“Trek één lijn bij online-lessen op basisschool”

Bollenstreek – Trek één lijn bij online-lessen op de basisschool. Dat pleidooi houdt Omar Ramadan, bestuursvoorzitter van Sophia Scholen, woensdag in de Volkskrant. Sophia Scholen overkoepelt 28 basisscholen in de Duin- en Bollenstreek.

Volgens Ramadan heeft de overheid overal regels voor, maar voor het afstandsonderwijs op basisscholen ontbreken ze. Nu de basisscholen langer dicht blijven, is het van groot belang dat het niveau van het afstandsonderwijs omhoog gaat. Volgens Ramadan doen de middelbare scholen het best goed in het online onderwijs, maar bij de basisscholen ligt dat heel anders. Sommige basisscholen blijven bijna de hele dag in contact met hun leerlingen, terwijl andere slechts een instructiefilmpje plaatsen en verwachten dat kinderen zelf aan de slag gaan.

Ramadan pleit voor een duidelijke weekplanning en dagtaken. Lesstof moet worden herhaald, maar ook nieuwe stof moet aan bod komen. Alleen als de jaarplanning zoveel mogelijk wordt gevolgd, kunnen achterstanden bij leerlingen beperkt blijven. De leerlingen moeten dagelijks uitleg krijgen en vragen kunnen stellen. Wie dat nodig heeft, moet extra uitleg kunnen krijgen. Als het aan Ramadan ligt, controleert de onderwijsinspectie niet alleen op het aantal uren dat online les wordt gegeven, maar ook op de invulling daarvan.

3 REACTIES

  1. Nou mnr Ramadam als je het zo goed weet doe het dan van de arbeid inspectie mag je niet zo lang achter een bilt scherm zitten Max maal 6uur per dag en na 2uur 10 minuten pauzen .Nu zitten ze van 8 uur tot een uur 4 achter een scherm .Is dat niet genoeg .

  2. Wat meneer Ramadan vergeet is dat er vele soorten onderwijs bestaan binnen zijn stichting. Je kunt niet verwachten dat bijvoorbeeld een Montessori school op dezelfde manier les geeft als een school met klassikaal onderwijs. Wat betreft dag- en weektaken is de opmerking enigszins achterhaald omdat iedere school werkt met een programma met kwartieren waaraan iedere school in Nederland aan moet voldoen. Tevens is het als manager wel wenselijk dat hij de verschillen tussen leerkrachten van 25 jaar en van 60 jaar ziet. De meeste leerkrachten echte praktijkmensen, hoe langer je dat al doet, hoe lastiger het is je “even” aan te passen. Vraag: Heeft deze stichting ervoor gezorgd dat iedere leerkracht een goede (redelijk nieuw en groot) laptop heeft? Meet op een klein Chromebookje is niet handig en slecht voor het hele lichaam. De ARBO schrijft voor volwassen maximaal 4 uur intensieve schermtijd per dag aan te houden. Geloof me… met kinderen online is heel intensief! Hoe lang mogen de kinderen eigenlijk op de laptop werken per dag? De opticiens varen er de laatste jaren wel bij! Vergeet niet meneer Ramadan dat kinderen op school lang niet de hele dag “werken”. Het onderwijs is gelukkig meer dan dat.
    Iedereen hoopt zo snel mogelijk weer op school te verschijnen, tot die tijd werken ouders, kinderen en leerkrachten keihard op hun manier die het beste bij die school, populatie, onderwijssysteem en leerkrachten past. Adaptief werken… dat is het onderwijs!

  3. Dit bericht is gebaseerd op een artikel van mij in de Volkskrant, geïnspireerd op de praktijk voor afstandsonderwijs bij Sophia Scholen. Ons afstandsonderwijs is voor een deel via het scherm, maar zeker niet de hele tijd.

Laat een reactie achter aan Henk Annuleer reactie

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in