
Noordwijk/Noordwijkerhout – `Ze zijn hondsbrutaal en je kunt er niets tegen doen.’ Paul Hemert uit Noordwijkerhout kan er over meepraten. Zijn BMW werd onlangs door autodieven voor zijn deur leeggeroofd. `Je kunt beter je autodeur of -raam openlaten voor de dieven dan heb je tenminste minder braakschade’, zegt de radeloze autobezitter. Deze noodkreet moet niet worden gezien als advies. Autoverzekeraars vergoeden dan in dat geval diefstal mogelijk niet. Maar wat kun je wel doen om autodieven te slim af te zijn?
Autodieven hebben het momenteel op BMW’s gemunt. Een belrondje langs schadeherstelbedrijven in de Duin- en Bollenstreek leert dat elk schadebedrijf wel verhalen kent van gedupeerde BMW-rijders. Maar het speelt in heel Nederland krijgen we ook te horen van de schadeherstelbedrijven. Van alles wordt uit de auto’s gehaald: stuur, airbags, navigatie- en audiosysteem, benzinemeter, snelheidsmeter, enzovoort.
Autoschade Herstel Breed Noordwijk heeft net weer twee BMW’s binnengekregen die zijn gestript. Directeur Arjan Baars laat de auto’s zien. Verschillende onderdelen van de dashboards zijn uit de auto’s gehaald. Baars: `Een van de auto’s heeft zo’n zestienduizend euro schade en de andere iets van twaalfduizend.’

`Nu zijn het BMW’s die populair zijn bij autodieven, dan weer Volkswagen, Audi, Seat of Skoda. Die jongens maken er studie van hoe die wagens precies in elkaar zitten. Hoe alles werkt en waar de zwakke plekken in de beveiliging zitten. Dan bedenken ze manieren hoe ze in de auto kunnen inbreken om er waardevolle onderdelen uit te halen’, aldus Baars.
Bij Paul Hemert hebben ze ook onderdelen uit het dashboard gehaald. `Op bewakingsbeelden van de buurman heb ik gezien dat ze twintig minuten zijn bezig geweest in en om mijn auto. De ruit is ingetikt maar het alarm van mijn auto is niet afgegaan. Daarvoor moeten ze een apparaatje hebben gehad om het alarm uit te zetten.’
Wat Hemert vooral zo verbaast is hoe hondsbrutaal de autodieven zijn. De auto stond voor zijn deur onder een straatlantaarn met fel licht. Ook zit er een lamp met bewegingsdetector aan de gevel van zijn huis. `Ze dragen nog geen eens gezichtsbedekking. Ik wil mij beveiligen maar ik zou bij god niet weten hoe. Een alarmsysteem op de auto werkt dus ook al niet.’

Bij Carshop Fortuin in Noordwijk komt er elke twee weken wel een leeggeroofde auto binnen. Het bedrijf is gespecialiseerd in autobeveiliging. Eigenaar van Carshop Fortuin Willem van Ette: `Autobezitters denken vaak als ze een auto kopen waar alarm inzit dat ze wel goed beveiligd zullen zijn tegen diefstal maar dat is lang niet altijd zo.’
Willem van Ette kan haarfijn uitleggen hoe de autodieven te werk gaan. `De ruit aan de bestuurderskant wordt kapot getikt. Daarvoor gebruiken ze een soort klevend folie zodat de glassplinters niet alle kanten opvliegen en het autoalarm kan afgaan.’
Daarna gaan ze met hun arm voorzichtig door de gebroken ruit op zoek naar de OBD-stekker. Deze diagnosestekker zit ergens in een paneel onder het stuur. De OBD-stekker wordt door garages en autodealers gebruikt om auto’s uit te lezen, te coderen en te programmeren.
Op die OBD-stekker sluiten de autodieven dan een stekker aan die met een kabeltje naar hun meegenomen laptop gaat. Met een programma op hun computer kunnen ze dan van buiten de auto het alarm uitzetten, de deur openen en zelfs de auto starten.

Van Ette: `Om te voorkomen dat je auto wordt leeggeroofd of gestolen is het daarom van belang om te zorgen dat dieven niet gemakkelijk bij de OBD-stekker kunnen komen.’ De veiligheidsspecialist adviseert daarom om het paneeltje waar de stekker inzit open te schroeven en de stekker eruit te klikken.
`De stekker maak je dan met een tie-wrap vast aan een kabeltje achter het paneeltje. Vervolgens schroef je het paneeltje weer vast. Een autodief kan nu niet makkelijk meer bij de stekker komen’, aldus Van Ette. `De dief moet dan teveel bewegen en met zijn lichaam door de kapotte ruit heen op zoek naar de stekker. Daarbij loopt hij een te groot risico dat het autoalarm afgaat. Hij zal dan ook snel opgeven.’
Van Ette: `Tegenwoordig hebben ze ook, zoals ze dat noemen, een OBD-slot. Dat is dan een stekker die je erop doet met een slot. Maar ook daar hebben ze wel weer trucjes voor. Dus de stekker eruit halen en achter het paneeltje verbergen is de simpelste oplossing zonder grote investeringen.’ Wel moet je je garage bij een onderhoudsbeurt even laten weten dat je de OBD-stekker achter het paneeltje hebt verborgen.
Ook Arjan Baars heeft wel een tip om je goedkoop te beveiligen tegen autodieven. `Leg een simpel alarmsysteempje met bewegingsmelder en een luid alarm in je auto. Die zal afgaan als ze de autoraam inslaan. Daar schrikken dieven echt wel van weg. Ook zou je een babyfoon in de auto kunnen leggen. De andere babyfoon zet je dan ’s nachts op je nachtkastje. Als ze dan je autoruit inslaan hoor je het ook direct.’
Maar er zijn natuurlijk ook duurdere oplossingen om je auto beter beveiligen. Van Ette: `Er zijn allerlei zaken die je extra in je auto kan laten inbouwen zoals beveiligingssystemen en voertuigvolgsystemen.’
Ook zijn er systemen met een tijdslot. Als de auto opengaat of start op een tijd waarvan de automobilist heeft aangegeven dat hij of zij de auto niet gebruikt, gaat er een melding naar een meldkamer. De automobilist krijgt dan een bericht dat er iemand met de auto bezig is.
Maar niet alleen via de bekabeling van auto’s proberen dieven in auto’s te komen. Ook het oppikken van signalen van autosleutels is een bekend fenomeen. Veel autosleutels zenden een permanent signaaltje uit zodat automobilisten van afstand met hun sleutel in de zak het portier kunnen opdoen en starten.
Het signaaltje van die sleutels wordt door autobendes die ’s nachts langs huizen lopen opgevangen met een antenne en laptop. Van Ette: `Dat signaaltje wordt dan weer doorgestuurd naar iemand met laptop bij je auto. En die kan het signaal dan gebruiken om het alarm eraf te halen, de deur te openen om vervolgens met de drukknop de auto te starten. Ze stappen in en weg zijn ze met je auto.’
Inmiddels hebben autofabrikanten het systeem aangepast zodat er niet meer continue een signaal door de sleutel wordt verstuurd. Maar bij oudere autosleutels kan dit nog wel. Om toch met een gerust hart naar bed te gaan is het daarom verstandig om je autosleutel s’ nachts in een metalen blikje of zilverfolie te doen. Hierdoor kunnen autodieven het signaal van de sleutel niet meer opvangen tijdens nachtelijke rooftochten.
Er wordt wel van alles geprobeerd om het autodieven zo lastig mogelijk te maken, ook door fabrikanten. Zo is de bedrading in auto’s tegenwoordig bijna allemaal zwart van kleur. Hierdoor is het voor dieven lastiger te ontdekken welke draden ze nodig hebben om een autoalarm uit te schakelen of een autodeur open te krijgen.

Toch vinden autodieven als ze echt willen altijd wel weer een manier om toch in een auto in te breken of een auto te stelen. Ter illustratie laat Willem van Ette een foto zien van een dure Range Rover van bijna tweehonderdduizend euro. Op de foto zie je bij de achterklep een gat waar draden uithangen.
`Deze gestolen auto is teruggevonden in een donkere kelder in Spanje. De dieven hebben een luikje in de achterklep van de auto gezaagd. Ze weten precies de plek waar het draadboompje van de wagen zit. Ze sluiten weer een laptop aan op de twee computerdraadjes waarmee je de auto kunt programmeren en ze zitten zo in je auto.’
`Het blijft natuurlijk een ‘kat-en-muisspel’’, zegt Van Ette. Maak je een geavanceerd alarmsysteem dan bedenken autodieven wel weer een ander manier om wagen binnen te komen. Maar als ze er echt in willen komen dan komen ze er uiteindelijk ook in, linksom of rechtsom.’
De naam van Paul Hemert is gefingeerd vanwege privacy. De echte naam is bekend bij de redactie.
Wat een tuig de wereld is verrot 😪
Wij bouwen ook volgsysteem en alarms in uw auto en dan schrikken de dieven van niet ern dure maar een normaal alarm ststeem ter waarde 500 eur inc inbouw
Maar met een alarm van 350 euro schrikken ze weer wel dus toch maar een goedkoop merk geef ik eerlijk aan de klant .