Teylingen – Maar liefst 43 vragen stellen de fracties van CDA, GroenLinks, ChristenUnie en Progressief Teylingen aan B & W over de overlast van laagvliegende vliegtuigen boven Teylingen. Volgens deze partijen is er een sterke toename van het aantal overtredingen van de regels doordat vliegtuigen de minimale aanvlieghoogte niet respecteren. Die is overdag 600 meter en ’s nachts 900 meter.
Van het college willen ze weten hoe vaak wordt afgeweken van deze eisen. Daarnaast wordt aandacht gevraagd voor de gevolgen voor gezondheid en welzijn, zoals geluidsoverlast en schadelijke uitstoot van ultrafijnstof en kankerverwekkende stoffen. De partijen dringen aan op maatregelen van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), zoals handhaving en boetes.
Verder roepen CDA, GroenLinks, ChristenUnie en Progressief Teylingen op tot overleg met omliggende gemeenten en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het college wordt gevraagd actief te rapporteren over de resultaten van deze acties en de raad volledig te informeren.
Goede actie!
Op 14-11 kwamen er over mijn huis maar liefst 115 vluchten lager over dan 590 meter. Sommige zelfs op 460 m hoogte. Allemaal automatisch gemeld via overmijndak.ozv.nu . Ik raad iedereen aan om ook op die site in te schrijven. Is gratis en kost geen moeite.
De luchtverkeersleiding heeft mij na een klacht al eens gemeld dat piloten de goedkoopste route mogen kiezen. Overlast voor ons interesseert ze helemaal niets. Eigenlijk zouden de vliegtuigen zelfs over de Kaag moeten vliegen, maar die staat blijkbaar niet op de kaart voor de piloten en de luchtverkeersleiding.
Heb je niets beters te doen dan vliegtuigen tellen? Manman verhuis naar Groningen zou ik zeggen…
Ga daar dan niet wonen, ga lekker naast het spoor wonen kan je daar weer over klagen.
Toen ik in 1975 hier ging wonenwaren er nog geen laagvliegende vliegtuigen. Belachelijk opmerking.
Geld is belangrijker dan onze gezondheid.
goede opbouwende reactie heikneuter!
waarom mag schiphol maar ongebeideld groeien?
waarom moet het een hub zijn?
misschien de korte vluchtjes naar de Uk etc….lekker naar lelystad verplaatsen.
Klm is tegen iedere maatregel behalve als ze mogen groeien .