Sassenheim – Er zijn te weinig parkeerplaatsen voor bezoekers en bewoners van het winkelcentrum in Sassenheim. Dat stelt het Business Platform Teylingen (BPT) namens de Sassenheimse ondernemers in een brief aan het college van burgemeester en wethouders en de raadsleden van de gemeente Teylingen.

Aanleiding voor de brief is het besluit van de gemeenteraad om geen parkeergarage te realiseren bij de nieuwbouw van supermarkt Hoogvliet en woningen van wooncorporatie Stek nabij het Hortusplein in Sassenheim. De ondernemersvereniging wijst erop dat er weliswaar een centrumvisie is en dat er een parkeeronderzoek heeft plaatsgevonden, maar dit onderzoek is gehouden tijdens de coronaperiode. Daardoor is dit onderzoek volgens de ondernemers niet representatief. Bovendien hebben er sindsdien de nodige wijzigingen in het centrum van Sassenheim plaatsgevonden op het gebied van parkeren. BPT wijst daarbij op het invoeren van schuin parkeren nabij Apotheek Sassenheim, de parkeersituatie na de bouw van de appartementen op de plek van de voormalige Rabobank aan de J.P. Gouverneurlaan, en de realisatie van appartementen in het oude pand van de ABN Amro-bank nabij het kerkplein. Daardoor is met name rond het kerkplein, het Boschplein en het Voorhavenkwartier een hoge parkeerdruk ontstaan, zo hebben de ondernemers geconstateerd. “Het kerkplein is de meest gebruikte parkeergelegenheid vanwege de centrale ligging en is niet inwisselbaar voor een andere locatie honderden meters verder”, aldus de Sassenheimse ondernemers in de brief. Door de gemeenteraad is echter door middel van een amendement bepaald dat het kerkplein en het Hortusplein zo autovrij mogelijk moeten worden gemaakt. Daarnaast wil het CDA er door middel van een motie bij B&W op aandringen om een stappenplan op te stellen om dit zo snel mogelijk te realiseren. BPT kan zich hier echter totaal niet in vinden. “U gaat ons inziens voorbij aan het economisch belang van de winkels in Sassenheim. De consument wil of moet af en toe met de auto naar het centrum om boodschappen te doen. Wij als ondernemers kunnen deze consumenten niet missen. Als wij in Sassenheim een tekort aan parkeerruimte hebben rijden de consumenten door naar andere plaatsen zoals Lisse en Oegstgeest waar voldoende parkeerplaatsen zijn”. Volgens de ondernemers zal dit onvermijdelijk gevolgen hebben voor het winkelbestand in Sassenheim.

Het Business Platform Teylingen is van mening dat niet zomaar een besluit kan worden genomen om het kerkplein autovrij te maken zonder allerlei recente en toekomstige gevolgen daarin mee te nemen. Om een actueel beeld te krijgen van de parkeermogelijkheden in het centrum van Sassenheim hebben de ondernemers B&W en de raadsleden daarom uitgenodigd voor een rondgang door het Sassenheimse winkelcentrum.

8 REACTIES

  1. Wat een totále onzin! Nog meer autos naar de centra toetrekken en nog meer verkeersdruk en overlast creëren op de toegangswegen dát maakt de centra in Teylingen onaantrekkelijk. Alsof Sassenheimers helemaal naar Lisse gaan rijden voor boodschappen. Echt nonsens. Het centrum van Sassenheim en dat van Voorhout zijn prima te bereiken met de fiets. Dát moet je stimuleren. En niet nog meer auto overlast en onveiligheid creëren.

    • Mhr/mevr Borst,
      Ik doe u een voorstel: U gaat voor ons die volle kar boodschappen met nog een paar
      artikelen uit andere winkels halen.
      Wel lopend of met de fiets, daar ga dan tenminste vanuit.
      Ed.

  2. Nog meer is niet waar het hier over gaat.
    Het gaat juist om het minder.
    Zelf werk ik in Sassenheim zuid,woon ik inmiddels in Lisse na 30 jaar in Sassenheim te hebben gewoond.
    Ik doe mijn boodschappen dus graag en vaak in Sassenheim.
    Maar vaak rij ik nu na drie rondjes Sassenheim centrum te hebben gereden om een parkeerplekje te vinden toch maar door.
    En ja meneer ik pak ook vaak de fiets of de benenwagen,maar niet als ik als werkende mojn weekboodschappen doe.
    Ook pak ik vaak de trein dat parkeerbeleid laat te wensen over.
    Daar staan auto’s stof en spinnenwebjes te vangen,daar de eigenaren lang op vakantie zijn.
    Gewoon betaald parkeren voor langer dan 24 uur lijkt me een prima oplossing,en ja ik sta er ook weleens langer en vind het geen orobleem als ik daar voor moet betalen.

  3. We zijn een verwende generatie! Laat gewoon de auto wat vaker staan en pak de fiets. Indien je boodschappen doet met de auto, koop dan gelijk voor de hele week. Hoef je maar 1 ritje te doen:). Volgens mij valt valt er een hoop winst te behalen op het te vele autoprobleem. Betaald parkeren is daar 1 van. Groet Frans

  4. Er zijn niet te weinig parkeerplaatsen. Er zijn te veel auto’s. Meer parkeerplaatsen zorgt alleen maar voor nog meer auto’s. Bij ’te weinig’ parkeerplaatsen wijken mensen uit naar andere opties zoals OV. Induced demand.

  5. Wij wonen vlakbij het centrum,kunnen nu al regelmatig de auto niet kwijt.
    Er wordt bij ons in de straat heel veel geparkeerd vanwege bezoekers van het centrum,school en gemeentehuis.
    Heel vervelend als je bij thuiskomst niet eens de auto kwijt kunt .Dit wordt alleen maar moeilijker als straks de hoogvliet klaar is.
    Er is dus wel degelijk een parkeerprobleem in het centrum,waar de omwonende last van hebben.

  6. Nee, je moet parkeerplaatsen weghalen en al helemaal geen parkeergarage onder de nieuwe Hoogvliet maken. Moet je straks met een volle winkelwagen met boodschappen gaan lopen tot buiten het centrum en dan de lege kar weer terugbrengen. Heb ik alleen nog maar over de wekelijkse boodschappen. Of de gemeente het nu leuk vindt of niet, men wil geen honderden meters lopen en al helemaal niet als het slecht weer is.
    Koopt elders niet wat ons Sassem biedt gaat op deze manier verloren.
    Dus: B en W wordt wakker!!!!!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in