Lisse – B & W van Lisse kiezen voor een gelijkvloerse kruising als oplossing voor vervanging van de Grachtbrug. Dat is dinsdag bekend gemaakt.
Deze oplossing is gekozen uit meerdere varianten vanwege de meeste pluspunten. Ruimtelijk, verkeerskundig, financieel en kijkend naar toekomstige ontwikkelingen in het gebied, is een gelijkvloerse oplossing beter dan een nieuw viaduct, aldus het college. Uit de reacties die de gemeente ontving na een inloopbijeenkomst, bleek dat hiervoor ook veel draagvlak is. Ook de nood- en hulpdiensten geven aan dat een gelijkvloerse kruising beter is voor de bereikbaarheid voor hulpdiensten. Dit wordt nu voorgesteld aan de gemeenteraad. Die moeten er mee akkoord gaan. Als dat gebeurt wordt een ontwerp verder uitgewerkt en opnieuw met de raad besproken. Een definitief ontwerp staat gepland voor 2026.
De huidige brug moet wijken omdat deze allerlei gebreken heeft. Vrachtwagens mogen er nu al niet meer over rijden. Het viaduct repareren of geheel vervangen bleek een te dure oplossing. Als motivatie melden B & W: ‘bij een gelijkvloerse kruising hoeft het overgrote deel van het doorgaande verkeer tussen Poelpolder en de Gladiolenstraat geen gebruik meer te maken van de ‘lus’ Ruishornlaan-Grachtweg. Hierdoor ontstaan kortere en logischere routes. Daarnaast worden de kruisingen van de Ruishornlaan en de Grachtweg naar de Haven veel rustiger en verkeersveiliger voor fietsers en voetgangers. Doordat de ‘lus’ geen ontsluitingsweg meer is, wordt het verkeers- en autoluw en daarmee een aantrekkelijkere entree voor het centrumgebied van Lisse. Het centrum kan veel comfortabeler en veiliger worden ingericht in de toekomst. Wel leidt een gelijkvloerse situatie tot een toename van verkeer op het deel van de Gladiolenstraat, tussen de Ruishornlaan en de Hyacinthenstraat. In de verdere uitwerking moet voor de woningen hier bekeken worden welke maatregelen effectief zijn in het terugbrengen van geluidsbelasting’.
Hieronder de toelichting van wethouder Kees van der Zwet.
Persoonlijke vind ik dit stomste oplossing die je maar kan bedenken. Deze oplossing zal voor veel meer problemen gaan zorgen. Een veel slechtere doorstroming en gevaarlijker voor fietsers en wandelaars. Ik begrijp dat een viaduct veel meer geld kost. Maar hoe lang ligt deze er al? M.a.w. is misschien duurder maar gaat ook lang mee. Kan de gemeente hier geen geld voor lenen? En ik zou graag als het straks klaar is de nacalculatie willen vergelijken met hetgeen nu begroot is, wedden dat ze er overheen gaan! Misschien is de nu duurdere oplossinf van een viaduct misschien helemaal niet zo gek. We gaan het beleven.
Alles leuk Peter, maar gelijkvloers gaat nog langer mee dan een viaduct. Lisse heeft geen geld, dus dit is de beste oplossing. Daarnaast zal het echt niet voor zoveel problemen zorgen als jij denkt. Een goede rotonde kan zelfs veiliger zijn voor fietsers en wandelaars..