Teylingen – Hinder van vliegtuigen van Schiphol boven de gemeente Teylingen blijft de gemoederen bezig houden. Er werd maandagavond tijdens de commissie welzijn stevig gediscussieerd over de problemen door geluidshinder en de gezondheidsrisico’s voor de inwoners van Teylingen. Aanleiding was een motie hierover ingebracht door CDA/PvdA/GroenLinks.
De aftrap werd gegeven door Jan Boomhouwer van de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV). Hij gaf aan dat het nu echt tijd wordt om Schiphol serieuzer aan te spreken om het aantal vliegbewegingen terug te brengen en de aanvlieghoogtes te verbeteren. Zij gaan dan ook als stichting een rechtszaak aanspannen tegen de overheid om nu eindelijk eens echt de problemen van uitstoot van giftige stoffen en geluidsoverlast te gaan beperken.
Sybrinne de Vries van het CDA benadrukte daarna dat het nu eindelijk tijd wordt dat Schiphol de adviezen van R.I.V.M. en G.G.D. serieus neemt, want de inwoners van Teylingen worden het zat en het getreuzel van Schiphol gaat ook ten koste van de gezondheid van veel Teylingers. In de motie roepen de drie partijen het college van B & W op om gezamenlijk met andere gemeenten Schiphol en de Tweede Kamer aan te spreken op de risico’s. De meeste fracties konden zich wel vinden in de motie, maar die mocht wel wat scherper. Dat vond ook wethouder Elsbeth Koek. In de raadsvergadering van 16 november wordt de motie verder besproken.
Hou toch op met deze onzin. De mensen die het meeste klagen vliegen het meest. Hopelijk gaan ze ooit deze veelklagers bijhouden en dat deze mensen niet meer met het vliegtuig naar hun vakantiebestemming mogen gaan
Beste Arie,
Ik heb er vaak last van, van de laagvliegende toestellen. Ik ga nooit met het vliegtuig op vakantie hoor. Als je een bewering doet, moet je het wel op basis van feiten doen.
Ik ben heel blij dat dit punt op de agenda staat. Laten we gezamenlijk opkomen tegen de commerciële belangen van Schiphol. Ze kunnen veel hoger vliegen, zodat er minder geluidsoverlast is.
Aanvlieghoogtes verbeteren (verhogen neem ik aan) en aantal vliegbewegingen verminderen zou een optie kunnen zijn. Waarbij ik aanteken dat de laatst genoemde oplossing past in het
“weg met de welvaart in Nederland” beleid van sommige politieke stromingen.
Een andere optie zou kunnen zijn om in te zetten op technische ontwikkeling en innovatie.
Vliegtuigmotoren die minder geluid voortbrengen en betere prestaties leveren zijn er al. En deze worden verder doorontwikkeld.
Jammer dat veel klagers niet verder kijken dan hun neus lang is en daardoor in het verleden blijven hangen.
Zorg dat Schiphol inzet op gebruik door uitsluitend geluidsarme vliegtuigen.
Want als deze luchthaven eenmaal gesloten is, dan gaan de vliegtuigen starten en landen buiten Nederland. En dan zullen degenen die inzetten op “welvaartszekerheid” de overlast erg missen. In hun portemonnee.