwachting is dat dan de auto’s nog harder gaan rijden dan ze nu doen. 30 km/h is dus geen auto pesten maar voetgangers beschermen.
Die voetganger moet daar ook niet midden op de weg gaan lopen. Misschien een verkeerslicht voor voetgangersoversteek die reageert op de bus. 30 km per uur wordt daar net zoń fiasco als in Rijnsburg in de Brouwersstraat, die is er alleen maar ONveiliger op geworden sinds herininrichting
Ik vraag me af wat de bus nu aan tijd gaat winnen als het 30 km wordt, dan zijn er een hoop kosten gemaakt voor niets en daarbij ook de zebra-paden weg, ook erg veilig voor de omliggende scholen daar die de oosthoutlaan moeten oversteken, ik wacht het gespaaneen af…..