
Noordwijk – Het verkeersonderzoek in de kern van Noordwijk Binnen heeft in enkele weken tijd ruim 200 klachten en ideeën van 150 personen opgeleverd. Een greep uit de reacties:
Veel mensen klagen over de bestrating van het Jeroensplein: de steentjes worden glad bij regen en met rollator, kinderwagen of fiets hobbel je erover. Ook de voorrangssituatie is verwarrend. Een derde van de opmerkingen gaat over het parkeren. Voorgesteld wordt een betere handhaving, een extra parkeergarage of bewoners laten parkeren in de huidige parkeergarage en een systeem voor vergunninghouders. Ook de verkeersveiligheid komt vaak ter sprake. Verschillende oversteeklocaties worden onveilig gevonden en er wordt geklaagd over te hard rijdende auto’s. Tenslotte geeft het vrachtverkeer nogal eens hinder. Er zou moeten worden gekeken naar de bevoorrading van grote winkelketens en/of alternatieve routes voor vrachtverkeer en een vrachtverbod in sommige straten.
Nu volgt de tweede ronde van het onderzoek. Een aantal inwoners neemt zitting in het kernteam van de gemeente. In september gaan ze aan de slag om de geopperde ideeën uit te werken.
Komt niks van terecht er is al een circulatie plan geweest die was te negatief is niks mee gedaan er staat er weer een op stapel twee jaar geleden al belooft en nu moeten de inwoners het zelf doen .Ze hebben nog nooit naar de inwoners geluisterd op dat gemeente huis er komen tientallen klachten binnen maar er wordt niks mee gedaan .
Mogen ze ook wel eens op de alk vinkenveld kijken. Daar rijden ze ook hard PS vooral de ouders van de kinderen van de jutter
Ook dit vind ik bijzonder. Los van het feit dat de verspreiding van het onderzoek ongeadresseerd tussen de weekkrant werd gedaan; niet iedereen heeft het dus kunnen onderscheppen, was de reactieperiode bijzonder kort en heeft niet iedereen hieraan gehoor kunnen geven. Daarnaast moest je welhaast gestudeerd hebben om de insteek van het onderzoek te kunnen volgen.
De bedoeling was inderdaad dat inwoners zelf een ‘case’ gingen aanmaken en dus met een goed idee of probleemstelling moesten komen en dit alles online via het digitale platform dat de gemeente een tijdje terug in het leven heeft geroepen.
Hierdoor zal de diversiteit aan knelpunten ws. bijzonder groot zijn en kan er in mijn ogen dus nauwelijks focus plaatsvinden op een aantal van de aangegeven probleempunten. Met als gevolg dat het nauwelijks te overzien en behappen is. En wat krijgt dan eventueel voorrang? Kortom, niet de meest efficiënte en effectieve manier om een gestructureerd beeld te krijgen van verkeersproblemen en vooral van de oplossingen ervoor. Die liggen nl. ook op straat.
Ik kan hier zelf direct al een aantal pijnpunten in de oude dorpskern opnoemen en heb dat reeds vaker richting het gemeentebestuur (ook publiekelijk) gedeeld. Maar of er echt iets mee wordt gedaan….?
Alle issues die hierboven genoemd worden zie ik veelvuldig op dit en in andere lokale media en in brieven aan de raad aangekaart worden. Misschien wordt het eens tijd dat het gemeentebestuur daadwerkelijk in actie komt? Een rondje door de oude dorpskern in gesprek met de bewoners levert meer info op dan deze goedbedoelde digitale toestand. Laat zien dat het je ernst is gemeente Noordwijk, toon daadkracht en ga zelf aan de slag. Dank!