Bollenstreek – Urenlang onderweg van en naar school. Als de bus tenminste komt, want het gebeurt regelmatig dat leerlingen niet worden opgehaald of bij een verkeerde school worden afgeleverd. Het leerlingenvervoer in de Bollenstreek en Haagse regio in het speciaal onderwijs laat zich volgens veel ouders het best omschrijven als ‘dramatisch, een ramp’. En dat duurt nu al jaren.
De oorzaak wordt door niemand betwist: het personeelstekort bij de vervoerder. In de Bollenstreek en Den Haag is dat de firma Noot uit Ede. Zij wonnen de aanbesteding, waarbij de laagste prijs volgens gemeenten één van de bepalende factoren is geweest. Ouders vermoeden dat het dé bepalende was.
‘Mijn autistische zoon zit al voor het vijfde jaar op de Leo Kanner school in Oegstgeest’, vertelt een moeder uit Voorhout. ‘Door alle gebeurtenissen en wisselingen rondom het taxivervoer is dat een trauma geworden.’ Zij is één van de ouders die vertelt dat routes door vervoerder Noot onlogisch worden ingedeeld.
Te veel kinderen te lang onderweg naar te veel scholen
‘Dit jaar spant de kroon. We wonen in Voorhout, 5,5 km van school. Mijn zoon zit in een route met kinderen uit Lisse, Teylingen en Leiden. Hij zit bijna anderhalf uur in de taxi en een jongen uit Lisse bijna twee uur’, aldus de moeder uit Voorhout.
Noot combineert de rit voor leerlingen uit drie gemeenten, wat volgens de regels niet mag. Daardoor duurt de rit ook veel langer dan het ene uur dat is toegestaan. Nu gaan de kinderen naar twee scholen in Oegstgeest, terwijl alle kinderen uit Voorhout makkelijk in één busrit naar één school zouden kunnen zitten. ‘Dat hadden we vorig jaar’, zegt de moeder. ‘Er gingen acht kids uit Voorhout naar Leo Kanner. Helaas zijn deze kids uit elkaar gehaald, ik heb geen idee waarom.’
‘Zelf brengen geen oplossing’
Hetzelfde verhaal wordt ook door ouders uit de regio Haaglanden verteld. Een moeder uit Den Haag heeft haar kind met autisme op school in Delft: ‘Hij is bijna twee uur onderweg, de chauffeurs wisselen tegen alle afspraken in en de kinderen matchen niet, waardoor ze ruzie maken. Het is dramatisch, het doet mijn moederhart enorm pijn.’
Moeder Jony de Jong is op een gegeven moment met een paar moeders de kinderen maar zelf om de beurten naar school gaan brengen. ‘Maar dat is ook geen oplossing. Als je een baan hebt, of nog andere kinderen, dat houd je gewoon niet vol.’
Het gaat vaak goed, nu de rest nog
Wethouder Elsbeth Koek (PvdA) uit Teylingen schrikt niet eens meer als zij deze verhalen hoort. ‘Het is helaas steeds aan het begin van het jaar een puzzel voor Noot om iedereen passend vervoer te bieden’, zegt Koek, ‘Dat lukt gelukkig in 93 procent van de gevallen wel. Maar daar heb je niets aan als je tot die overige zeven procent behoort. Daar blijven we ons best voor doen.’
Een kant en klare oplossing heeft ook de wethouder niet. ‘Maar ik ga graag snel met de ouders in de klankbordgroep in gesprek om met hen over hun problemen en een mogelijke oplossing te praten.’ Koek gaat ook graag zelf een keer mee op de bus om die lange ritten te ervaren. ‘Het liefst roep ik mensen, die tijd en zin hebben, op om voor de kinderen op de bus te gaan rijden.’
Noot wil niet reageren
Vervoersbedrijf Noot heeft niet gereageerd op herhaalde verzoeken om hun kant van het verhaal te vertellen. Chauffeurs die we spraken, geven aan dat zíj in elk geval geen probleem hebben. ‘Gewoon een kwestie van goed plannen’, zegt er één. Eerder liet het bedrijf weten dat chronisch personeelstekort hen in de wielen rijdt.
‘Het zou helpen als het bedrijf meer dan het minimumloon betaalt’, zegt een andere chauffeur. ‘Of als Noot er een echte baan van kan bieden in plaats van twee uurtjes in de ochtend en twee in de middag.’
‘Kinderen niet langer als pakketjes vervoeren’
Moeder De Jong heeft een ander idee: ‘Het zou al helpen als we door de vervoerder en gemeente worden gehoord. Als we ze kunnen bereiken. En dat kinderen voor wie de bus niet werkt met een reguliere taxi worden gebracht. Zodat ze niet als pakketjes veel te lang in een veel te drukke bus worden gepropt.’
Dit is een bericht van mediapartner Omroep West
Het is om te janken!!!
Het gaat allemaal om geld en onze kids zijn daar de dupe van.
Mailtjes sturen is het enige wat we kunnen doen maar eer dat je daar een reactie op krijgt.
Bellen dan sta je minimaal 20 min in wacht….
Gelukkig zijn er een paar chauffeurs die echt hun stinkende best doen.
Goedkoop is duurkoop vandaar dat de firma Noot ook geen hoger salaris kan betalen,de goodwill die het bedrijf heeft komt alleen omdat er mensen chauffeur zijn die er hun hele ziel en zaligheid in stoppen en die iets voor deze kinderen willen betekenen.Overigens gaat het bij vervoerders die mensen van en naar zorginstellingen/ziekenhuizen brengen en halen niet veel beter.
Het is te triest voor woorden, ik ben ook afhankelijk van nood, het is een drama van alle keren dat ik nu met de regiotaxi geweest ben ben ik 10 van de 10 keer te laat gekomen op afspraken of andere dingen.
Ik herken je probleem helaas maar al te goed. Het is met mijn moeder ook alleen maar drama! Zou je je klacht(en) misschien naar [email protected] willen sturen. Hij is de beleidsmedewerker bij Holland Rijnland en houdt zich bezig met de regiotaxi. Holland Rijnland is de organisatie die de aanbesteding voor de regiotaxi doet, vandaar dat het het beste is om je klacht daar neer te leggen en niet bij NOOT zelf.