
Lisse – Het is belangrijk dat banken in hun dienstverlening beschikbaar blijven voor mensen die digitaal minder vaardig zijn, maar die verantwoordelijkheid ligt bij de banken en niet bij burgemeester en wethouders. Dat antwoorden B&W op schriftelijke vragen van de CDA-fractie. Die partij maakt zich zorgen over het verdwijnen van bankfilialen in Lisse, waardoor vaak kwetsbare inwoners buitenspel worden gezet.
Op de vraag of in de bibliotheek bij het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) ook mensen met bankvragen terechtkunnen, melden B&W dat het IDO alleen overheidsgerelateerde zaken behandelt, zoals DigiD, belastingen en toeslagen en AOW aanvragen.
De gemeente kan de banken met de bibliotheek in contact brengen maar financiële dienstverlening blijft een expertise van de banken, aldus het college.
Huur als bank voor 2 uur per week ruimte in, zet er een seniorenadviseur neer, en je bent klaar!
De verzorgingsstaat Nederland wordt steeds meer afgebroken, landelijk en gemeentelijk. Gelukkig hebben de meest kwetsbare mensen in onze samenleving nog familie waar men op kan terugvallen.