Het gebied rond Station Voorhout (foto: Scenariostudie Gemeente Teylingen/Ziegler-Brandenhorst).

Voorhout – Het college van Burgemeester en Wethouders (B&W) ziet het liefst 30-60 woningen komen op de stationslocatie in Voorhout. Dat blijkt uit gemeentelijke stukken. Het college wil twee scenario’s verder uitwerken, vanwege ‘de maatschappelijke behoefte, financiën en draagvlak’. De voorkeur van B&W gaat echter in tegen de resultaten uit een enquête: Voorhouters zien het liefst geen huizen komen rond Station Voorhout.

Het college van Burgemeester en Wethouders werkt graag scenario 2 en 3 uit. Deze plannen bevatten 30 en 60 huizen. Het is de eerste keer dat B&W hun mening geeft over de woningbouw rond Station Voorhout.

Scenario's Station Voorhout
Er zijn vier scenario's voor de toekomst rond station Voorhout:
- Scenario 1: Geen huizen, geen bibliotheek, kermis blijft in huidige vorm, 
              aantal parkeerplaatsen blijft gelijk.
- Scenario 2: 30 huizen, geen bibliotheek, kermis blijft in huidige vorm,
              aantal parkeerplaatsen blijft gelijk. 
- Scenario 3: 60 huizen, wel een bibliotheek, minder ruimte voor kermis, 
              minder parkeerplaatsen.
- Scenario 4: 120 huizen, wel een bibliotheek, minder ruimte voor kermis,
              minder parkeerplaatsen.

Veel belangen
De discussie over woningbouw rond Station Voorhout is een lastige. Er zijn veel factoren om rekening mee te houden: de woningnood, parkeerplekken, de kermis en een eventuele bibliotheek. Daarnaast moet er ook gekeken worden naar de mening van Voorhouters en, ook niet bepaald onbelangrijk: het prijskaartje.

Om al deze belangen in kaart te brengen, voerde Teylingen in de afgelopen jaren veel onderzoeken uit. Zo bleek dat de 852 parkeerplekken in de buurt van Station Voorhout nooit voor meer dan 72% bezet zijn. De parkeerplaats naast het station staat alleen op donderdagochtend vol.

De mening van Voorhouters over de vier scenario’s werd op verschillende manieren gepeild, onder andere via een enquête. Volgens een eerder persbericht van de gemeente gaf deze enquête wisselende resultaten, maar in het nieuwe voorstel wordt de uitslag duidelijker: de populairste optie is scenario 1 (geen huizen). Desondanks is er ook steun voor scenario’s 2 (30 huizen) en 3 (60 huizen). Scenario 3 kreeg de meeste steun van alle plannen mét woningbouw.

Keuze
Scenario 4 (120 woningen) lijkt uiteindelijk snel af te vallen, schrijft B&W. Het plan is het duurst en ook het minst populair onder Voorhouters. De kermis zou moeten verplaatsen, net zoals veel parkeerplekken. Vooral dat laatste kost veel geld.

Het college ziet ook scenario 1 niet zitten, ondanks de voorkeur van de inwoners uit Voorhout. Het plan zou niet progressief, niet klimaat adaptief en minder toekomstbestendig zijn. Daarnaast helpt het woningzoekenden niet, schrijft het college.

Het is echter onduidelijk of scenario’s 2 en 3 die woningzoekenden wel helpt. B&W schrijft zelf al dat de 30 woningen uit scenario 2 een ‘bescheiden bijdrage’ leveren aan het woningtekort. Zeker met het oog op de 1300 huizen die de gemeente even verderop gaat bouwen.

Toch gaat het college van B&W het liefst door met deze twee plannen. Scenario 2 is laagdrempelig, financieel haalbaar en heeft een draagvlak onder de Voorhouters van 20%, blijkt uit de peilingen. Daarnaast blijven alle parkeerplaatsen bestaan.

Het derde scenario is volgens het college ‘financieel uitdagend’, maar ‘het stationsgebied krijgt meer allure’. Het is daarnaast dus het meest gekozen plan mét woningbouw en geeft ruimte aan een bibliotheek.

Advies aan de gemeenteraad
Het college van Burgemeester en Wethouders werkt dus het liefst scenario 2 en 3 uit. Of dat ook echt gaat gebeuren, moet nog blijken. De voorkeur wordt officieel pas op 13 mei bekendgemaakt aan de gemeenteraad. Die beslist uiteindelijk na de zomer pas welke plannen écht uitgewerkt worden.

Het gehele voorstel van het college van B&W aan de gemeenteraad is hier te vinden.

14 REACTIES

  1. Waarom zet je als gemeente een vragenlijst uit als je het eindresultaat negeert? In Nieuw Boekhorst komen plm. 1300 woningen. Laat dan het stationsgebied met rust, geen woningen, zoals de meeste Voorhouters willen.

  2. Ze zouden eens serieus moeten nadenken hele station te verleggen in Noordelijke richting! Beter toegankelijk voor Noordwijk en Noordwjkerhoutse reizigers. Geen langdurige opstopping bij spoorwegovergang door afremmende en optrekkende treinen. Dat station ligt door de “tand des tijds” helemaal verkeerd daar nu.

  3. Jammer dat de politiek weer tegen de wil van de burgers ingaat. Zo krijg je nooit vertrouwen in de politiek, B&W doen gewoon wat ze zelf willen. En wat een onzin, even verderop worden 1200 woningen gebouwd, en nu moet het laatste open plekje er ook aan geloven.

  4. Complete waanzin om hier te willen gaan bouwen. Maak er een mooi park van en met meer parkeerplaatsen en andere voorzieningen voor reizigers. Dom. Maarja het ambtenaren volk heeft dit in de pijplijn en dat gaat niet zomaar weg. En wat de bewoners willen maakt al helemaal niets uit.

  5. Verplaatsen station gaat in nog geen 20 jaar gebeuren. Maar m.i. wel nodig, maar iets in zuidelijke richting! Voltooi eerst de “ring” rond Voorhout via doortrekken Elsgeesterweg, dan een nieuw station op t terrein van o.a. nu milieustraat en andere kant van t spoor in. Dan kun je daarna een écht plan maken voor het huidige stationsgebied dat met de jaren steeds ongelukkiger ligt

    In de tussentijd

  6. Alles moet vol gebouwd worden…. dagdagelijkse files en irritatie overal. Wat een feest. We zullen ze politiek afstraffen volgend jaar !

  7. Gemeentelijk beleid en politiek is gebaseerd om de inwoners een beetje in het ootje te nemen,…..men zet een aantal plannen uit en de inwoners mogen hun voorkeur geven, en dat voeren ze niet uit! Het is in dit geval ook weer een package deal!

  8. Weer op basis van cijfers die niet kloppen; Maar liefst 852 parkeerplekken in de buurt van station. Dat zijn niet die paar parkeerplaatsen bij het station die altijd bezet zijn, maar omliggende woonwijken. Met kermis en bouwwerkzaamheden nu al oplopende spanning en met kinderen die thuis blijven wonen neemt parkeerdruk alleen maar toe. Gewoon doorgaan met beslissingen op basis van achterhaalde cijfers uit 1980. Overigens al nieuwe parkeerplek voor vrachtwagens gevonden die wordt bebouwd voor minderjarige asielzoekers?

  9. Wat een mooie argumenten… Plan is niet progressief…
    Niet bouwen is niet klimaat adaptief .

    72%.. tegelijk bouwen we voort in Voorhout en omstreken, die parkeerdruk zal stijgen.

    En zo kan ik wel doorgaan.

  10. Het plan zou niet progressief, niet klimaat adaptief en minder toekomstbestendig zijn. Wat een slap gezwets.

    De enquête was dus enkel voor de bühne en het maar vreemd vinden dat het vertrouwen in overheid niet altijd even groot is. Iedere vierkante meter volbouwen is de oplossing ja en goed voor het milieu. De wegen staan nu al iedere dag vol met files. Komt er ook nog een AZC bij want daar zitten de Voorhouters natuurlijk ook op te wachten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in