Hillegom – Ondanks de onrust binnen de bollensector over de situatie aan de grens met Engeland begin deze week, blijven opstoppingen bij de douane vooralsnog uit. Vanaf 1 mei moeten alle Europese vrachtladingen met verse producten aan de Britse grens worden gecontroleerd op ziektes. Dat betekent dus ook dat transporten vanuit de bollen- en plantensector direct bij aankomst gecontroleerd worden.

Maar volgens Mark-Jan Terwindt, directeur van Royal Anthos, de vertegenwoordiging van handelsbedrijven in de bollen, rijdt tot nu toe iedereen gewoon door en is er nog geen sprake van controles zodra de vrachtwagens de boot af komen.

Terwindt: ‘Het kan er ook mee te maken hebben dat veel transporteurs in de bollensector de meeste vrachtwagens al eerder naar het VK hebben gestuurd. Dat betekent dat er nu in plaats van vijftien, twee op een boot staan’.

Voorheen waren de controles bij afleveradressen verspreid in Engeland. De wijzigingen horen bij de gevolgen van de Brexit. Daar komen voor transporteurs ook hogere kosten bij kijken. Terwindt: ‘Er zijn twee partijen die de controles doen, de overheid en private partijen. Op de locatie waar de overheid de controle zelf doet, mogen de vrachtwagens vaak doorrijden. Maar daar krijgen we dan wel een factuur voor. Daar waar een private partij ons controleert, betalen we alleen na inspectie, maar die factuur is vaak wel hoger dan die van de overheid’.

Van Engeland naar de EU zijn al langer controles. De inspecties de andere kant op zijn na het Brexit besluit een aantal keer uitgesteld.

Hieronder het interview Mark Jan Terwindt van Royal Anthos.

 

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in