De kabelgoottegels (archieffoto: verkeersnet.nl).

Teylingen – Het college van burgemeester en wethouders (B&W) in Teylingen wil speciale stoeptegels toestaan waardoor mensen hun elektrische auto kunnen opladen buiten hun eigen terrein. Het gaat om stoeptegels met een kabelgoot, waardoor de kabels naar de elektrische auto niet meer op de stoep liggen en mensen er niet meer over kunnen vallen. Eerder werd dit ook al in Lisse en in Noordwijk voorgesteld.

Tot nu toe waren verlengsnoeren voor het opladen van de auto buiten het eigen terrein verboden in Teylingen. Het ging dan bijvoorbeeld om snoeren die vanuit het huis van bewoners naar de auto op de openbare weg liepen. Wel was er een aantal uitzonderingen, maar daar vielen de tegels met een kabelgoot niet onder. VVD Teylingen vond dat dit anders moest en diende in april een motie in. Het college van B&W wil de regels nu aanpassen om het opladen buiten het eigen terrein, zogeheten Verlengde Private Aansluitingen, toe te staan via de tegels. Wel moeten de tegels door de gemeente zelf geplaatst zijn.

Het college vindt de ‘kabelgoottegels’, zoals de officiële naam luidt, de maatregel die de minste hinder veroorzaakt voor de openbare ruimte. Er zijn volgens B&W meer voordelen: “Deze maatregel beperkt het aansprakelijkheidsrisico voor de gemeente en is voor een breed publiek financieel toegankelijk.”

De gemeenteraad moet wel nog haar oordeel vellen over de aanpassing van de regels, waardoor de tegels worden goedgekeurd. Dat gebeurt eind januari 2025.

11 REACTIES

  1. Dat zou heel fijn zijn, willen jullie mij daarvan op de hoogte houden, dit om het dan zo snel mogelijk aan te kunnen vragen als het doorgaat.
    Alvast mijn dank
    B.Bijl

  2. wat een ongein! is de bewoner dan ook meteen de eigenaar van die parkeerplek? en hoe gaat de oplaadkabel door de stoeprand? blijft de kabel met dikke stekker liggen, anders zit er een geul in die tegels wat niet veilig is voor voetgangers en dan nog het uiterlijk!
    maw. onduidelijk stukje tekst

  3. Uh…. Mogen andere auto’s dan niet meer parkeren? Ik zie de burenruzies al komen. Als je buren daar gaan parkeren als er elders geen plaats is. Ga je met je stoeptegels met Gootjes. Mogen de bewoners zelf de straat openbreken? Lijkt me niet handig. Er zijn voldoende laadpalen beschikbaar. De eigenaren kochten deze auto’s toch voor het milieu of de forse subsidies? Dan moet je ook de nadelen accepteren.

  4. 50 euro per tegel, 180 voor het laten leggen en 90 euro voor leges, dit is inderdaad voor de eigenaar.
    Wel beter dan een openbare paal van 0,58 cent per Kilowatt, belachelijke prijzen.

  5. Een positieve stap richting verduurzaming die eigenaren van een elektrische/hybride auto, zonder parkeer mogelijkheid op eigen terrein, de kans geeft te kunnen opladen, gebruik makend van hun eigen zonnepanelen. Vooral in de zomermaanden en zeker nu de saldering op de schop gaat.

  6. Goed idee. Maar ik vrees de burenruzies die zullen komen omdat een EV-eigenaar dan parkeervakken gaat claimen tot henzelf. Dat zie ik hier al gebeuren met de enige oplaadpaal in de wijk. Die wordt geclaimd door buurtbewoners die zelfs hun EV voor dagen laat staan zodat zij hun parkeerplekje behouden. Hetzelfde verhaal met uberhaupt al de reguliere parkeerplaatsen omdat sommige buurtbewoners meerdere auto’s hebben.

  7. Als er gewoon goed duidelijk wordt gemaakt dat die parkeerplaatsen voor iedereen toegankelijk blijven is er toch niets aan de hand?
    En inderdaad er zijn mensen die zo’n laadpaal plek claimen en hun auto daar buitensporig lang laten staan. Dat is zeer onwenselijk en asociaal. Met meer mogelijkheden tot zelf opladen wordt dat probleem wellicht kleiner.

  8. Niks parkeerplaats claimen. Ik heb een iets langere kabel zodat laden op twee parkeerplekken mogelijk is. Er is er altijd wel één vrij. En anders is er altijd wel een lieve buur die met mij plekje wil ruilen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in