
Noordwijk – De gemeente Noordwijk heeft nauw contact met de politie over de verkeersveiligheid op de rotondes. De afgelopen weken ging het weer enkele keren mis en werden fietsers op verschillende rotondes in Noordwijk aangereden door automobilisten.
Volgens de gemeente gaat het om landelijke voorrangsregels waaraan mensen nog wennen. Landelijk zijn er campagnes waarbij fietsers erop worden gewezen dat voorrang nemen niet hetzelfde is als voorrang krijgen. Ook speelt volgens de gemeente mee dat er steeds meer fietsers in het verkeer komen, in alle leeftijdscategorieën.
De gemeente Noordwijk blijft via verkeerslessen en campagnes aandacht vragen voor juist verkeersgedrag. Ook zorgen ze voor goed zicht voor alle weggebruikers op alle rotondes.
Het zou beter zijn als binnen – en buiten de bebouwde kom de zelfde regels gelden.
En dan zo dat de automobilist ten alle tijden moet stoppen , zodat het geen verschil meer maakt of er een Duitser Pool of Nederlander voor je rijd
Duitsers en Polen stoppen namelijk altijd ook al heeft de fietser geen voorrang.
Succes met de verkeersregels .
Dan mag je die tegels weleens van communiceren naar de gebruikers… fietsers én autobouwers.
Het is in de regio, per dorp, verschillend
Het ontbreekt simpelweg aan uniforme regels. Fietsers, ook e-bikes blijven gewoon erg kwetsbaar in het verkeer, en zouden op alle rotondes, binnen en buiten de bebouwde kom, in alle dorpen en steden voorrang moeten krijgen op automobilisten. Ooit zijn we begonnen met fietsers van rechts hebben voorrang…, ANWB, doe er wat mee! Nederland is wel het land waar de meeste verschillende regels zijn voor een zelfde situatie…. heel duidelijk 🙁
Nu is het me nog steeds niet duidelijk of de verplichte rijrichting ook voor fietsers geldt of dat die de rotonde wel tegen het verkeer in mogen nemen. En moet je als fietser op de rotonde fietsers die van rechts komen voorrang geven?
Als we nu gewoon alles binnen de bebouwde kom in Gem. Noordwijk 30 km/h maken wordt het al veel veiliger. Snelheidsverschillen tussen verkeersdeelnemers zijn nu vaak groot en creëren gevaarlijke situaties.
Daarnaast zou het voor fietsers ook veiliger zijn als scooters van de paden af moeten en de weg op. De weg zelf kan dan naar 50kmh ipv 60. Lijkt me ook veiliger met de nieuwe parking van het Leeuwenhorstbos waardoor er tegenwoordig een stuk meer in en uitgevoegd wordt dan vroeger.
Eerst beginnen met je hand uitsteken ! Scheelt een hoop ergernis en ongevallen.
Als dan ook iedere automobilist z’n knipperlicht zou gebruiken. Veel automobilisten knipperen niet terwijl ze vaak de eerste afslag nemen, dat scheelt ook veel ergernis.
Sinds dat de fietsers voorrang hebben gekregen is het een warboel gewoon in de blind wel of geen kinderen achter op of in de bakfiets ik heb voorrang maak niet uit ten koste van wat ik neem het vergeet niet dat je als fietser altijd het onderspit delft ook al heb jij met of zonderkind voorrang klein beetje begrip voor elkaar we zien allemaal wel eens iets over het hooft helaas maar menselijk scheelt een hoop ongelukken
Inderdaad, fietsers moeten “weer” leren hun hand uit te steken en zeker, de automobilisten zouden ook wel een les “rijden op een rotonde” moeten krijgen.
Ik heb het nog op de hele oude manier geleerd EN pas dat nog steeds toe;
ga je rotonde meer dan een kwart rond, linker richting aanwijzer aan en als je gaat afslaan.
rechter richtingaanwijzer aan.
Ga je maar een kwart over de rotonde, gelijk bij het oprijden rechter richtingaanwijzer aan!
Hoe simpel kan het zijn, iedereen weet waar je aan toe bent.
Dat is idd heel belangrijk,je arm uit steken!, maar er zijn tegen wording veel verkeer Aso. S ,rijden door schelden,vorige week mee gemaakt ,omdat je 50 reed waar het moet ! Dus Noordwijker,sben voor zichtig.
De gemeente plaatst van die rijdende informatie borden zet daar op in deze gemeente heeft de fietser voorrang op de rontonde . Nu de zomer is afgelopen zijn ze nu beschik baar voor de eigen mensen . Want die gratis bus rijd niet meer .Of nog mooier een groot verkeersbord bij elke rontonde de fiets heeft voorang. Toch niet zo moelijk .
Je kan het wel 30 km maken maar er is niemand die zich daar aan houd. Zelfs waar ze 50 mogen zijn er bij die 80 rijden en politie heeft het te druk en geen mensen dus de mensen moet zelf eens gaan nadenken maar asociale hou je altijd .
Grote onzin van de Gemeente Noordwijk, het is puur een mentaliteitskwestie. Een enkele uitzondering nagelaten. Ik zou zeggen, ga toch een keer fietsen!!
Het lijkt erop dat de gemeente geen maakwerk kan leveren en geen baas meer is over de regels. Zelf woon ik op het Westeinde waar in de afgelopen jaren meerdere huizen zijn bij gebouwd maar toch 60 km per uur is toegestaan. Dit is al lang niet meer realistisch ook gezien de smalle weg maar kan/wil hier niets aan doen omdat het formeel buiten de bebouwde kom valt… Het gaat niet om hoe het formeel zit maar wat de praktijk is. Kom eens kijken gemeente rond 08:10 uur met alle fietsende scholieren in combinatie met auto’s die hier 60 km per uur mogen rijden. Levensgevaarlijk en een kwestie van tijd voor een (dodelijk) ongeluk!!!!!!!
Misschien wordt het gewoon tijd om toe te geven dat de voorrangsregels voor fietsers op de rotondes niet werken. Dat dit geen veilige situatie oplevert. Maar dat zal wel tegen het zere been zijn vele politici en fervente fietsers.
De fietser is tegenwoordig 2 tot 3x sneller met de electrische fiets. Ze nemen ook zonder angst de voorrang. Daarbij is de overzichtelijkheid/inrichting op basis van de oude rotondes. Hierdoor komen fietsers vanuit de dode hoek als je als automobilist staat opgesteld op de rotonde. En hebben wij hier een groenbeleid waardoor de fietsers bij verschillende rotondes niet goed zichtbaar zijn.
Tien over acht kijken op het westeinde is dat niet tevroeg voor de amtenaren net zoals op de fiets komen ze weten nog genees wat er loos is in hun dorp !!!!!! Zet een bordt bijbelke rontonde hier heeft een fietser voorrang maar zolang ermensen zijn die met de telfoon in de handen rijden ja dan gebeurd er wel eens wat .Maar het gekken is dat de fietser altijd moet wijken .De gene die tegen een voorang regel zijn voor fietsers hebben of geen kinderen en en geen fiets.