Bollenstreek – Na decennia van praten en zeven jaar van bouwen is vrijdag de Corbulotunnel bij Leiden open gegaan voor verkeer. De bijna 2,5 kilometer lange tunnel is onderdeel van de N434, de nieuwe provinciale weg, die de snelwegen A4 en A44 met elkaar verbindt. Het traject moet gaan zorgen voor een betere verbinding van en naar de Leidse regio.

De tunnel heeft ook veel voordelen voor de Bollenstreek zegt Ruud Jongeneel van Transport en Logistiek Nederland. Jongeneel: ‘De tunnel gaat naast forenzen ook bedrijven in onze regio een flinke tijdswinst opleveren. Nu ben je als je richting Leiden moet in het slechtste geval zo’n half uur onderweg. Met deze nieuwe tunnel sta je in 10 minuten aan de andere kant van de stad.’

De tunnel biedt naast tijdswinst ook milieuwinst volgens Jongeneel: ‘Omdat de vrachtwagens nu minder lang onderweg zijn stoten ze ook minder uitlaatstoffen uit. Nog een voordeel is dat er gevaarlijke stoffen door de tunnel vervoerd mogen worden. Hierdoor hoeven vrachtwagens die dit soort stoffen vervoeren niet meer ver om te rijden.’

Ook transportbedrijf Verschoor uit Sassenheim is blij met de opening van de Corbulotunnel. Mede-eigenaar Peter Verschoor: ‘Het is voor onze chauffeurs een stuk veiliger. Ze hoeven nu niet meer met onze grote kranen over de N44 te rijden. Die weg is voor ons materieel vrij smal zeker ter hoogte van het Shell benzinestation. Nu kunnnen we veilig door de bredere Corbulotunnel rijden.

Toch wacht Peter Verschoor nog even met de loftrompet te blazen. Ik wil de komende tijd nog wel even zien hoe het gaat met files en storingen, maar voor nu ben ik blij dat de Corbulotunnel eindelijk open is.

15 REACTIES

  1. Wat grappig, tijdwinst voor vrachtwagens dus minder uitstoot.
    Zal vast en zeker op papier zo zijn, maar die hele transport logistiek is zo inefficient en dus vervuilend als wat.
    Zo zijn er zat vrachtwagens die met een vrijwel lege trailer naar een klant rijden met een vracht dat zelfs door een personenauto vervoert had kunnen worden. Alleen maar om geen nee te hoeven verkopen.

    Niet dat ik op dit soort tijdwinsten tegen ben hoor. Maar het is moeilijk om positief te zijn als je dus continu hoort over de verspilling en inefficiënte planning in de transport.

    • De 7 grootste schepen op de wereld stoten meer uit dan alle vrachtwagens , auto’s en brommers op de hele wereld bij elkaar !

      • Bo, beetje domme opmerking. Heb jet hier over uitstoot van chromosomen, uranium, kalkoenen of baby’s? Leuk om populistisch te schreeuwen, maar zoals de meeste poplisten is techniek niet bepaald u sterkste punt/

      • Bo klopt geen zak van. Niet zomaar klakkeloos Facebook berichten napraten!!
        Als je even verder zoekt, vind je:

        De CO 2-emissies van alle auto’s zijn twee tot vier keer zo hoog dan de CO2-emissies van alle zeeschepen en de CO2-emissies van een relatief klein aantal van de grootste schepen (bijv. zestien) daardoor minstens een ordegrootte kleiner dan de emissies van alle auto’s.

  2. Door stroming als je van de a 4 uit een file komt sta je bij de a 44 weer vast miljoenen weggegooid geld en minder co 2 uitstoot gaan ze op een trein door die tunnel nee dus wat een gelul .

  3. Heel jammer dat ze de bottleneck bij Katwijk ook niet gelijk hebben meegenomen, een miljoentje minder of meer op de giga uitgave van de tunnel is een gemiste kans. Prima doorstroming tot/vanaf, jawel Katwijk.

  4. Wat een feest allemaal he,kijken hoe we het hier over 20 jaar hebben.Leiden aan de Zilk vast en de hele bende vol gebouwd.horizon niet meer te zien door molens en dat allemaal voor de rest van de wereld.

  5. Misschien moet An eens een planning van een transportbedrijf bezoeken. Dat blijven wij verschoond van een dergelijk uit de duim gezogen verhaal.

    • Ik zou willen dat ik dat verzonnen had.
      Helaas is het de realiteit. Of in ieder geval de realiteit bij tenminste 2 grote transport bedrijven. Kan alleen maar hopen dat andere transport bedrijven betere planners hebben!

  6. Tja tijdswinst is zo subjectief. Als we straks gegroeid zijn naar verwachting 25 miljoen mensen in Nederland die moeten wonen, allemaal gemiddeld 2 auto’s blijven rijden en 2 x per jaar vliegvakantie en willen dat het eten en pakjes bij ons gebracht worden dan wordt transport nog een groter onoverkomelijk probleem dan we nu zien. Die tunnel is straks weer te klein denk ik zomaar en de spitsstroken blijven nog steeds grotendeels van de tijd gesloten dus ook geen tijdswinst door de files. Hoelang kan ons land het nog aan.

  7. Mooie tunnel we zijn er zondag doorgereden..wowmoment..lang en licht.mooie tunnel aanrader..daar moet je doorheen zijn geweest voor je commentaar geeft..mooi werk geleverd!!!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je opmerking
Vul je naam in