Ziggo stopt levering van ‘gratis’ signaal

Bollenstreek – Kabelexploitant Ziggo gaat de levering van radio- en televisie-signalen op adressen in de Bollenstreek waar geen Ziggo-abonnement is alsnog stopzetten.

Tot nu toe werden adressen waar het Ziggo-abonnement werd opgezegd vaak niet daadwerkelijk afgesloten van het kabelnet. Ziggo bleef op die adressen vaak het analoge FM-radiosignaal en de digitale ongecodeerde radio- en tv-signalen leveren, ondanks de opzegging. Voor het daadwerkelijk afsluiten van het betreffende adres is het namelijk nodig om de kabel naar het adres handmatig los te koppelen in de straatkast waarin de eindversterkers zitten. Tot nu toe vond Ziggo dat te bewerkelijk, en werd ervoor gekozen om de loskoppeling soms alleen te laten plaatsvinden wanneer er toevallig toch onderhoud moest plaatsvinden in de straatkast. Bovendien kon het gebeuren dat bij een verhuizing de oude bewoner van een woning het Ziggo-abonnement opzegde, waarna de nieuwe bewoner toch weer een Ziggo-abonnement nam. Het afsluiten van een bepaald adres zou dan later weer ongedaan moeten worden gemaakt. Ziggo koos er daarom, mede uit kosten- en efficiency-overwegingen, vaak voor om adressen bij opzegging van het abonnement niet daadwerkelijk af te sluiten. Daardoor kon het gebeuren dat het signaal toch bleef worden geleverd aan oud-abonnees, of dat nieuwe bewoners van een woning gratis naar het analoge FM-radiosignaal en de digitale ongecodeerde zenders konden kijken en luisteren. Zo’n situatie kon zich soms vele jaren voordoen.

Het kabelbedrijf heeft er nu echter voor gekozen om actief op te gaan treden tegen de gratis levering van het signaal bij adressen waar geen Ziggo-abonnement is. In de komende tijd zullen adressen waar geen abonnement is maar waar nog wel signaal geleverd wordt, in de betreffende straatkast worden afgesloten. Dat zal binnenkort ook het geval zijn in de Bollenstreek.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in