foto Kayleigh van Slingerland

Noordwijk – Op de T-splitsing Duinweg/Nieuwe Zeeweg in Noordwijk gebeuren relatief veel ongelukken. Volgens de richtlijnen zijn een rotonde of verkeerslichten nodig, maar de grondaankoop hiervoor is tot nu toe niet gelukt. Ook het instellen van eenrichtingsverkeer blijkt geen oplossing omdat dat sluipverkeer in woonstraten oplevert. Dat schrijft  verantwoordelijk wethouder Theo Alkemade aan de Noordwijkse gemeenteraad, mede naar aanleiding van politieke vragen over de verkeersveiligheid ter plekke. 

Door nieuwe verkeersregels kan de Duinweg mogelijk worden omgevormd tot een 30 km/u-weg. Dit maakt een veilige T-splitsing zonder extra grond mogelijk. De kruising wordt dan compacter en veiliger, waarbij fietsers, voetgangers en autoverkeer over de Nieuwe Zeeweg voorrang hebben op autoverkeer uit de Duinweg. 

Het project staat gepland voor 2027, maar de gemeente wil de financiering naar voren halen. Als de 30 km/u-weg wordt gekozen, kan de herinrichting al in 2026 starten. 

Een voorbeeld van een GOW30-weg

11 REACTIES

  1. Dus dan nog geen verandering, verkeer op de Nwe Zeeweg heeft al voorrang en handhaven 30km zone is een utopie, sowieso het zebrapad ca. 50 meter verplaatsen richting Zee

  2. Nou mnr Alkemade dan zou ik maar eerst alle 30 km straten maar een gaan controleren er is er geen een die zich daar aan houd controleren wie doet dat . ? E

  3. Vrijliggend fietspad zeezijde Duinweg zorgt ervoor dat de auto s die rechtsaf willen slaan, ook in de rij moeten gaan staan. Dus niet meer langs de auto s voor linksaf. Veel meer overzicht!

  4. Zeer vervelend en erg onveilig, vooral voor fietsers en voetgangers.

    Ik zie helemaal niet dat het instellen van een 30km limiet op de Duinweg daar iets aan verandert. Die weg is te smal, je moet daar als fietser je plaats in durven te nemen, anders raak je in de verdrukking. En beide voetgangeroversteekplaatsen liggen te dicht bij de kruising, zijn daardoor voor het afslaande verkeer moeilijk te overzien.

    Voor de kruising lijkt me een rotonde de onvermijdelijke oplossing. Dan moet het bootkampterrein maar een stukje grond inleveren. Als dat wat meer tijd kost, jammer. In de tussentijd een paar flinke drempels in de Nieuwe Zeeweg om de vaart er een beetje uit te halen. Waar een wil is is een weg (of in dit geval een rotonde).

  5. Als eerst eens de fietsers een hand gaan uitsteken en iedereen de voorrang regels respecteert en uit zijn ogen kijkt, dan kun je al een hoop leed voorkomen!

  6. Mnr van Duijn het is gewoon veels tedruk in dit dorp en nog wat er zijn zat auto
    Mobilisten die de richting aanwijzer niet kunnen vinden .

  7. Heeft de gemeente al aan een voorrangsbocht gedacht? Lijkt me vrij eenvoudig te realiseren en een stuk veiliger dan nu.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in