NOORDWIJK – Een drankje of hapje in café, restaurant of op terras gaat dit jaar waarschijnlijk een stuk meer kosten. Door de stijgende kosten moeten de horecaondernemers de prijzen verhogen en in sommige gevallen zelfs de menukaart inperken. Ondernemers op de boulevard van Noordwijk worstelen ermee.

Bij de horecaondernemers langs de boulevard van Noordwijk hangt de vlag niet bepaald in top. Het half gesloopte Hotels van Oranje geeft de kuststrook een trieste aanblik. Het gemoed is er bij de ondernemers niet veel beter op geworden nu de kosten om hun zaak draaiende te houden ook steeds hoger worden.

Nawid Bakhtiar, eigenaar van visrestaurant ‘De Botter’ somt op: ‘Huur, elektriciteit, inkoopprijzen en nu zijn dit jaar ook de personeelskosten nog omhoog gegaan. Als je alle kosten bij elkaar optelt is dat een hoop geld. Dus wij moeten dat wel bij klanten neerleggen.’

Niet alle kosten doorberekenen

Ook collega Daniel van der Walle, eigenaar van het Pannekoekenhuisje Noordwijk, ziet de kosten alsmaar stijgen. Hij wil daarom zijn prijzen verhogen met 10 tot 15 procent, maar denkt dat er ook collega’s zijn die verhogingen tot wel 25 procent doorvoeren.

Toch wil Van der Walle niet al zijn kosten in de prijs doorberekenen, omdat hij bang is dat hem dat teveel klanten kost. Daarom probeert hij te besparen op personeelskosten door zelf meer in zijn zaak te werken.

Minder producten op de menukaart

Ook Nawid Bakhtiar, die zijn prijzen met 6 tot 15 procent zegt te verhogen, zoekt naar manieren om de kosten voor zijn visrestaurant te drukken. Zo wil hij zo energiezuinig mogelijk werken, de inkoop zo laag mogelijk houden en meer digitaliseren.

Toch ontkomt Bakhtiar er niet aan om naast prijsstijgingen ook andere dingen op de menukaart aan te passen. Doordat bepaalde producten te duur worden om in te kopen worden ze van de menukaart gehaald. Bakhtiar: ‘We weten dat de klant niet 40 euro voor een vis gaat betalen. Dus die vissoorten halen we uit het menu.’

Kaf van het koren scheiden

Van der Walle verwacht dat door de kostenstijgingen er wel ondernemers zullen zijn in Noordwijk die er het bijltje bij neergooien. ‘In de coronatijd zijn veel ondernemers al hun reserves kwijtgeraakt. Dus niet iedereen heeft een even lange adem.’

Toch ziet de pannenkoekenondernemer het stoppen van collega’s niet per se als een slechte ontwikkeling. Van der Walle: ‘Het kaf wordt van het koren gescheiden. Er zullen een aantal horecabedrijven stoppen. En dat zal betekenen dat er minder overblijven en dat we ook minder hoeven te delen.’

9 REACTIES

  1. En meer leegstand wat een verhaal net of dat ze het voor niks weggaven .Een glas wijn 6 euro de fles kost misschien tien . Wat kost een pannenkoek echt.

  2. Nawid Bakhtiar,nu zijn dit jaar ook nog de personeelskosten omhoog gegaan !Waar denkt U dat uw personeel de stijgende kosten van moet gaan betalen,de horeca C.A.O is al geen koploper met verhoging van de salarissen dus dat mag best wel eens een keertje stijgen.

  3. Prijzen verhogen is begrijpelijk voor de ondernemers, maar mijn kosten als consument stijgen ook. Bezuinigingen op de horeca is dan voor de consument zoals ik een logische stap. Prijzen omhoog betekend dus minder horeca bezoek helaas.

    • Ja, de koopkracht stijgt ondanks de beloftes van het kabinet natuurlijk effectief helemaal niet. CAO verhogingen blijven achter en gekort door de inmiddels dalende inflatie. Nu zijn mijn energierekening, boodschappen, opvang kinderen een belangrijkere uitgave dan de horeca, dat is ook het eerste waar ik makkelijk op kan besparen. Buiten dat je het überhaupt niet meer met goed fatsoen wil neerleggen. Afijn, ze pakken kennelijk genoeg in het zomerseizoen wanneer het men schijnbaar niet zo veel uitmaakt.

  4. Piepende geluiden hoor je vanaf de puinhopen van het midden van de boulevard.
    Sfeer en grandeur zijn opgelost.
    Een bestuur met handen in de lucht staan ook in het Palace gat.
    Het meeste van de horeca boulevard is al verdwenen met de voorspelling dat alle bedrijven leeg komen.
    De tijd van economische groei en stijgende rendement is voorbij.
    Degene die overleven zijn die zich specialiseren in selecte groepen jeugd of ouderen die nog ruimte bezitten in het inkomen om uit te gaan.
    Vroeger voldeed een cafe diploma nu moet je hogere horeca volgen met de innovatie en technische ontwikkeling met meerdere concepten in een bedrijf 24 uur open met flexibele prijzen en verschillende types keukens,de boulevard houd om ondersteunende maatregels en middelen beide niet vol,en de locatie is niet in de mood met de situatie om de juiste specialisten aan te trekken.
    Horeca beurzen en allerlei onderzoeken bevestigen de veranderdende trends en ontwikkelingen,er is geen pasklaar antwoordt maar alles wijst er op dat het anders en ingewikkelder gaat.Hybride bedrijven praat men over dark kitchens,ghost kitchens of en foodtrucks.
    Dynamische prijsstelling en duurzaamheid.
    43 procent is bereid meer te betalen en met data gaat men met werken.
    Innovatie en klantervaring.
    Het is niet zo eenvoudig
    Hele verhandelingen worden er over geschreven dit is maar een greep er uit
    spannende tijden.succes.

  5. Het kaf van het koren scheiden zegt de pannenkoekenondernemer,iets te hoog in z’n bol als je het mij vraagt.met z’n hoeven we minder te delen,wees blij dat er nog wat te verdelen valt in die armoedige omgeving !!!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in