Noordwijk – Frietjes en pannenkoeken zijn bij kinderen meestal de favoriete, maar ook de enige keuze in een restaurant. Enerzijds omdat kinderen te weinig bekend zijn met gezond voedsel. Anderzijds omdat restaurants geen gezonde kindermenu’s op de kaart zetten. In Noordwijk doen scholen en restaurants een poging om dat te doorbreken.
Voedingsdeskundige Isabelle Groenstege van My Foodstyle bedacht schoolproject Het Gezondere Kindermenu. ‘Ik ben zelf moeder van jonge kinderen en we gaan graag uit eten. Het valt ons op dat restaurants meestal geen volledige maaltijd voor kinderen op de kaart hebben staan. Het is vaak alleen friet wat ze kunnen bestellen, zegt Groenstege tijdens de kookles in restaurant Quartier Nord in Noordwijk. ‘Er is eerst een gastles op school. Daarin leren kinderen over gezond eten. We hebben het niet over vitamines, maar over groenten en volkoren producten. Vervolgens krijgen ze de opdracht op in groepjes van vijf zelf een menu, een gerechtje, te koken. Dus ze maken het zelf in restaurant Quartier Nord,’ zegt de initiatiefneemster.
‘Dit restaurant is de eerste die het bedachte kindermenu van deze klas en de klas die volgende week komt, op de kaart zet, zegt Groenstege. ‘En we hopen daarmee meer restaurants te inspireren.’De leerlingen uit de bovenbouw van de Noordwijkse basisschool Wereldwijs hebben democratisch gekozen volkorenlasagna te maken. Ze mogen groep voor groep de keuken in met een echte kok die de kneepjes van het vak leert en leert hoe je gezond kookt. ‘Blancheren is erin en eruit. Zo blijven de vitamines erin,’ legt een kok uit aan vier kinderen.
De groentegroep snijdt de groenten en de deeggroep maakt volkorendeeg voor de lasagne. Iedereen krijgt een taak, van spinazie blancheren tot deeg kneden.Het deeg met spinazie kneden lijdt tot extatische reacties van Vince en Luc van de Wereldwijsschool. ‘Oh, dit is zo satisfying en zo chill. Dit wil ik mijn hele leven wel doen! roepen de twee uit. Ze verwachten dat ze met de opgedane kennis over koken, straks een gezondere keuze zullen maken als ze weer uit eten gaan. Veel kinderen hadden nog nooit volkorenpasta gegeten. ‘Terwijl het veel meer smaak heeft. Nu wil ik het altijd wel eten,’ roept een jongen uit in de keuken.
Alicia en Naomi hadden eigenlijk een ander gerecht bedacht: rijstzeediertjes. Dat werd tweede in de keuze welk gerecht de klas zou bereiden. Beiden vinden champignons en aubergine niet zo lekker. ‘Maar mijn ouders eten op wat ik niet lust, want die vinden bijna alles lekker,’ zegt Alicia. ‘Ik begrijp eigenlijk niet waarom vaders en moeders alles lusten en kinderen niet,’ zegt Naomi. Alicia denkt dat het komt doordat ouders alles veel vaker hebben geproefd toen ze kind waren. Nadat elke groep de keuken heeft verlaten en de lasagna in de oven pruttelt, dekken de kinderen de tafels in het restaurant. Gezamenlijk gaan ze hun zelf bedachte gerecht eten. ‘Lasagna is het lekkerste van de wereld,’ roept een leerling uit, terwijl hij trots zijn bord omhoog houdt. ‘Dit is de beste dag van mijn leven!’ zegt Luc die het deeg mocht kneden.
Hele goede aktie, om kinderen in de restaurant keuken hun recept te leren koken en proeven.