
Noordwijkerhout – Een racefietser is zaterdagmiddag geschept bij de oprit naar de N206 in Noordwijkerhout. Een busje wilde de weg opgaan, maar werd door de racefietser, die op dat moment overstak, over het hoofd gezien. De fietser werd hard geraakt en moest naar het ziekenhuis vervoerd worden met de ambulance.
Sterkte en beterschap maar de fietser heeft daar geen voorrang en moet wachten. Ik rijd daar elke dag en heb zovaak bijna een fietser aangereden omdat ze als een dolle voorbij fietsen en niet kijken en niet wachten!
Het is vervelend, maar de regels zijn er niet voor niks.
Als fietser ben je kwetsbaar, gedraag je er dan ook naar en niet denken dat automobilisten wel stoppen ook al hebben ze voorrang.
Sterkte en beterschap voor de wielrenner!
Blijft ook een gevaarlijk punt. Veel automobilisten geven (te) laat richting aan waardoor het voor fietsers moeilijk inschatten is of ze door kunnen rijden. Ik werd daar zelf laatst bijna geschept, de auto in kwestie gaf pas richting aan nadat de bocht naar rechts al was ingezet in plaats van voor het oprijden van de rotonde. Ik zeg niet dat het hier het geval was, het is vervelend dat ongelukken gebeuren. Sterkte aan het slachtoffer.
Exact, ja de fietser moet voorrang geven en er staat duidelijk dat de fietser het busje over het hoofd heeft gezien. Dus iedereen die nog eens zijn punt moet maken, dat is overbodig. Ik loop er vooral veel hard en fiets er af en toe en met de nieuwe botrotonde met dubbele rijbaan is het onoverzichtelijker geworden voor fietsers. Zeker als er geen richting wordt aangegeven.
Nou het is overzichtelijk genoeg hoor
Het grootste probleem is richting aangeven . 9 van de 10 automobilisten geeft geen richting meer aan !
Racefietsers lappen ALLE regels aan hun laars. Geen medelijden met die gast!
Komende vanaf de richting Gooweg maakt het fietspad vlak voor de oprit naar de N206 een klein knikje naar rechts. Hierdoor is het als fietser moeilijk om over de linker schouder het aankomende verkeer in de gaten te houden. Dan wordt het verleidelijk om te vertrouwen op het verkeersbeeld dat je zag vlak voor dit knikje, toen je nog wel makkelijk over je linker schouder kon kijken.
Natuurlijk moet je als kwetsbare fietser altijd zelf uit blijven kijken, maar zo werkt het bij mij en daarmee ongetwijfeld ook bij anderen. Ik weet niet of bovenstaande bij het hier beschreven ongeval een rol speelde, maar een kleine aanpassing aan het verder prachtige fietspad kan m.i. ongevallen in de toekomst voorkomen. Een ongeluk kan nu eenmaal in een klein hoekje zitten (of in dit geval een klein knikje). Sterkte aan de fietser en de automobilist.
Daarom moet op dat punt een STOP-bord voor tweewielers komen. Veiliger!
Het fietspad is natuurlijk geen racebaan. Fietsers rijden vaak hard, op zo een punt moet je als fietser rekening houden dat je (te) laat gezien wordt. Geldt ook voor fietspaden en rotondes waar fietsers in voorrang zitten.
Automobilisten doen dit echt niet expres en een richting aanwijzer (als dat het geval was) had dit echt niet voorkomen.
Sneu voor fietser en buschaffeur. Nooit leuk dit.
Het lijkt erop dat veel autobestuurders die bocht te graag met veel gas erop nemen ipv. het gevaar voor de overstekende fietser/voetganger in die situatie goed in te schatten en rustig de bocht ingaan.Dat is mijn ervaring ter plekke.
Nieuwe botronde is verslechtering voor fietsers . In de oude situatie waren auto’s al voorgesorteerd om 206 op te gaan .
Volledig eens. Dat binnen en buitenbocht voor auto’s maakt het juist onduidelijker er zijn veel auto’s die bij de buitenbocht rechtdoor gaan. Neemt niet weg dat de fietser moet stoppen. Maar voorrang neem je niet . Maar krijg je vind ik
Als ik voorrang heb. Rem ik ook.
Sterkte fietser! De « dode » hoek van chauffeur.
Onduidelijkheid alom. Zou het helpen om extra lampjes te verzinnen voor de fiets en op de helm van fietser bijvoorbeeld? Bij honden heb ik die vermichting al gezien.
Je moet achterstevoren op je fiets gaan zitten om de auto’s te zien die afwillen slaan . En de helft weten niet waar de richting aanwijzer zit in de auto . En de meeste denken dat ze op Zandvoort zitten . Nee die rontonde is voor fietsers levensgevaarlijk . En als je onder het viaduct door bent dan staat er een boom daar kan je een auto niet zien aan komen . Nee die hele rontonde is niet fiets vriendelijk.Nee de fietser telt niet mee op die rotonde.En dan te bedenken dat daar elke dag honderden kinderen over heen moeten naar school .
Fietsers zijn zelf vaker te lui om hun klauwen uit te steken en denken, dat ze jezus zijn! Dus… Lul niet!
alles goed en wel: elke verkeersdeelnemers moet een kruising met voorzichtigheid benaderen !
Wat veel reacties van al die automobilisten.
Er zijn veel rotondes in de hele regio waar het vrij regelmatig mis gaat. Wanneer het verhaal andersom is zie ik niet 1 reactie op deze site. Iedereen moet opletten in het verkeer. Het is wel zo dat een fietser, voetganger en ook sportende mensen kwetsbaar zijn. Let alstublieft op elkaar
Dat fietspad is geheel vernieuwd staat ook de verandering van voorganger plus voor fietsers duidelijke haaientanden.
Wielrenners of fietsers danwel voetgangers moet daar zoiezo voorang verlenen ondanks dat de automobilist geen richting aangeeft.
Dus kijk gewoon uit !!!!!!!!!!!!!
99,9% van de wielrenners (en fietsers in het algemeen) denkt, dat ze Roomser dan de Paus zijn. Komt door die absurde regel van “zwakke verkeersdeelnemers”. Die regel moet geschrapt worden en tweewielerrijders (goeie voor Scrabble!) moeten minimaal gelijkgesteld worden, qua boetes, aan automobilisten. Daarbij mogen de boetes van mij, voor ALLE verkeersdeelnemers, FORS OMHOOG!
Bijvoorbeeld: Rijden zonder (goede) verlichting, Meer dan 30 km/u te hard, door rood rijden èn/of geen richting aangeven => ARTIKEL 5 => MINIMAAL 2 MAANDEN rijbewijs kwijt! Ook, als je als fietser wordt aangehouden en blijkt, dat je een rijbewijs hebt!
Kortom… GEEN MEDELIJDEN met die racekneus!
Wolfie heb jij nog nooit op een fiets gezeten? Zeker ook geen kinderen . Maar laten we het zo delen er zijn zat automobilisten die hun rijbewijs op een kameel gehaald hebben . En fietsers die geen hande hebben .