Noordwijk – De gemeente Noordwijk heeft geen contact gehad met de bewoners van de Strandplevier over het plaatsen van twee laadpalen bij vier van de vijf openbare parkeerplekken in de straat. Wel zijn de plannen hiervoor openbaar gepubliceerd. Dat antwoorden B&W op vragen van Lijst Salman Noordwijk. Die partij is van mening dat door het reserveren van vier oplaadplekken de parkeerdruk in de straat onevenredig toeneemt en pleit voor het verhuizen van de palen naar de achterliggende straat de Alk. Daar zou meer ruimte zijn.
Volgens B&W is in 2023 een plankaart opgesteld voor het plaatsen van openbare laadpalen in Noordwijk, Noordwijkerhout en De Zilk. Daarbij is rekening gehouden met prognoses en het laadgebruik in de omgeving. De Strandplevier was een van de locaties die voldeed.
Wanneer de openbare, elektrische laadpalen bij de Strandplevier in gebruik worden genomen, wordt één parkeerplaats per laadpaal exclusief aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen. Bij intensief gebruik van de laadpalen kunnen ook de twee andere parkeerplaatsen worden gereserveerd voor opladen.
Deze ambtenaren en wethouder leren het nooit: overleggen met bewoners bv via wijkvereniging. Gemakzucht ten top!
Volgens mij kunnen de meeste bewoners, zo niet alle, op de locatie waar het om gaat, parkeren op eigen terrein. Dus waar hebben we het over.
Bijna iedereen heeft daar een parkeerplaats op eigen erf🤔
Slaat nergens op de mensen die er wonen als ze zich al een elektrische auto kunnen veroorloven hebben parkeerruimte op eigen grond en dus zelf een laadstation. Dus dat houdt in sowieso 2 parkeerplaatsen weg (exclusief aangewezen dus dan een boete, dus inwoners Strandplevier oneigenlijk gebruik melden bij Fixi,zodat ze zeker niet rendabel zijn) die leeg blijven, want wie gaat er dan opladen??
Dit komt mij heel bekend voor.
Wij als bewoners van het begin van de Westerhout in Noordwijkerhout waren 3 jaar geleden nog gezegend met 14 plus 1 parkeerplekken op een pleintje aan het einde van een doorlopend staatje.
Die ene plek is dan wel weliswaar voor de vuilnisbakken te plaatsen op de ophaaldag.
Pakweg 3 jaar geleden werden er 2 laad plekken gecreëerd op onze parkeerplaatsen op het pleintje.
Nou prima denken wij.
Vervolgens wordt fase 1 van de wijk Zeeburg opnieuw ingericht.
Dat hield voor ons stukje van het Westerhout in: het plaatsen van een trafohuisje op een parkeerplek,
2 plekken werden opgeofferd om plantsoen van te maken, de aanbiedplaats voor vuilnisbakken kwam te vervallen en er kwam nog een laadpaal bij.
Dus van de destijds 14 plus 1 parkeerplekken die voor iedere auto beschikbaar waren zijn er nu nog maar 8 over waarvan 1 nog een plek is om de vuilnisbakken aan te bieden iedere ophaaldag.
Dit alles zonder enige vorm van communicatie van de gemeente uit naar betreffende bewoners.
Men zegt daar: het heeft in het Noordwijkerhouts weekblad gestaan in de tekeningen van de herinrichting of op de side van de gemeente noordwijk.
Nu het Noordwijkerhouts Weekblad werd vorig jaar bijna niet bezorgd in onze straat en op de side was niets te vinden over de tekeningen.
Een algemene brief aan de bewoners met deze
plannen had toch niet teveel gevraagd geweest toch.
In ons gedeelte van Zeeburg over de brug zijn meer dan 180 openbare parkeerplekken en juist 3 oplaadplekken voor EV,s hebben ze precies op een onlogische plek min of meer aan de rand van de wijk op het eind van een doodlopend straatje waar elkaar passeren niet lukt gepland.
Het resultaat is dat er eigenlijk gemiddeld maar 1 in gebruik is en 2 plekken onnodig vrij gehouden moeten worden voor EV,s om op te laden die hier bijna niet komen.
De Handhaving rijdt geregeld onze straat in om te controleren.
Duidelijk verhaal, Henny! Kijk uit, ze vragen je zo als wethouder, of minimaal als ambtenaar Ruimtelijke Ordening! Eindelijk iemand die snapt hoe het zit!