Noordwijk – De gemeente Noordwijk is woensdag een nieuwe campagne gestart die in het teken staat van verkeersveiligheid op rotondes. Twee jaar geleden volgde de gemeente de landelijke invoering van voorrang voor fietsers op rotondes binnen de bebouwde kom.

Volgens wethouder Alkemade vindt er ondanks de voorrangsregel voor fietsers toch één tot twee keer per week een ongeval plaats met fietsers op rotondes. Alkemade: ‘Kennelijk letten we toch niet genoeg op met elkaar. Automobilisten hebben een te hoge snelheid, bovendien hebben die vaak het idee dat auto’s voorrang hebben en er is te weinig oogcontact. Dat maakt het gevaarlijk voor de zwakkeren, de fietsers. Daarom is er een campagne gericht op de voorrangsregel’. Op die manier wil de gemeente het aantal ongevallen terug dringen.

Veilig Verkeer Nederland geeft aan dat eenduidige voorrangsregels van cruciaal belang zijn voor het verhogen van de verkeersveiligheid op rotondes. Volgens een woordvoerder is het verwarrend en potentieel gevaarlijk wanneer twee vrijwel identieke rotondes verschillende voorrangsregels hebben.

Verschillende onderzoeken naar de veiligheid van fietsers op rotondes geven wisselende uitkomsten. Zo zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat er minder ongevallen met fietsers zijn als auto’s voorrang krijgen op een rotonde. Andere onderzoeken laten zien dat juist voorrang voor fietsers veiliger is.

Noordwijk blijft vasthouden aan het landelijke beleid, voorrang voor fietsers op rotondes binnen de bebouwde kom. De wethouder wil uniformiteit, zodat het overal in de Bollenstreek voor automobilisten duidelijk is. Overigens gelden deze regels alleen voor de rotondes binnen de bebouwde kom.

11 REACTIES

  1. Misschien ook een idee dat fietsers hun handen uitsteken en s’avonds hun verlichting aandoen. Het werkt pas als er van twee kanten naar gekeken wordt. En niet alleen naar de automobilisten. Ook al hebben ze voorrang horen ze ook te kijken en niet hard door fietsen want ja we hebben toch voorrang.

  2. Goede actie, ik zou het bord wat meer in de zichtlijn van de auto rijders plaatsen en misschien nog op een plaats eerder bij het “aanrijden van de rotonde”. Zijn er geen haaientanden op de straat aangebracht? Als ze voor het fietspad liggen is het overduidelijk, dat fietsers voorrang hebben!

  3. Je hebt een hoop blinde mensen. Elke morgen rij ik met mijn fiets door de Wilhelmina straat naar het kruispund Heiligegeestweg ik kom van rechts er is geen auto bestuurder die me voorrang geeft ja een middel vinger zo dom zijn ze . En doe eens wat aan tehard rijden in het dorp mnr Alkemade .

  4. Die Alkemade…ik schrijf niet wat ik denk, want dat wordt dan weer niet geplaatst…. Terwijl het duidelijk binnen de richtlijnen elke keer is.
    Doe eens onderzoekje naar die Alkemade ven ter Hark zou ik zeggen…

  5. Wellicht handig als op de fietspaden ook haaientanden worden aangebracht;, uitstekend voorbeeld is de rotonde Nieuwe Zeeweg/Lijnbaanweg. Dit geeft duidelijkheid.
    Indien de ruimte er is, de oversteekstroken een meter opschuiven dan hebben zowel de fietser als de autobestuurder een beter overzicht

  6. Op de site van Veilig verkeer Nederland staat het volgende:

    Rotonde fietsers in de voorrang
    Als u op deze rotonde aan komt rijden, moet u voetgangers op het zebrapad voor laten gaan en daarna voorrang verlenen aan bestuurders op het fietspad en op de rijbaan. De verplichte rijrichting op een rotonde is tegen de klok in.

    Ik lees weer niets in het verhaal van Meneer Alkemade over deze verplichte rijrichting voor fietsers. Mogen ze van hem alle kanten die rotondes overvliegen zoals nu gebeurt.

  7. Fietsers bij rotonde Vinkeveld/ Herenweg, steken vaak genoeg GEEN hand uit.
    Ze kunnen daar van 6 kanten komen.
    Heel erg gevaarlijk.
    En zeer onoverzichtelijk.
    Wanneer wordt daar eens naar gekeken?
    Of op aangesproken?

    • Die hele verkeerssituatie op dat punt klopt van geen kant. Zoals je zegt komen fietsers van alle kanten (twee richtingen). Als ik er fiets voel ik mij niet veilig (ik steek wel mijn hand uit, men ziet het gewoon niet als we dezelfde kant op bewegen en praktisch naast elkaar rijden), als ik er rij is het onmogelijk overzicht te houden. Volgens mij moet dat gewoon een volwaardige rotonde worden.

      Daarnaast fietst men ook in twee richtingen op de fietspaden langs de Beeklaan waar het eenrichtingsfietspaden betreft. Dan maakt overzicht houden zowaar nog onmogelijker en daar wordt nul controle op gevoerd.

      En dan tot slot, er zijn een aantal rotondes die eerder achthoekig zijn dan rond. Zie de rotonde bij de Albert Heijn en diegene die daarop volgt richting zee. Dat is voor een fietser niet te doen. Je moet je nek verdraaien om te kijken of er geen auto af wil slaan die je al dan hebt gezien.

  8. Sinds december 2023 is Fietsersbond Noordwijk en Fietsersbond Katwijk opgegaan in de zelfstandige afdeling Fietsersbond Duin- en Bollenstreek. Belangrijkste werkzaamheden: overleg met de verschillende gemeenten over zaken die met fietsen te maken hebben en organiseren van bijvoorbeeld verkeersexamen, verlichtingsacties, programma Doortrappen, etc. Zin en tijd om ook mee te denken en een bijdrage te leveren en woonachtig in een van de Bollenstreek plaatsen? Neem contact op via [email protected]

  9. In het filmpje zegt de interviewster van wethouder Alkemade dat Veilig Verkeer Nederland inmiddels van mening is dat het beter is dat fietsers op rotondes uit de voorrang gehaald worden.
    Dit is niet juist: Veilig Verkeer Nederland volgt de landelijke richtlijnen en die luiden: fietsers voorrang op rotondes binnen de bebouwde kom en geen voorrang buiten de bebouwde kom.
    Veilig Verkeer Nederland is verder van mening dat het de verkeersveiligheid op rotondes ten goede komt, wanneer rotondes die afwijken van de landelijke richtlijnen zo snel als mogelijk uniforme voorrangsregels en vormgeving krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in