Foto PB

Teylingen – De politiek in Teylingen is maandagavond hervat met de commissie Welzijn. Het eerste bespreekstuk op de agenda ging over de overlast van vliegtuigen van Schiphol. Een motie van meerdere partijen, waaronder Partij van de Arbeid en CDA, kende een grote meerderheid. Zij vinden dat het college van Teylingen zich moet uitspreken tegen de minister van Infrastructuur en Waterstaat en dat hij zich houdt aan de uitspraak van de rechtbank eerder dit jaar over het vliegveld: “De overlast van het vliegveld moet bij de oorzaak worden aangepakt en vliegtuigmaatschappijen moeten daadwerkelijk beboet worden.” De VVD en Forum voor Democratie waren kritisch.

Ook een inspreker, een inwoner uit Warmond, liet maandagavond van zich horen. Hij zei dat inwoners rondom Schiphol de dupe zijn van het lawaai en vervuiling. Hij benadrukte de grote gezondheidsschade en dat het economische belang, volgens wetenschappers, minder groot is dan wordt verteld door de overheid. Ook merkte hij op dat kleinere gemeenten zoals Teylingen juist een vuist hier tegen moeten maken. In de motie staat ook dat Teylingen moet samenwerken met andere gemeenten in de regio Holland Rijnland in het Schipholdossier.

Zoals gezegd was er ook kritiek op de motie. Met name Forum voor Democratie vinden dat het onderzoek naar Schiphol eerst moet worden afgerond. Zij hebben vertrouwen in het opgestelde stappenplan van Schiphol. Ook de VVD vindt dat Schiphol voor veel mensen ‘ook plezier’ brengen. Zij willen daarom dat de motie breder wordt ingezet en dat er wordt gekeken naar oplossingen.

Wethouder Elsbeth Koek liet weten blij te zijn met deze opdracht en vindt het een duidelijk signaal van de commissie: “Pessimistische mensen zullen zeggen dat een brief van Teylingen niet helpt, maar we moeten van ons kunnen laten horen.” Tijdens de eerstvolgende gemeenteraad op 26 september wordt deze motie ter stemming gebracht.

5 REACTIES

  1. En wat wordt de volgende motie: motie voor algemeen vliegverbod voor alle inwoners? Maatschappijen zijn volop bezig met investeren in nieuwe toestellen, woon zelf ook bij een aanvliegroute, en natuurlijk is er dan overlast, maar de meldingen van overlast wordt gedaan door een hele grote minderheid die duizenden meldingen doen!

    • Dus, er mag wel (honderd)duizenden keren per jaar gevlogen worden, maar daar mag je niet over klagen?

      Die minderheid waar je het over hebt, zijn de mensen die de meeste meldingen doen. De andere helft van de meldingen komt van zo’n tienduizend andere mensen. En dat zijn alleen nog maar de mensen die de moeite nemen om te klagen. Het overgrote deel doet dat niet eens, omdat met de meldingen amper iets wordt gedaan.

      Overigens valt het ontzettend mee met de investeringen van de maatschappijen. Het was ruim 10 jaar geleden al bekend dat er minder lawaaiige toestellen moesten komen, veel later kwam men pas in actie.

  2. Álle overlast door luchtvaart is de verantwoordelijkheid van de luchtvaartsector.

    Die sector is afhankelijk van onze Rijksoverheid voor financiële ondersteuning. Zo gaan er miljarden per jaar aan vrijstelling van BTW. Tientallen miljoenen verdwijnen in ‘duurzaamheidsprojecten’ die zelden of nooit leiden tot een verbetering.

    Luchtvaart blijkt helemaal niet uit te kunnen als de normale ‘de vervuiler betaalt’ benadering zouden hanteren. Luchtvaart sloopt welzijn, gezondheid, milieu, klimaat, etc.

    Mobiliteit is duur. Laat de gebruikers van die mobiliteit daar dan ook voor betalen en buig die verantwoordelijkheid niet af op álle belastingbetalers.
    Daarnaast dient de overlast gecompenseerd te worden maar nóg véél beter is die overlast weg te nemen door de luchthaven te verplaatsen naar daar waar hij minder schade aanricht.

    En überhaupt zijn er strikte doelstellingen te halen zoals uitstootloos vliegen in 2050. Er is nog een 1 potentieel idee dat daar voor zou kunnen gaan zorgen.

    Luchtvaart gaat over lijken.

    En die vallen vooral onder de aan- en uitvliegroutes van luchthavens.

    • Andere kant van de medaille: weet u wat de totale mobiliteit de schatkist oplevert: een veelvoud van de miljarden die u benoemt, denk aan werkgelegenheid op en rond de luchthaven, toeleveringsbedrijven etcetera.
      En dan uw stelling: Luchtvaart gaat over lijken is nergens op gebaseerd! Maar u heeft een andere mening, prima
      PS ik als gebruiker van mobiliteit betaal trouwens in de vorm van diverse belastingen ruimschoots mee

  3. Wat een populisme! Hoe lang is Schiphol er al? Klagers die eillens en wetens, daar zijn gaan wonen!! Eigelijk misselijkmakend!! Dit terwijl door modernisering van de vloot, de overlast elk jaar verminderd!!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in