Station Sassenheim (foto: ProRail)

Sassenheim – Met de groene ambities, maar met afname van het aantal P+R-plekken, kijkt het bestuur van Amsterdam over de gemeentegrenzen heen. Op de eigen website geeft de gemeente informatie over P+R’s buiten de stad. Een van de genoemde parkeerlocaties is station Sassenheim. Een woordvoerder van de gemeente Teylingen, waar Sassenheim onder valt, is er niet blij mee: ‘De capaciteit is reeds beperkt.’

Met P+R-plekken aan de gemeenteranden wil Amsterdam de autodrukte in de stad verminderen, schrijft NH Nieuws, die ontdekte wat de parkeerpromotie van Amsterdam inhoudt. Maar door woningbouw en werkzaamheden verdwijnen er de komende jaren juist honderden parkeerplekken.

De gemeente Amsterdam draagt op de eigen site enkele alternatieven in de regio aan. Dikwijls hebben die meer plekken en zijn ze nog gratis ook. Op haar site vermeldt de gemeente ook de reistijd: vanuit Sassenheim zouden bezoekers in 35 minuten op station Amsterdam Centraal staan, vanuit Hoorn is het ongeveer een half uur.

Samenwerking
‘In onze Hubsvisie hebben we juist opgeschreven dat we het liefst autobezoekers al eerder in hun reis naar de stad willen afvangen op parkeerterreinen in de regio’, laat een woordvoerder van de Amsterdamse verkeerswethouder Melanie van der Horst weten. Hiervoor werkt de gemeenten samen met het Rijk, de NS, provincies en dus ook met gemeenten in de buurt.

Sassenheim: ‘Parkeerplekken voor eigen bewoners’
In een video laat NH Nieuws gebruikers van het parkeerterrein bij Sassenheim aan het woord. Die zijn net zo enthousiast als de gemeente Amsterdam lijkt te zijn: ‘Het is gratis’, zegt een man. ‘Meestal is er wel plek, dus het is een heel fijne manier om te reizen’, voegt een vrouw toe. En een andere gebruiker spreekt zelfs van ‘een aanrader’.

Bij de buurgemeenten is niet iedereen enthousiast over de gratis Amsterdamse PR. De P+R bij station Sassenheim is in de eerste plaats bestemd voor bewoners van de Duin- en Bollenstreek in Zuid-Holland, schrijft een woordvoerder van de gemeente Teylingen: ‘In 2019 is er al een onderzoek gedaan naar oneigenlijk gebruik van het P+R Station door vakantiegangers die hun auto daar gratis kunnen parkeren. Door diverse politieke partijen wordt er gesproken over parkeerreguleringen. De parkeercapaciteit is dus reeds beperkt.’

Sassenheim staat niet alleen: ook overige gemeenten sceptisch
Een woordvoerder van de verkeerswethouder van Almere is ook duidelijk: ‘P+R ’t Oor is een belangrijke uitvalsbasis voor bezoekers aan Almere. Dat blijft de belangrijkste functie van het terrein.’

Een woordvoerder van het Haarlemse gemeentebestuur stelt voorop dat het OV een schoner alternatief is dan de auto. Maar: ‘De parkeerdruk bij P+R in Spaarnwoude is op dit moment hoog en die is vooral bedoeld om de binnenstad van Haarlem te ontlasten.’

Hoorn positief
Positieve geluiden zijn er ook. ‘De gemeente Hoorn vindt het positief dat Amsterdam Hoorn noemt. Zo zien mensen dat er alternatieven zijn’, mailt een woordvoerder. ‘Dat leidt weer tot minder files.’

Politieke reactie
De partij D66 in Teylingen wil van het college van Burgemeester en Wethouders (B&W) weten of het op de hoogte was van het parkeeradvies van Amsterdam en of er gemonitord wordt wat de gevolgen zijn.

Ook de Partij voor Teylingen is van plan om politieke vragen te stellen over de zaak, net als het CDA Teylingen.

6 REACTIES

  1. Gemeente Amsterdam kijkt wel zeer gemakkelijk buiten haar eigen grenzen. En dat doet zij op zeer creatieve wijzen,….hier zouden we zeggen je gooit je vuil bij je buurman op het erf. We zien nu dan het advies van de gemeente Amsterdam: u kunt gratis parkeren in Sassenheim! En voor windenergie zetten ze de Amsterdamse windmolens in Abcoude neer! En dat zijn de mooie groene ambities van groene politici die zo ook over het parkeren denken.

  2. Halalsema denkt wel even haar parkeerproblemen op Sassenheim af te kunnen schuiven! Arrogantie ten top! Gemeente Teylingen gaat dit toch niet accepteren hoop ik?

  3. En als aandeelhouder van Schiphol laat Amsterdam al jaren de vlietuigen over ons hoofd vliegen om zelf geen fijnstof en stikstof over hun superieure wereldburgers te hoeven tolereren. Fijn stel daar.

  4. Misschien een idee dat Amsterdam dan betaalt voor een hele grote ondergrondse garage bij het station van Sassem? Verder zou je ook bepaalde dingen uit Amsterdam kunnen verplaatsen naar elders. Bijvoorbeeld Artis naar Almere, de UvA naar Oost-Groningen en de VU naar Friesland, en het Rijksmuseum naar Lelystad.

  5. Misschien een idee om het parkeren daar gewoon betaald te maken? Eigen inwoners kunnen gewoon met de fiets naar het station reizen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in