
Noordwijk – De kans bestaat, dat er toch een ‘lightrail’ verbinding komt tussen Leiden, Katwijk en Noordwijk. Hiermee barst de discussie over de mogelijke komst van een trambaan weer open.
Dat liet Marco van de Esschert, senior strategisch adviseur van Holland Rijnland donderdagavond tijdens een commissievergadering weten. Hij reageerde hierbij op een vraag van GroenLinks-raadslid Cynthia Maan. In de toekomst moeten er 30.000 huizen bijkomen in deze regio en die woningen komen vooral ‘op de lijn Katwijk – Leiden – Alphen aan den Rijn’. Maar Holland Rijnland wil voor het vervoer van al die nieuwe inwoners ook gaan inzetten op extra openbaar vervoervoorzieningen.
Van de Esschert: ,,Een lightrailverbinding zou best op een wensenlijstje kunnen komen. We willen kijken welke vorm nodig is. Verschillende varianten gaan we niet uit de weg. Het bestaande (trein)spoor tussen Leiden en Alphen ligt op heel slappe grond. We zouden het spoor het liefst verdubbelen, maar dat gaat een heel kostbare zaak worden.’’ Zo’n lightrailverbinding zou goedkoper kunnen zijn. Uiteindelijk moeten bestuurders in deze regio hier een besluit over nemen.
Zet er maar weer een commissie op met een budget van een miljoen weg geld want je krijgt ze toch niet uit die auto.
Een snelle fietsverbinding met station Voorhout is de beste oplossing !
Waar moet die lijn dan komen, worden er wegen voor gesloten waar b.v. vroeger de tram reed zoals Huis ter Duinstraat Nieuwe Zeeweg, Voorstraat, Herenweg? En als er geen stroom is staat hij gewoon stil!
In het OV loop je alleen maar meer kans op besmetting van virussen, bijv. de zoveelste mutatie corona. De auto is dan toch de veiligste bubbel wat dat betreft, die zit helemaal om je heen!
De wegen tussen Kat-/Noordwijk staan nu al weer voller in de spits. Dat wordt alleen nog maar erger. De bouw van de Rijnlandroute zal een en ander nog drukker maken. Nieuwe weg erbij laat je vast denken dat er verbetering komt, maar meer mensen zullen de auto pakken. Anticiperen op een duurzamer toekomst en massavervoer is beter voor de toekomst, lijkt me.
De 30.000 woningen erbij kan betekenen dat er net zo veel, maar vast meer dan dat, auto’s bijkomen. Dat gaat het wegennet niet trekken. Haagse VINEX-wijken als Wateringse Veld, Ypenburg en Leidschenveen hebben lightrail. Deze had eigenlijk eerder gebouwd moeten worden, voor de grote meute erheen ging verhuizen. Misschien iets om lering uit te trekken, eerst OV aanleggen, dan bouwen.
Die poging is door de provincie al 10 jaar geleden ondernomen. De Leidenaren wilden geen lightrail o.l.v. D66.
Dus dan nu niet mauwen.