
Noordwijk – De gemeente Noordwijk gaat de rotonde aan de Beeklaan/Herenweg niet aanpassen. Dat antwoordt het college van B & W op vragen van het CDA. De partij stelde vragen na ongelukken op de rotonde. Het CDA vroeg ook of er maatregelen zoals lichtjes in het wegdek om automobilisten te waarschuwen mogelijk zijn. Dat is gedaan in Noordwijkerhout bij de kruising Gieterij en Pletterij. B & W willen dergelijke maatregelen echter beperken, Het vraagt een hoge investering en exploitatiekosten. Ze wijzen op de eigen verantwoordelijkheid van fietsers en automobilisten. Voorrang hebben betekent niet altijd dat je voorrang krijgt, aldus B & W. Dit jaar starten wel twee onderzoeken waarin de rotonde wordt meegenomen. Het gaat om een onderzoek naar een tweezijdige aansluiting Beeklaan met de N206 en een regionaal onderzoek naar doorfietsroutes.
Wel een heel kortzichtig antwoord. Kennelijk moeten er eerst doden vallen. Dat is slechts een kwestie van tijd….
Eigen verantwoordelijkheid?? De gemeente heeft deze levensgevaarlijke situatie gecreëerd!!
Ze vinden op dat gemeente huis alle niks gevaarlijk . En zeker als het geld gaat kosten . Nee ze hebben ander bodemloze putten waar het geld naar toegaat .Net zo lang dat er wat gebeurd . Dat noemen ze als het kalf verzopen is dempt men de put .
Het is daarbij bijzonder onverstandig om fietsers voorrang te geven; Een fietser ziek een automobilist altijd, andersom niet. Zeker niet in het donker met regelmatig het ontbreken van goede verlichting. Noordwijk schaart zich achter ‘het moest van Brussel’ wat een flauwe kul, sta op en maak je eigen keuzes!
Waar lees je terug dat de gemeente verwijst naar ‘Brussel’? Bijzonder hoe de link wordt gelegd tussen verkeersveiligheid en de Europese Unie 😉
Verplaats de oversteekstroken zo’n 2 meter naar achteren. Dan heeft zowel de fietser als de automobilist meer overzicht/tijd om de situatie in te schatten.
ff een extern buro inschakelen
Met Hendrik Jan ben ik het roerend eens. Men had de fietsers op de rotonden’s in Noordwijk geen voorrang moeten geven.
Er werd al voorrang gegeven en de fietsers en auto’s konden beter op elkaar letten. Nu gebeuren er veel meer ongelukken of bijna ongelukkig als daarvoor.
Wat een onkunde van de gemeente. De onoverzichtelijke verkeerssituaties zijn haast ontelbaar met voorop alle rotondes. Ik geloof niet dat auto’s voorrang geven de juiste optie is, de landelijke standaard is immers voorrang fietsers binnen de bebouwde kom. Stop bijvoorbeeld met tweerichtingsverkeer op en langs rotondes en maak een rotonde overzichtelijk rond, in plaats van achthoekig. De verantwoordelijke wethouders moet eens zijn verantwoording pakken in plaats van die te verleggen naar de verkeersdeelnemers. Elk ongeluk komt op zijn of haar conto.
Ik maak (als bewoner van het Vinkeveld) dagelijks als fietser gebruik van deze en andere rotondes. Ik steek ook altijd keurig netjes mijn hand uit. Als iedereen zich aan de verkeersregels houdt en gewoon goed uitkijkt, is er niets aan de hand. Maar iedereen heeft haast, denkt nog even gauw door te kunnen rijden en is het liefst (ook op de fiets!) met zijn telefoon bezig!
Neem een voorbeeld aan onze Duitse gasten, die stoppen netjes en kijken goed uit!
Als fietser profiteer ik er nauwelijks van dat ik hier opeens voorrang heb, ze moeten hoe druk ook vol in de ankers, je ‘durft’ nooit voluit door te trappen, je kijkt toch uit, remt af en maakt oogcontact, je voelt je haast schuldig alsof de auto je een gunst verleend, allebei afremmend betekent dat het hele verkeer last van elkaar heeft en wordt geremd.