Bron: HB Visuals

Noordwijk – Het herinrichtingsplan voor Langevelderslag in Noordwijk is donderdag gepresenteerd tijdens de commissie Ruimte. De herinrichting richt zich vooral op de kwaliteit van de omgeving, het scheiden van verschillende verkeersstromen en het gebied toegankelijk maken voor elke doelgroep. Een aandachtspunt is meer groen en minder verstening.

Er komen openbare toiletten, een kleedkamer voor mindervaliden en een watertappunt. De parkeergelegenheid voor alle voertuigen wordt verbeterd, waaronder oplaadpunten voor elektrische fietsen en auto’s. Het gebied wordt heringericht met rustplaatsen in het wandelgebied die bij de uitstraling van de omgeving passen.

Een opmerkelijk puntje in het plan is de fietsbrug op de fietsroute Noordwijk – Zandvoort.  Fietsers op deze route kruisen dan niet meer met voetgangers. De brug wordt doorgetrokken op de hoogte van de duinen en kruist boven de wandelroute van de parkeerplaats naar het strand. De gemeente is nog bezig met het ontwerp van deze brug.

Enkele werkzaamheden zijn al uitgevoerd door de gemeente. De autoweg richting de parkeerplaats heeft al een nieuwe asfaltlaag gekregen. De kruising met fietsers uit het bos is aangepakt en er zijn nieuwe verkeersdrempels aangelegd.

Het vervolg van dit plan laat nog even op zich wachten. In de tweede helft van 2024 wordt de herinrichting in raad besproken en wordt er gekeken naar hoe het plan gefinancierd kan worden uit de begroting. Verwacht wordt dat in de tweede helft van 2025 de realisatie van de herinrichting kan beginnen.

Bekijk hieronder een animatievideo van de gemeente Noordwijk over het herinrichtingsplan van Langevelderslag:

35 REACTIES

  1. In plaats van de Langevelderslag opknappen ,want het is weer de oude gemeente Noordwijk verbeter eerst de fietspaden in NoordwijkerhoutDie zijn in erbarmelijke slechte staat. Er is al jaren niets aan gedaan.

  2. dat is al weer 5 jaar geleden ferry ipv alles is voor bassie is het alles voor noordwijk de 2 andere dorpen hebben het nakijken

  3. Zorg eerst maar eens dat het dorp wordt schoon gehouden hebben jullie zoveel geld in kas twee weken geleden werd er gezecht dat de belastingen om hoog moeten als jullie maar van alles zitten te verzinnen en uit geven ja dan kom je tekort.En nog wat die mensen die de strand rups verzorgen lopen al jaren te vragen om toiletten voor de invalide mensen dat kon alle maal niet nee het moet allemaal miljoenen kosten .

  4. Het herinrichtingsplan ziet er mooi uit, klasse! Het scheiden van de fietsers op de route Noordwijk – Zandvoort en de voetgangers is een prima zaak.
    Jammer dat enkele mensen zo weinig positief kunnen reageren. Laat je ook eens horen als er iets moois aan de orde is. Vooral het zielige Calimero gedrag van Noordwijkerhouters begint vervelend te worden.

    • Helemaal mee eens Leo. Zeker een mooi plan.
      Veiliger, mooier en zelfs een watertappunt.
      Hoe schoon zijn de duinen
      Hoe mooi is het strand
      Twee regels uit het Noordwijkerhouts volkslied. Nu wordt dat alleen nog mooier en klagen ze weer. Het is ook nooit goed met onze vrienden uit de ‘bloem van ons land’.

    • Wat is er mis met de situatie van nu zonder er wat van te vinden? Consumeren niet benoemen anders is s de duurzaamheid meteen weg 😉

  5. De azijnfles voor alle zure opmerkingen staat weer open! Het ziet er prachtig uit en van deze route wordt zeer gebruik gemaakt. Ook door Noordwijkerhouters.
    Dus stop eens met dat negatieve geouwehoer. Ik ben positief over het nieuwe plan. Succes met de realisatie.

  6. Mooi plan, alleen de fietsbrug komt volgens de animatie uit op een zijtak van een rotonde, waar van lente tot herfst dagelijks wel twee of drie touringcars staan + de strandrups.

    Ik voorzie problemen op dit knelpunt want de animatie is hier wel heel rustig weergegeven…. denk aan hordes wielrenners en fatbikes die met een noodgang van de fietsbrug komen, zo op een drukke rotonde… dan heb ik het nog niet over de e-scooter-touristen, de schoolklassen, de fietsbuddy’s, of de oldtimer brommer groepjes…

    Een ander knelpunt zie ik ook; de fietsers die vanaf de radartoren komen, gaan nevernooit ‘omfietsen’ via deze brug, kijk naar een gemiddelde fiets-omleiding en hoeveel fietsers zich daar aan houden? Zeker niet als je kan afsnijden via een plein en het fietspad voor je kan zien liggen.

    Dus Commissie ruimte, er is werk aan de winkel.

  7. Prachtig ontwerp, maar ik kan zo nog steeds het strand niet opkomen in m’n rolstoel. Super steile helling en er ligt vaak veel zand waar je moeilijk doorheen komt en geen grip hebt. Er worden allerlei voorzieningen gemaakt voor mindervaliden, maar dat is niet wat iemand in een rolstoel ‘op’ het strand brengt. Daar kom je wel voor als je naar langevelderslag gaat. Hopelijk wordt het strand ook ECHT toegankelijk gemaakt voor rolstoelers. Misschien kunnen de ontwerpers een keer een dagje in een rolstoel daar gaan testen en kijken wat anders kan. Hopelijk komt het mooie ontwerp (want dat is het zeker) dan wel in volledigheid tot zijn recht. Vroeger toen ik niet in een rolstoel zat kwam ik altijd op dit strand, hoop dat ik in de toekomst ook in rolstoel van dit strand mag genieten.

  8. Zoals bekend rekenen Noordwijkerhout en De Zilk de Duindamse- en Langevelderslag tot Noordwijkerhouts grondgebied. Laat de Noordwijker zich maar beperken tot het blauwe vlagloze Noordwijkse strand. Het is een mooi plan, maar te duur en te grotesk voor die paar weken mooi zomerweer. Zoals het nu is bij de Langevelderslag is het goed zat, en is er geen upgrading nodig. Zoals Henny Duivenvoorden aangeeft, zijn er hogere, en urgentere prioriteiten in de gemeente, waar het geld beter op zijn plaats is. En meneer Kruithof, er is geen sprake van Calimerogedrag bij de Noordwijkerhouters en Zilkers. Wij voelen ons, en zijn, namelijk in mentaliteit, gemeenschapszin, ruimtelijke ordening, verenigingsleven, gezelligheid etc. veel groter dan Noordwijk, en dat is in de afgelopen fusiejaren alleen maar gegroeid.

    • Blijven zeuren over een niet gewenste fusie levert niets op. Negatief blijven doen over bijna alles wat er op het gemeentehuis bedacht wordt, zou omgezet moeten worden in positief meedenken. Blijkbaar lukt dat in Noordwijkerhout door bepaalde mensen niet. Jammer.

  9. Als Leienaar moet ik lachen om dit hullie-zullie gedoe. Bezoekers betalen voor het parkeren, mag ik daar ook iets voor terug? Ik kom het hele jaar, niet alleen een paar keer in de zomervakantie.

  10. het ziet er prachtig uit..laten we daar nou eens trots op zijn als dat er staat ….er gebeurd tenminste wat.

  11. Ziet er gelikt uit maar hebben we dit nou echt nodig?
    Je moet toch niet alles willen reguleren en binnen de lijntjes. Een fietsbrug waar hekken aan zitten moet dan ook zeker 5 meter breed zijn voor wat veiligheid met deze drukte. Het geld klotst tegen de plinten, terwijl gedupeerde burgers voor allerhande zaken tegen een muur aanlopen. Er ligt nog heel veel achterstallig werk voor de gemeente.

    • Dit is misschien wel de meest treffende reactie.
      Helemaal mee eens. Gemeente ruim eerst je “oude” rotzooi op alvorens weer aan iets nieuws te beginnen.

  12. Prima plan , wel nog bij te schaven zoals de Hr Westerduin zeer goed aangeeft., , En met het steeds drukker wordende achterland inclusief nieuw te verrijzen dorpen ook toekomst bestendig,
    En nu lekker ophouden met dat Wij Noortukkers en Wij Kokkerhouters , de fusie is jaren n een feit, Accepteren samenwerken en doorgaan…

  13. De fietsbrug word wel op de verkeerde plek ingetekend. Het meeste fietsverkeer komt uit duin naast de zeereep en zal dan gewoon over het plein doorfietsen om daarna weer hun weg te vervolgen door het stuk duin naast de zeereep. Als de brug op deze plek gerealiseerd word is het echt weggegooid geld.

  14. Jammer weer meer natuur weg. Het is een mooi stuk rustig duingebied. Zo’n brug bouwen is zonde van de natuur. Het bijhouden van fiets en wandelpaden is super. Laat de natuur zijn gang gaan het is zo mooi nu. Waarom moet alles zo strak en recht aangelegd worden. Zo is de natuur niet.

  15. Interessant: omdat fietser/wielrenners en voetgangers niet meer netjes voor elkaar willen stoppen gaat een dure brug gemaakt worden die ten koste gaat van een stuk duin. Zijn verkeerslichten of beleefdheid niet een stuk goedkoper?

  16. Ik fiets al jaren met plezier vanuit Noordwijk naar Langevelderslag (of via deze fijne strandingang door naar Zandvoort). Ik rij dan door de fraaie duinen langs de radertoren. Het is een fijne route, maar ik erger mij er dan aan dat er een gesloten slagboom op het fietspad staat bij Langevelderslag. Hierdoor moet je als fietser altijd over een smal pad manoeuvreren met veel opgewaaid zand.
    Een toilet en een watertappunt uit het plan zijn allemaal mooie verbeteringen, maar die brug is voor mij echt niet nodig, want je kan toch gewoon naar links en recht kijken of er soms iemand aankomt.
    Voor al die wielrenners en verschillende elektrische fietsen is een ribbelige drempel misschien genoeg om ze even langzaam te laten rijden. Dit is een goedkoper en
    milieubewuster plan, maar verder veel succes met het nog aangenamer maken van fietsen nabij Langevelderslag.

    Groetjes van een tevreden Noordwijkse fietser en natuurliefhebber.

  17. Niemand van uit het exorische gedeelte wil eigenlijk het verleden weten van de slag,waar de schelpen vissers sjouwden met paard door het mulle zand.
    Het esoterische gedeelte schrikt van de werkelijke plannen van instituten in de geheime rapporten en notities.
    De plannen in de thirtees waren een circuit ala zandvoort ,het plan in en bij de slag waren eerder.
    Maar de elitaire slogan het past niet bij noordwijk werd gehonereerd.
    Doordat dat het dorp elitair en mondain wilde zijn werd maar tien procent van de toekomstige plannen gerealiseerd voor de gewone groep zei men.
    Het was tot enkele jaren betaalbaar maar het instituut wil steeds meer pecunia zonder scrupules en men denkt dat men zich alles kan permiteren.
    Dus voor de kleine beurs is het te hoog gegrepen.
    Het restaurant stond lang leeg.
    Er was een ondernemer met een inside lobby die er wat gang in kreeg.
    Het democratisch parkeren werd omzeep geholpen.
    De slag is een kopie van het vuurtorenplein dat ook haar heydays beleefde en door arrogantie zijn desolaate toekomst vestigde.
    De lotsbestemming strandslagen lijkt beslist.
    Men heeft geen compassie we stemmen niet voor niets een grote groep.
    De pin automaten en rommelbakken waar men mee in de picture komt is een dwaalspoor om zich te profileren
    Maar ze vertellen niet over hun dictaten en eenzijdige besluiten die men uit voert.
    Het is verder heen dan we ons beseffen de elite zorgt voor zichzelf.
    Keep cool.

  18. Dit plan met een fietsbrug is een vlag op een strondschuit verbeter de oversteekplaatsen voor voetgangers desnoods met stoplichten die werken als het druk is en plant helm voor het stuiven dat zou ook al een hele verbetering zijn en pleeg onderhoud als het nodig is nu lopen ze er met een boog omheen als er een berg zand op het fietspad gestoven is

  19. Nu nog een tram- of een metroverbinding met een grote stad als Haarlem en/of Leiden (net als Scheveningen of Hoek van Holland). Onze randstedelijke kustplaatsen (Bollenstad) moeten ook recreatie kunnen bieden aan de grote steden in onze regio.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in