Foto: Leonie de Jong

Noordwijk – In navolging van vijftig andere Nederlandse gemeenten, geeft het college van B&W van Noordwijk ook aan dat ze van plan zijn zijn de petitie te tekenen waarin wordt opgeroepen om meer te doen tegen opgevoerde fatbikes.

Woensdag maakte de politie ook bekend te pleiten voor een minimumleeftijd van zestien jaar voor bestuurders van de fatbike. Behalve gemeenten zijn er ook andere partijen zoals de Fietsersbond, de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen, VeiligheidNL en Artsen Voor Veilig Fietsen die mee doen aan de petitie.

Landelijk is al een tijdje veel te doen om de verkeersveiligheid rond fatbikes. Officieel kunnen ze niet harder dan een gewone e-bike, maar vaak zijn de fatbikes opgevoerd. Daarnaast zit er geen leeftijdslimiet op het gebruik ervan, waardoor ook kinderen gebruik kunnen maken van een (opgevoerde) fatbike.

Noordwijk heeft er daarom eerder dit jaar voor gekozen om in de campagne voor algemene fietsveiligheid ook fatbikes af te beelden. Nu gaat de gemeente een stap verder door de petitie te gaan ondertekenen.

24 REACTIES

  1. En hebben ze lekker aan henzelf te danken.
    Als ze nou normaal er op zouden rijden dan was er niets aan de hand. Maar je ziet zo vaak dat ze achterover zitten en ook als ze geen telefoon in de hand hebben dat ze toch niet opletten. Waarom zou je ook op bijvoorbeeld een druk kruispunt kijken of er iets van rechts komt.

  2. Een goed idee om de leeftijd aan te passen aan die fatbike’s.En ik zou nog verder willen gaan ,verplicht een helm op.
    Want de snorscooter die vaak langzamer gaan, moeten verplicht helm op.
    Hopen dan maar dat het dan allemaal snel geregeld wordt.dat is ook vaak nog een ding

  3. Goed plan
    Ik vind het ondingen inclusief de berijders van die er op zitten. Op een of andere manier hebben ze stuk voor stuk maling aan verkeersreglementen. En buiten dat, maar dat mag ik waarschijnlijk niet zeggen heeft zo,n fiets/bike een asociale uitstraling

  4. Het zijn de ouders, die hier verantwoordelijk voor zijn. Totaal geen besef, hoe gevaarlijk deze dingen zijn. Geen verzekering, bij letsel van een persoon, die niet meer kan werken hierdoor, zijn hun aansprakelijk. ( hun hele leven). Dan hebben we het nog niet eens over hersen letsel.

  5. als ze gewoon 25 gaan is er niets aan de hand
    We mogen best met de tijd mee gaan

    Immers veel oudere rijden ook elektrische fietsen en die jongere ouders met bakfietsen

    Ze moeten de fabrieken die ze opvoeren of dat mogelijk maken aanpakken

    • Helmplicht neemt niet het asociale fiets gedrag weg. En daar zijn andere weer de dupe van.
      16 is ook nog te jong, die hebben ook lak aan alles, 18 zou beter zijn!

      Zolang er geen minimale leeftijd is, hele hoge bekeuringen uitdelen!

    • Onzin met een helm op blijven ze te hard rijden. Kinderen van die leeftijd hebben het besef niet en kennen geen gevaar, hadden wij ook niet. Ze worden steeds vaker als volwassenen beschouwd. De ouders laten opdraaien voor de schade. Leeftijd net als brommer vanaf 16 en auto’s 18 is niet voor niets. We laten ze toch ook niet in auto’s rijden. Fatbikes liquideren zichzelf wel als er maar veel ongelukken mee gebeuren want dat wil je als ouder toch ook niet! En wat denk je van de stijgende zorgkosten die we gepresenteerd krijgen laat staan de verzekering premie. Koekje van eigen deeg heet dat.

    • Absoluut een kentekenplaat erop! Dan kunnen ze ook boete krijgen via camera’s in voetgangersgebieden en van politie en BOA’S die onaanvaardbaar gevaarlijk gedrag constateren.

  6. Er wordt er vanzelf een keer één vanaf gereden op een rotonde, dan is het spreekwoordelijke kalf verdronken en worden de nodige maatregelen genomen. De bestuurder van de auto wordt dan helaas als schuldige aangewezen.

  7. Fatbike en kinderen zijn zijn echt een super gevaar !
    Op fietspaden. Omdat hun de snelheid niet kunnen overzien en rare dingen doen in het verkeer
    Ik pleit 16 jaar als leeftijd voor fatbike en een Helm plicht.

  8. Heel simpel , ouders en/of verzorgers mee laten tekenen bij aankoop . Bij geconstateerd opvoeren of snelheids controle in beslagname en vernietigen

    • Gewoon onder bepaalde leeftijd helmplicht en opgevoerde digen hard aan pakken het mag al niet dus doe er wat aan scheel en hoop ellende en heb je geen nieuw regels nodig de gelden regels volstaat wel als je sneller wil ga dan gewoon ouderwets fietsen dan mag je sneller

  9. Weg met die dingen rijden veel te hard en opvoeren doen de fabrieken niet doen ze zelf .is een gevaar op de weg kijken nergens naar en je hoort ze niet aankomen

  10. Als Kids een helm moeten dragen is het meteen minder aantrekkelijk en vooral ook minder stoer om erop te rijden. Naast de betere veiligheid.

  11. Beter handhaven op opvoeren en leeftijd grens,
    Helm is goed hoor maar niet voor de mede weg gebruikers de vaak de dupe zijn bij een ongeval

  12. Een goed idee. Die fatbikes moeten echt aan banden worden gelegd! Nu worden kwetsbare ouderen en ook huisdieren van de sokken gereden. Wat is er mis met een gewone fiets? Deden wij vroeger ook en is veel milieuvriendelijker en veiliger voor mens en dier.

  13. Het zijn niet alleen de fatbikes, de elektrische fiets in z’n algemeenheid is een gevaar geworden waar de veiligheidsmaatregelen en wetten achter de feiten aanlopen. Het inschatten van de snelheid, of welke situaties het kan veroorzaken is niet alleen iets wat jeugd niet goed doet. In de winkelstraten in Noordwijk (Hoofdstraat en Kerkstraat) komen met regelmaat volwassen mensen met elektrische fietsen met een behoorlijke gang voorbij. Scooters en ander gemotoriseerd vervoer is daar verboden maar men “denkt” dat daardoor een fiets met de snelheid van een scooter gewoon geoorloofd is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in