Foto: Megan Voorbraak

Bollenstreek – De eerste dag van busvervoerder Qbuzz verloopt chaotisch in de regio. Bussen komen niet opdagen of rijden niet op tijd. Volgens reizigers is de klantenservice ook niet telefonisch te bereiken. Qbuzz heeft zondag het openbaar busvervoer in Zuid-Holland Noord (ZHN) overgenomen van Arriva.

De vervoerder sprak gisteren al van ‘een enorme operatie met een uitdagende start door leveringsproblemen van een van de busleveranciers’. Jan Vink, operationeel directeur ZHN geeft aan dat er nieuwe vestigingen, nieuwe roosters, andere bussen én een nieuwe dienstregeling is het voor reizigers en medewerkers in een nieuwe situatie. De komende dagen staan er volgens hem veel mensen stand-by en in de komende weken meer bussen bij.

Voorlopig is het volgens de vervoerder nog behelpen: in de Duin- en Bollenstreek rijden de komende tijd nog touringcars op de verschillende lijnen. Sommige bussen missen faciliteiten, zoals actuele reisinformatie of werkende in- en uitcheckapparatuur. Het ontbreken van reisinformatieschermen in de bus maakt het lastiger om tijdens de reis te zien waar de bus naartoe gaat.

Van 15 december tot en met 22 december rijden reizigers gratis en hoeft er niet in- en uitgecheckt te worden.

Verslaggever Savannah Dekker sprak met enkele reizigers uit de omgeving over hun ervaring.

Chaos bij Qbuzz – foto Maurits Pijnse van der Aa

55 REACTIES

  1. Gisteren aan den lijve ondervonden dat de kop van dit artikel geheel terecht is. Leuk hoor, dat gratis reizen deze periode. Maar dan moet er wel een bus komen…

  2. Vanmorgen bus 165 naar Zoetermeer kwam pas 40 minuten later! En baal dat in de dienst regeling deze lijn buiten spits om, nog maar 1keer per uur rijd. Ik werk juist buiten spits om, om drukte te vermijden, maar dat word me nu wel erg moeilijk gemaakt.

    • Hadden beter uitstel kunnen vragen voor overname oude vervoerder . Dit hadden ze ruim van te voren aan zien komen. 1 janurie was handiger.

  3. Wat een zegen die openbare Europese aanbestedingen. En wat te denken van de marktwerking ook formidabel bedacht! Het wordt alleen maar duurder voor meer geld krijg je steeds minder. Terug draaien die hap. Service hebben ze nog nooit van gehoord. Kijk naar de banken de zorgverzekeraars, Energie maatschappijen enz. enz. Dit soort instellingen is steeds slechter bereikbaar met telefoon, mailen. Er zijn van die instellingen die je alleen maar kan appen, hoe diep zijn wij en zij gezonken. Er is maar een oplossing terug draaien die hap, weg met die graaiers terug naar eenvoud. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Er zijn twee en een half miljoen mensen!!! die niet zo vaardig zijn met de moderne communicatie middelen. Er zijn steeds minder toegang kelijke kantoren waar je gewoon naar binnen kunt lopen als je met vragen zit. Leve de vooruitgang…….

      • Helaas wordt het OV in heel Europa aanbesteed en ja dat is een verplichting. Dat veel onderhands gegund wordt zoals Amsterdam, of Vlaanderen (DeLijn) dat mag bij wet eigenlijk helemaal niet. Daarom is momenteel ook zoveel discussie over de NS.

    • Great branding echt scherp,…vergeet de bubbels niet alles en iedereen in zijn eigen bubbel.
      Met zijn eigen waarheid.
      Van de zelf exploraitie van zijn denken .
      Binnen hun gedachten begrijpt de elite het volk niet.
      Ze creeeren heffingen regels en inflatie,oorlog en chaos.
      Als produkt van wetenschap en prestatie maatschappij.
      Macht brengt je op een doodlopende weg.
      Geconditioneerd en ondoordachtheid.
      Simon en Garfunkel Bridge over trouble water
      Happy x mas,…

  4. Het voelde alsof ik op Sicilië maar random bij een halte ging staan en we zien wel wanneer er wat komt. Ook lachen dat het tweedehands Poolse bussen uit Łódź zijn – maakt de vakantievibe compleet. (Heb vanochtend 35-40 minuten staan wachten op bus 250 naar Hillegom – kwartier te laat op m’n werk. Kneiteronhandig dat alle informatievoorzieningen niet kloppen (bijv. online alsmede elektronische borden bij de haltes).

  5. Ik heb vanochtend Bus 320 van Leeuwarden naar Heerenveen genomen met de gedachte dat er een Qliner aan zou komen, maar dat bleek niet zo te zijn. Tot mijn verbazing reed één van de nieuwe bussen van Qbuzz richting de vertrek halte Leeuwarden Busstation en geen Qliner. Diezelfde nieuwe bus had gelijk al problemen met in en uitchecken. Sterker nog, ik kon gewoon zo instappen zonder te hoeven inchecken.

  6. Qbuzz heeft bewust een risico genomen om zo goedkoop als mogelijk nieuwe bussen te kopen. Dit is het verwachte resultaat. Ik noem dit een wanprestatie waar zeker een boete op moet volgen.

    • Nee, daar kan geen boete op volgen. De opdrachtgever wilde het zo goedkoop mogelijk, dit was de goedkoopste oplossing. Zolang die bus maar rijdt. Wat het voor hok is, maakt de opdrachtgever niet uit.

    • Goedkoper? Hoe kom je daarbij?

      Qbuzz heeft zo’n 140 nieuwe bussen bij de bekendste bussenmaker van NL gekocht.
      Dat van Hool, de fabrikant, failliet is gegaan, kan de vervoerder niet aangerekend worden en dat is de grootste oorzaakT van de problemen..

  7. Ariva reed met kwaliteit o.a. VOLVO’S.
    Zowel electrisch als diesel, maar ja daar hangt een prijskaartje aan. Qbus wil alleen tupperware bussen.

    • Geen onzin schrijven als je niet op de hoogte bent. Qbuzz rijdt o.a. ook met Volvo’s, maar ook met VDL. En nog andere merken. Duzzzz ….

  8. Eerst zorgen dat alles in orde is. Met de bussen. En genoeg personeel. En dan beginnen. Het is nu een een zooitje. Ben blij dat ik niet vaak met de bus hoef. Ga wel lekker fietsen.

  9. Hier kon je op wachten…. Hoewel een transitie altijd startproblemen heeft, was het al geruime tijd bekend dat er niet voldoende bussen waren ivm faillissement leverancier Van Hool. De chaos is een inkoppertje geworden. Goed management had met Arriva aan tafel gaan zitten voor een overbrugging. De reiziger staat duidelijk niet op de eerste plaats :(.

    • Alleen werkt Arriva niet mee zie Schiermonnikoog (Friesland) hoe slechte verliezer Arriva is .
      Belang van de passagiers staat onderaan dussss.

  10. Mooie geste hoor dat gratis reizen…maar je hebt er niks aan als er geen enkele bus komt. Heb net 45 minuten op het station staan wachten en in die tijd is er welgeteld 1 bus gekomen, maar die ging -voor mij- de verkeerde kant op. Toen maar gaan bellen of iemand me kon komen ophalen. Heb er uiteindelijk een uur over gedaan om van Sassenheim naar Lisse te komen, maar alleen omdat iemand me kwam halen. Denk dat ik anders nog op het station had gestaan…

  11. Dat de mensen 1 week lang gratis mogen reizen…. daar hoor ik niemand over. Alles is in de ogen van de huidige reiziger negatief. Alle overgangen brengen diverse problemen met zich mee. Niet iedere net aangenomen chauffeur is meteen volleerd, niet iedere lijn rijd meteen op tijd. Stop met zeuren, wij doen ons stinkende best om de reizigers op een veilige manier van A naar B te vervoeren.

  12. Het is er alleen maar hollend op achteruit gegaan met al die aanbestedingen.
    Een busbedrijf die zulke grote problemen heeft, zou nooit mogen rijden.
    Maar ja het moet zo goedkoop mogelijk, ten koste van de reiziger.

  13. Na de zo veelste aanbesteding die fout gaat afschaffen dat aanbesteden en wat te denken van de chauffeurs die als eerste de klappen mogen opvangen en de heren zakkenvullers mooie weer spelen op de Bahamas ik ben gelukkig alweer 6 jaar met pensioen maar ik heb medelijden met de passagiers en chauffeurs.

  14. Beste mensen. Wanneer er een nieuwe concessie in gaat, zeker als het ook een nieuwe vervoerder betreft, dan zijn er altijd opstart problemen. Geef het een weekje en dan is het meeste vaak wel opgelost. Ik lees dat het om tweedehands bussen zou gaan, dat heb ik nooit eerder gezien.(ik ben zelf chauffeur in een andere stad) Troep heb ik wel eerder meegemaakt. Het moet steeds goedkoper en goedkoper. Iveco was nooit slecht, maar hoe het nu is kan ik niet over meepraten. Wees in ieder geval blij dat het geen BYD of Ebusco is.. Als je het over rommel hebt….. Veel sterkte iedereen.

  15. Ik wachtte op me bus van 6:59 en hij was er pas om 25 is een reis van 20
    Min naar station uiteindelijk me trein gemist had er wel een later. Ook op de terugreis bijna half uur staan wachten op die ali express bussen.

  16. In Friesland opstart problemen of te laat of komt niet opdagen of verkeert gereden. Gaat wel enkele weken duren als alles gesmeerd rijd.

  17. Wat een geklungel, alsof men het vak van busdienst nog moet leren. Ongelofelijk amateuristisch. Smoezen dat bussen niet geleverd worden zijn niet zo relevant, je bent een bedrijf dat een busdienst moet leveren, dat wist je tevoren. Dat gedoe ook altijd met die aanbestedingen. Arriva liep inmiddels goed.

  18. Hoeraa Een nieuwe bus bedrijf QBUZZ, is beter dan arriva Of gaat zeker beter worden geef tijd en de geluk is aan onze kant WELKOM QBUZZ

  19. Ze wat tijd geven en gratis reizen lost niks op.
    Eerst je zaakjes op orde, dan pas instappen.
    De ontstaande extra kosten worden later toch bij de reiziger neer gelegd.
    Ik ben geen voorstander van privatiseren. Te veel poppetjes in het spel.
    Nederland gaat er niet op vooruit.

  20. Voor de mensen die vinden dat Arriva onsportief is: AH leent zijn mensen ook niet uit aan Jumbo
    De fout zit in het geweldige Europa en de privatisering. Kost ons zorgpremie, duur OV, duur Energie en straks water . Allemaal zaken die tot de basisbehoeften behoren en dus gewoon door de overheid zelf geregeld zouden moeten worden. Dan maar een hoop meer ambtenaren die anders in de WW zouden komen.

  21. Troost je, ik woon in de omgeving van Apeldoorn, al jaaragenda een puinhoop. Bussen stuk, geen chauffeurs, kort gezegd; puinhoop. Dank zij de aanbesteding en marktwerking.

  22. sta al meer dan 60 minuten te wachten op m’n bus, gisteren meer dan 40 min moeten wachten, belachelijk dit!! Wij hebben ook gewoon dingen te doen en kunnen niet even snel een uur later komen op afspraken. Dan wel gratis ov aanbieden maar voor welke bussen dan aangezien er niks komt opdagen???? Regel je zaken

  23. En weer sta ik op de bus 190 (Gouda – Rotterdam)te wachten bij station Gouda,gisteren al meer dan uur uur daar staan te wachten. Wat een ellende,bussen vallen uit rijden gewoon voorbij de busstop. En als er een bus komt zijn er zo weinig zitplaatsen dat je bij voorbaat al weet dat je moet staan. Dit is een hele drukke lijn in de spits (bus wordt ook vollop gebruikt onder scholieren)
    Bus 190 Rotterdam – Gouda is ook een drama. Vanuit Moordrecht sta je ook te wachten tot je een ons weegt. Ik hoop echt dat er wat aan gedaan wordt want dit is een en al ellende. Ik kan niet elke dag op mijn school en werk verkondigen dat ik te laat ben. Ook ik heb mijn verplichtingen.
    Dus Qbuzz doe er wat aan en snel a.u.b.

  24. Qbuzz laat helaas op veel vlakken te wensen over. Hoewel bussen te kort nog enigszins te begrijpen zijn, is de rest van de geboden service ronduit teleurstellend en onprofessioneel.

    Gebrek aan communicatie: Het bedrijf communiceert nauwelijks met reizigers over vertragingen of annuleringen, wat frustraties enorm vergroot.
    Onbetrouwbare dienstregeling: Bussen komen simpelweg niet opdagen, zonder enige uitleg.
    Slechte voorbereiding van chauffeurs: Het meest onacceptabele is dat chauffeurs de route vaak niet kennen. Het is absurd dat passagiers hen moeten helpen navigeren, zeker als sommige chauffeurs zijn overgenomen van de vorige vervoerder.
    Het lijkt erop dat Qbuzz niet goed is voorbereid op zijn verantwoordelijkheid als vervoerder, wat het vertrouwen van reizigers schaadt. Dit niveau van onprofessionalisme is onacceptabel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in