Foto: PB

Bollenstreek – Het aantal verkeersdoden in de veiligheidsregio Hollands Midden, waaronder de gemeentes Hillegom, Lisse, Noordwijk en Teylingen vallen, is vorig jaar verdubbeld. In 2024 vielen er 28 doden in het verkeer, het jaar ervoor waren dat er nog veertien. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Landelijk daalt het aantal verkeersdoden: vorig jaar kwamen in Nederland 675 mensen om door een verkeersongeval, negen verkeersdoden minder dan in 2023. De meeste dodelijke slachtoffers in het verkeer zijn fietsers op leeftijd, vooral zeventig- en tachtigplussers.

Om regio’s met elkaar te vergelijken, heeft het CBS uitgerekend hoeveel verkeersdoden er zijn per duizend kilometer weg in die regio. Daarin staat Hollands Midden met 6,9 doden per duizend kilometer weg op een derde plek van Nederland. Amsterdam-Amstelland heeft met een gemiddelde van 9,5 de meeste dodelijke ongevallen in Nederland. Rotterdam staat met 8,4 op de tweede plek.

Volgens hoofdsocioloog Tanja Traag van het CBS is het niet zo dat lokale bestuurders op basis van deze cijfers nu meteen kunnen zeggen dat hun beleid werkt of niet. ‘Je kan dat ook zien aan de landelijke cijfers, dat het enorm kan fluctueren. Stel er is een dodelijk ongeval geweest met een touringcar, dan heb je lokaal ineens een enorme stijging, maar dat betekent niet dat de weg ineens veel onveiliger is geworden.’

‘Ook kan het lokale gevoel van onveiligheid groter kan zijn wanneer er een dodelijk ongeval gebeurt op een plek waarvan de omgeving al langere tijd zegt dat het er onveilig is’, weet Tanja Traag van het CBS.

Uit de cijfers van het CBS blijkt ook dat het aantal verkeersslachtoffers in Nederland in 25 jaar tijd enorm is afgenomen met 42 procent. In het jaar 2000 kwamen er nog 1166 mensen om in het verkeer. Vooral het aantal mensen dat is omgekomen bij een auto-ongeluk neemt af.

Ook de leeftijd van verkeersslachtoffers is veranderd: waren dat 25 jaar geleden nog vooral twintig- en dertigers, nu zijn het vooral ouderen van boven de tachtig op de fiets. Sinds 2022 zijn de meeste verkeersdoden fietsers.

Een aanzienlijk deel van de zeventigplussers dat met de fiets omkomt in het verkeer had geen botsing gehad, zelfs niet met bijvoorbeeld een paaltje. Een ongelukkige val is de doodsoorzaak van 36 procent van de fietsslachtoffers. Dat is maar net minder dan de dodelijke ongevallen tussen fietsers en auto’s: 42 procent.

Van de fietsers die in 2024 omkwamen reed minimaal 44 procent op een e-bike. Dat aantal zou hoger kunnen zijn omdat er in de rapporten die het CBS gebruikt niet altijd wordt opgeschreven of het gaat om een e-bike of een gewone fiets.

De doodsoorzaak van de overleden fietsers is het vaakst hoofdletsel. Op woensdag is VeiligheidNL begonnen met de ‘Zet ‘m Op’-campagne, met als doel dat meer Nederlanders vrijwillig kiezen voor een fietshelm. Zij becijferden dat meer dan 12.500 fietsers die een ongeval kreeg hersenletsel opliep.

Voor het onderzoek combineerde het CBS de cijfers van schouwartsen, dossiers van het Openbaar Ministerie en gegevens uit onderzoeksrapporten van de politie en Rijkswaterstaat

3 REACTIES

  1. In Hollands Midden vielen vorig jaar 28 verkeersdoden te betreuren als ik het goed lees. Fietsersbond Duin- en Bollenstreek is benieuwd naar het aantal fietsers van deze 28.

  2. Een warrig verhaal! In alle opzichten! De cijfers van Leiden? De meest gevaarlijke fietstad in Nederland, veroorzaakt door vreemde door het bestuur gecreëerde onlogische voorrang-situaties voor fietser, blijkt daar de oorzaak, zijn daar in opgenomen!
    Als je met zo’n verhaal kom, kom dan met cijfers van de Bollenstreek! Heel gemakkelijk op te vragen en te analyseren! Elke gemeente heeft deze cijfers beschikbaar!

    Geen helmpjes verhaal, gefinancierd door de helmpjes lobby! Objectief en herkenbaar nieuws graag, redactie!

    • Inderdaad gewoon een lobby. Wat dacht je van gedrag, voorkomen is beter dan genezen en weer meer betutteling dus dat niet meer op kunnen voeren van bepaalde voertuigen. We zijn daarnaast met veel te veel mensen en moeten we ook eens leren accepteren dat er ook mensen dood gaan. Uiteraard niet door toedoen van een ander maar dat is weer een ander hoofstuk wat o.a. genoemd wordt als handhaven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in