Foto: Megan Voorbraak

Bollenstreek – De niet gereden busritten van busmaatschappij Qbuzz worden niet vergoed door de provincie Zuid-Holland. Dat zegt de woordvoerder van provinciebestuurder Frederik Zevenbergen. De provincie is zeer ongelukkig met de chaotische start van de nieuwe busmaatschappij in de regio Zuid-Holland Noord. Mogelijk dreigen er ook nog boetes voor Qbuzz omdat ze niet aan de afspraken voldoen.

Dat de start voor de nieuwe busvervoerder in onze regio niet bepaald succesvol verloopt, is zacht uitgedrukt. Bussen rijden met grote vertraging of helemaal niet, chauffeurs kennen de weg niet en de informatievoorziening is onduidelijk.

Qbuzz erkent de problemen en zegt dat de oorzaak van de problemen ligt in de niet tijdige levering van de nieuwe elektrische bussen. Hierdoor wordt er nu gereden met dieselbussen, waaronder touringcars. Maar er zijn te weinig bussen om de dienstregeling goed te laten verlopen.

Tijdens de nieuwe aanbesteding van het busvervoer in Zuid-Holland Noord is afgesproken dat Qbuzz met emissievrije bussen zou gaan rijden. Qbuzz had daarvoor ruim 250 elektrische bussen besteld bij verschillende leveranciers. 112 bij Van Hool en 140 bij IVECO.

Maar het Vlaamse bedrijf Van Hool is begin 2023 failliet gegaan waardoor de bestelde bussen niet geleverd konden worden. Bij IVECO liep een deel van de 140 bestelde bussen vertraging op. Om de tekorten aan bussen op te vangen is Qbuzz op zoek gegaan naar een andere leverancier. Het Chinese busbouwbedrijf Yutong neemt de plaats van Van Hool in en zal gelijkwaardige bussen leveren.

Provinciebestuurder Frederik Zevenbergen laat in een brief aan Provinciale Staten weten bezorgd te zijn over de problemen bij Qbuzz. ‘In hoeverre dit uitsluitend te wijten is aan op korte termijn oplosbare opstartproblemen en aan de vertraagde instroom van bussen van Iveco, zal zich nog uitwijzen’, aldus Zevenbergen. De provincie blijft de situatie nauwlettend in de gaten houden schrijft hij.

In de brief staat ook dat het provinciebestuur nadenkt over mogelijke sancties voor de vervoerder. ‘Zoals ik eerder heb aangegeven, zal ik Gedeputeerde Staten voorstellen zich te beraden op passende maatregelen die gevolgen zullen hebben voor Qbuzz, gezien de tekortkomingen die zich nu voordoen.’

De optie van het opleggen boetes aan Qbuzz ligt op tafel volgens de woordvoerder van Zevenbergen. Dit omdat Qbuzz momenteel rijdt met veel dieselbussen en zich dus niet houdt aan het emissie-afspraken. Of er ook boetes kunnen volgen voor de chaotische dienstregeling kan de provinciewoordvoerder niet zeggen.

9 REACTIES

  1. Qbuzz zegt voortdurend we hebben een tekort aan bussen, maar geeft geen duidelijk antwoord op de vraag waarom de chauffeurs de routes niet kennen. Ze blijven er lekker omheen praten, terwijl dit probleem totaal niets te maken heeft met de vertraagde levering van de nieuwe bussen.

  2. Ik ben helemaal niet voor bussen uit China. Gezien de afstand, de mensenrechten, de geopolitieke dreigingen en spanningen.
    Koop lokaal, dan houden we het geld, kennis en werkgelegenheid in Europa.

  3. De overheid geeft op alle fronten een verkeerd signaal, een elektrisch voertuig is absoluut niet schoon.. zowel qua productie en dan de aggregaten voor het opladen op de remise. Maar op papier deugt het en is de boel ‘schoon’

    • Extractie grondstoffen/ Productie in China op kolencentrales. Vervoer naar Nederland, diesel. Elektriciteit hier grotendeels op fossiel etc.

  4. Dat de chauffeurs de lijnen niet kunnen is onzin maar als je altijd in Lisse rijdt, moet je niet overgeplaatst worden naar een stalling waar lijnen van Leiden in zitten. Men had dat later kunnen doen. Geen elektrische bussen is overmacht, daar kan QBuzz niets aan doen.
    De hele aanbesteding wordt gedaan door mensen op kantoor die waarschijnlijk nooit met het openbaar vervoer meegaan. Je kan in 1 jaar in dit geval niet zo’n grote operatie doen, bij Arriva ging het ook in het begin niet goed.

  5. De Accu bus heeft een beperktere actieradius en een lange oplaadtijd! Dus er zijn minder inzetbare bussen! Ook moeten er meer vhauffeurs opgeleid worden! Heel kostbaar en u betaald het gelag! Die accu is is een eis van de provincie! De provincie wasr haar handen in onschuld! Een Pilatus daad! Ze wisten dat dit zou gebeuren! Heuvelachtig roepen ze nu dat de niet gereden ritten niet vergied worden! Dus lees daaruit hun verantwoordelijkheid!!

  6. Bussen geleverd uit China??? Dit is toch te belachelijk voor worden. Terwijl er heel veel Arriva bussen geparkeerd staan aan de Leidsevaart. 😱😱.
    Wij stonden bijna een uur bij Meer en Duin op de bus te wachten voor Hillegom en er kwam geen een. Er stond wel een chauffeur waarmee we een interessante gesprek mee hadden.
    Ongeloofelijk dit allemaal

  7. Men had het destijds bij de vertrouwde en betrouwbare NZH- bussen moeten houden. Maar ja, Europese aanbesteding is heilig. Een paar euro minder gaat voor. Bekwaamheid en efficiency worden daar ondergeschikt aan gemaakt. Leve de Europese Unie!

  8. Goed hè die marktwerking!? Een nieuw bedrijf met nieuw materiaal dat zich moet aanpassen aan de nieuwe situatie. Was het vorige bedrijf minder goed? Je reinste kapitaalvernietiging. Terug naar oude situatie met één herkenbaar bedrijf. Kijk met weemoed terug naar NZH.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in