2e Loosterweg

Hillegom – Het college van B & W van Hillegom vraagt de gemeenteraad om een bedrag van 300.000 euro beschikbaar te stellen voor de herinrichting van de 2e Loosterweg en de Wilhelminalaan. Beide wegen moeten worden aangepast zodat ze voldoen aan de kenmerken van een gebiedsontsluitingsweg met een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur.

Voor de 2e Loosterweg wordt een voorbereidingskrediet van 150.000 euro voorgesteld, dat onder andere zal worden gebruikt voor verkeerskundig onderzoek en het opstellen van een nieuw ontwerp. Ook voor de Wilhelminalaan wordt hetzelfde bedrag gevraagd voor vergelijkbare voorbereidingswerkzaamheden.

De raad zal binnenkort beslissen over de voorgestelde begrotingswijzigingen.

15 REACTIES

    • Dit worden ingrijpende aanpassingen Voor de 2e Loosterweg is in totaal 2 miljoen en voor de Wilhelminalaan 2.5 miljoen begroot.

  1. Als de tekenaar maar een Hillegommer is, die de kleur, de geur en de sfeer van deze authentieke Hillegomse straten maar weet te behouden. Dit kost zó weinig moeite! Dus géén universele, als Waddinxveense, moderne, nikszeggende straatbeelden. Kom, denk eens verder. Maak er authentieke dorpsstraten van dat ons dorp verdient en dat wij zijn!

  2. Dat is een heel mooi idee,de weg is erg smal en gevaarlijk voor fietsers.Misschien is eenrichtings verkeer een optie.Oh nee dat kan niet, dan kan bus 57 niet terug. Maar ze zullen wel een goed plan bedenken. Daar ga ik vanuit.
    We gaan het zien,of niet. 🌻🌻🌻

  3. Pipo heeft helemaal gelijk…. 300.000 euro voor een map a4′ tjes en paar tekeningen. En zelfs dat doen ze nog verkeerd want begroting wordt bijna altijd nogeens overschreden. Ach…is toch maar gemeenschapsgeld…KNETTERGEK zijn ze….

    • Beste Adrie, wat eigenlijk ‘knettergek’ is dat fietsers, wandelaars en bewoners al jarenlang in gevaar worden gebracht. De hardrijders hebben laten zien dat ze geen rekening willen houden met de veiligheid van anderen. Signalen van bezorgde bewoners doormiddel van vlaggenacties en enkele aanpassingen vanuit de gemeente, zoals displays en 30 km adviesborden zijn en worden gewoon genegeerd, nog steeds. Het is een treurige constatering dat deze hardrijders dit zover hebben laten komen. Vandaar dat dit gemeenschapsgeld nodig is om het op een degelijke manier aan te pakken. Wederom, dat dit nodig is, is echt ‘knettergek’ maar het is niet anders.

  4. Beste Jelle,
    Meten is weten en voor zover mij bekend zijn er de laatste jaren geen ongelukken tussen auto’s en fietsers op de Wilhelminalaan geweest.
    En ja, ook ik rijdt daar 50 km p/h wat ook het maximum is anders kan ik beter in een wandelwagen stappen, dan ben ik even snel.
    Vergeet ook niet dat merendeel de bewoners van het betrokken gebied vaak (niet altijd) degene zijn die na een herinrichting er het hardst
    rijden.
    En wie gaat dit weer betalen?
    Waarschijnlijk uit de belasting verhoging die er dan aankomst van de overige burgers die daar niet in de omgeving wonen en ook niet van
    de bewuste weg/wegen gebruik maken.
    Daar pas ik voor, het leven is al duur genoeg 🙁

    • Er wordt jaarlijks gereserveerd voor onderhoud en het opnieuw aanleggen , herinrichten van wegen. Dit komt uit de reserves. U betaalt het eigenlijk elk jaar via uw OZB maar meer nog via uw Inkomstenbelasting. De gemeente Hillegom ontvangt ca 60% van wat ze uitgeven uit Den Haag.

    • Beste Pipo, dank voor jouw visie op de situatie.

      Naar mijn idee is het ook van belang om te denken aan de ander. Een gevoel van onveiligheid is ook niet prettig en door langzamer te rijden geeft dat iedereen een prettiger gevoel. Wat betreft cijfers over ongelukken, deze heb ik niet voor handen maar ik merk elke dag wel gevaarlijke situaties op en het uiteindelijke doel moet natuurlijk zijn (ernstige) ongevallen te voorkomen en voor te zijn.

      30 of 40 is beter maar 50 is nu inderdaad de officiële snelheid. U geeft aan deze snelheid te rijden maar grote aantallen gebruikers rijden helaas veel sneller. Tot echt onverantwoordelijke snelheden. Uiteraard kunt u daar ook niets aan doen, maar uit solidariteit betalen we samen mee aan dit soort verbetertrajecten.

  5. Prima idee, hard nodig, soms op de fiets levensgevaarlijk. In de avonduren lijkt het op het circuit in Zandvoort. Drempels en/of flitspalen zijn zeker geen weelde. Met 30km borden toch ruim 80 rijden?? 😡🤬

  6. Of het nu 30 of 50 is maakt niets uit zolang er niet gehandhaafd wordt. Zeker tussen 23:00 en middernacht worden er dusdanige snelheden gereden, dat het matrixbord geeneens de snelheid kan meten.
    Een eenvoudige oplossing zou zijn om halverwege, bij de brug naar het park, een zebrapad aan te leggen. Het is nu heel gevaarlijk om over te steken vanwege het beperkte zicht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in