Noordwijk – Een nieuwe parkeergarage in de duinen. In Noordwijk zien ze het al helemaal voor zich om de parkeerproblemen op drukke stranddagen op te lossen. Het gemeentebestuur heeft daarom al toestemming gegeven. Waterschap Rijnland en omwonenden zijn kritisch. ‘Het hele landschap wordt vernietigd.’

‘Hier in het duin willen we een éénlaagse parkeergarage bouwen’, legt project leider Paul Haasnoot van Noorlander Vastgoed, eigenaar van Hotel Huis ter Duin, de plannen uit. Hij wijst met zijn armen wijd naar de duinen aan weerszijden van het hotel, zo’n 800 meter breed. De garage moet 400 tot 500 plekken onder de duinen krijgen, met daarbij de uitstraling en onzichtbaarheid van de parkeergarage aan de Katwijkse boulevard.

De gemeente gaf eind september groen licht voor deze plannen, omdat het op zomerse dagen van de parkeerproblemen en het zoekverkeer af wil. In Katwijk is de onderduinse garage een succes te noemen. Maar toch zijn er wat hobbels te nemen voordat de gemeente en het hotel een gedeelde 500 parkeerplaatsen rijker is.

De locatie van de parkeergarage in Katwijk is heel anders dan in Noordwijk, zegt Hoogheemraad Bas Knapp van waterschap Rijnland. ‘De parkeergarage ligt in Katwijk áchter de zeewering, achter de dijk- en duinconstructie. In Noordwijk is het voorstel in het duin, in de zeewering bij Huis ter Duin. Dat maakt dat we op andere gronden de vergunningsaanvraag gaan beoordelen’, zegt Knapp.

Het waterschap heeft als eerste prioriteit een veilige zeewering, zodat de inwoners droge voeten houden. ‘Maar we zeggen niet bij voorbaat ‘nee’. We kijken naar de zandvolumes, de golfafslag bij een zogenoemde eens-in-tienduizend-jaar-storm. We toetsen op negatieve stromingen die zich kunnen ontwikkelen die de stabiliteit van de kering beïnvloeden en andere aspecten die meewegen of zo’n bouwplan vergund kan worden.’

Eerdere bouwplannen in de zeewering van Noordwijk gooide het waterschap Rijnland de afgelopen jaren nog vóór de vergunningaanvraag in de prullenbak. Maar het huidige plan is minder omvangrijk. Dus nieuwe ronde, nieuwe kansen. Haasnoot ziet het positief in. ‘Voor de bouw graven we het duin af en bouwen we in een half jaar een garage. Daarna brengen we het duin weer terug en wordt het precies weer zoals het is, of mooier. Want we gaan in overleg met de omwonenden hoe ze hun uitzicht terug willen zien,’ zegt Haasnoot.

‘Ik geloof er niks van’, zegt bewoner Jan Holrigter van één van de kapitale appartementen met uitzicht op de duinen. Meneer Haasnoot stelt het veel te positief voor. Natuurlijk wordt het nooit meer hetzelfde, zegt Holrigter terwijl hij op zijn balkon over het landschap kijkt. ‘Ik sta nu blij te kijken, maar als het anderhalf jaar lang een grote bouwput wordt met hoge kranen, word ik helemaal chagrijnig.

‘Mijn vrouw is hier heel gelukkig en die wil ik graag gelukkig houden’, zegt Holrigter. ‘Het hele landschap wordt vernietigd. Laatst zag ik een vos lopen en ik zie veel konijnen. Dat verdwijnt ook allemaal.’

Mogelijk voorziet ze een lange strijd. De bewonersverenigingen van de appartementencomplexen naast het hotel zijn namelijk voornemens advocaten in te schakelen om het bouwplan van tafel te vegen. Een andere oudere bewoonster van een appartement naast Huis ter Duin reageert dan ook laconiek op de bouwplannen. ‘Ach, dat gaat nog zo lang duren. Tegen die tijd dat dat er is, ben ik allang dood.’

Het college gaf eind september groen licht voor het zogenoemde principeverzoek van het plan. De gemeente ging afgelopen week met een nieuw plan met het waterschap om de tafel. Daarin heeft het Hoogheemraadschap de voorwaarden duidelijk gemaakt. ‘Het is nu aan de gemeente om een vergunning aan te vragen.’

12 REACTIES

  1. Noortuk moet niet zo stronteigenwijs doen, 500 auto.s extra richting Boulevard en Grent is een veel te grote belasting voor dat punt aan zee.
    Gewoon 2 lagen op het wantveld erbij , 1 boven en 1 onder de grond en het hele Noortukse parkeerprobleem is als sneeuw voor de zon verdwenen.

  2. Nee niet op het wantveld dan moeten ze te ver lopen en dat in dezetijd dat kan toch niet het liefst zouden ze met de auto het strand op rijden . Het zal de gemeenschap wel weer een hoop geld kosten .

  3. Als je het labyrint kan van het dorp geschiedenis je verdwaalt er in.
    Het dorp is chaotisch egocentrisch het is irrationeel.
    Het is een liefde voor het leven je valt in vele verbazingen.
    Je komt nooit aan het eind.
    Incompetentie in overvloed,nooit een zelfreflectie.
    Te complex voor het dunne lijntje van ordening.
    Grandeur en mondain allang verloren.
    Wonende toplaag van elite.
    Geen tram.
    Geen parking.
    Blijvend eeuwig duin.
    Droom verder.
    Roepen in het vacuum.
    Knallende proefballon.

  4. Daarnaast géén Elektrische-auto’s plaatsen in ondergrondse-parkeergarage’s.Zoals op dat container-zeeschip,als er een lithium-batterij de inwendige SEPARATOR knapt,zijn de gevolgen niet te overzien,binnen enkele seconden ontfloft die lithium-batterij en er is géén ontkomen aan,temperatuur die ontstaat van meer als 1000 graden,en ook giftige stoffen,je zult er maar met je gezinnetje inzitten.Daarnaast de enorme ravage die ontstaat,en het gebouw kan ontzet worden,en ook de Brandweer kan niet met een Brandweer-wagen naar binnen rijden.Het moraal, er gebeuren weinig ontfloffingen van E-Auto’s,maar ook vallen ook niet regelmatig passagiervliegtuigen uit de lucht.Ze zult er maar inzitten.Via: youtube.nl (tik in) Stadt verbietet Elektroautos im Tiefgarage: Brandgefähr: en de kosten van het opknappen wie betalen dat(tik in) E-Auto gerät beim laden in Brand(tik in) TV-Doku: Brennende Elektroautos bei der Post(tik in) Vier E-Busse explodieren an Stroms säule.E-auto’s kan gezien worden als rijdende bommen,je loopt regelmatig gevaar.En daarnaast bij de aanschaf van E-Auto’s gebruikt,dan kunnen de vevanging van de lithium-batterijen kosten tussen de 9000/30.000 euro kosten,en dat kan gezien de dagprijs als Total Loss. (tik in) Exploding Broken Down Tesla Model S: wordt in Finland met dynamiet opgeblazen door de bezitter van deze 10 jaar oude Tesla,kosten 20.000 euro voor nieuwe lithium-batterijen.Advies: blijf lekker doorrijden met je huidige brandstof-auto,met goed onderhoud?normale rijstijl en geen E-10 maar E-5 aftanken,het kost wat duurder maar je motor loopt er beter op,en mindervervuiling in de div. componenten,er zit water in de E-10 en kan de belangrijke onderdelen in een goede werking problemen geven,en de kosten daarvan kunnen zeer hoog uitvallen,als je eigen vervoermiddel betreft.afz: een voormalig goed opgeleide Techneut met pensioen.

  5. maar zowel boven-ondergrondse parkeergarage’s kunnen problemen opleveren bij het plaatse van Elektro-auto’s,als de inwendige SEPARATOR knapt met alle gevolgen van dien.Via youtube.nl (tik in) Autobrand: Wenn das E-auto plötzlich Feuer fängt|Marktcheck SWR(tik in)Wie gefährlich ist die Batterie im Elektroauto?|Quarks(tik in) kind en 3 jarig kind ontkomt aan vlammen brennende elektrische auto in Groningen.Als de inwendige SEPARATOR knapt van de lithiumbatterijen.

  6. Geachte Redactie: bedankt voor het plaatsen van mijn inhoudelijke informatie,en dat is héél bijzonder voor een lokale omroep,ze moeten zich diep schamen bij onze staatsomroep de NPO.Die heeft het alleen over dat we alle inwoners van Nederland gaan elekto gaan auto-rijden. En dat heet tunnelvisie.Via youtube.nl (tik in) TÜV nicht bestanden? Hier landen die Autos|Entdeckt! Geheimnisvolle Orte|kabel eins Doku(tik in)Abwracken-Gut für die Wirtschaft,slecht für die Umwelt?|WDR Doku(tik in) Autoschrott in Afrika:was deutscheGebruikerswagen anrichten|Die Story|kontrovers|BR 24(tik in) b522 ARD elektroschrott von Bayern nach Ghana unser Schrott für Afrika kontrovers: Afrika wordt het afvalputje van de EU gebonden landen(tik in) Bolivien im Lithium Rausch (tik in) ZDF HD planer e der wahre Preis von Elektroautos.Geeft weer het veschil in de exakte waarheden en bevindingen via de vele Duitse Radio/TV omroepen tov de Schotelbezitters.Het is heel veel in de Duitse Taal.Maar mijn ouders konden vanaf 1950 al 3 Duitse omroepen ontvangen via een harkantenne

  7. aanvulling: het heel veel informatie in de Duitse Taal,maar zoals ik al eerder beaamden,konden mijn ouders vanaf de jaren 1950 en ook in Arnhem en het Oosten van Nederland de 3 Duitse Radio/TV omroepen ontvangen: ARD/ZDF/WDR via een Harkantenne.Maar ook de Duitse Radio’s waren heel populair in het Oosten van het land. oa de Merken:Blaupunkt/Telefunken/Grundig Nordmende en Metz etc. Die waren al uitgerust voor ontvangst van de UKW(FM modulatie)Maar ook de Duitse TV omroepen waren toen en nu nog immens populair.En via de Astra 1 (19.2) in de orbiter-baan 38.000 km boven de evenaar via hun footprint van de Astra 1 ontvangst in praktisch héél Europa.Ik ben geen Narcist,maar wel behept met de weergave van de exakte waarheden.

  8. via: youtube.nl grote zorgen VVE’s over veiligheid garage,en daar kan geen sprinkler installatie tegen op;omdat er duizenden liters water nodig zijn(tik in nogmaals)Wie gefährlich ist die Batterie im Elektroautos?|Quarks(tik in) lithium-ion battery,How does it work?(ziet ook de SEPARATOR)(tik in) Tesla Model 3 Taxi brent in Hamburg(tik in) Tesla Model X-Taxi wird in Frankfurt opher der Flammen(je zult er maar inzitten.In 1980 reed ik in een LPG auto,en mocht ook in Den Haag in de binnenstad niet parkeren in een parkeergarage,stond ook aangegeven.(ontploffings gevaar,maar ook in meerdere parkeergarage’s.Maar ook in div vakantielanden.Terwijl LPG auto werden perodiek gecontroleerd door de RDW.En gebeurt dat ook bij de E-Auto’s.(tik in) zo werkt een sprinkler installatie,en is er voldoende capaciteit om evt meerdere lithium-branden te blussen?die zijn heel moeilijk te blussen,omdat het ontploffen van lithium-batterijen dagenlang kan doorgaan.En de blusstraal van de brandweer moet nevelig zijn,omdat door de zeer hoge stroom,er een terugslag kan ontstaan via de blusstraal.En zijn er voldoende water-containers aanwezig bij de Brandweer om die brannende E-auto’s onder te dompelen in die waterbakken.En is de Brandweer in Noordwijk/meerdere brandweerkorpsen in de omgeving daar op voorbereidt!.Alleen de waterstof-auto’s zijn ook elektrische aandrijvingen,maar waterstof is het lichtste Element in de Natuur,en als de 4 cm dikke wand van Keflar waterstof-tanks(wordt ook gebruikt in de Formule 1) de waterstof-tanks een gaatje zou ontstaan,dan is binnen luttele seconden de tank leeg,en waterstof-straal richt zich naar boven,en niet onder de E-auto’s de onderliggende lithium-batterijen.Ziet via: Google.nl (tik in) 2025 komen er steeds meer Waterstof-auto’s in de verkoop,maar in Nederland zal dat meer worden tegengehouden,in de waterstof-tank-stations,wat verder in Europa een enorme aantallen zal toenemen.Gezien ook de grotere Reis-afstanden.Wij gaan allemaal E-auto’s rijden(WIE DAT GELOOFT KRIJGT EEn WATERSTOFIETS?.(tik in) Wasserstoff neues E-Bike geeft weer de ontwikkeling van de Waterstof-fiets aandrijving.

  9. aanvulling: voor de parkeerplaatsen in Noordwijk, totaal geen E-auto’s in de nieuwe parkeergarage in Noordwijk,maar wel het het heden en de toekomst van waterstof-auto’s,inzake het veilig parkeren.via: youtube.nl (tik in) The Unfottunate Truth About Toyota’s Hydrogen V8 Engine(geeft weer de uitleg van de Waterstof(tik in) TOYOTA Fuel Cell-How does it work?En als ik als 79 jarige de ogen ga sluiten,dan wil ik dat we allemaal rijden in de Otto 4 slag motor met waterstof-injectie,die betaal zal zijn voor de midden-inkomens.Ik maak gehakt van de Elektrische auto’s.Daarnaast zal nog enige jaren mijn exakte waarheden aanwezig blijven via Google.nl en ook via:ovmagazine.nl en via div Redactie’s van div Mediums via mijn digitale opgeslagen in mijn PC via de harde schijf.Want hier in Nederland zijn ze goed in het dilete of verwijderen in de prullenbak van de exakte waarheden.Vooral via de Schotel en via youtube.nl zijn er heel veel de exakte waarheden terug te vinden.Vooral de Duitse Media/publieke/deelstaat/commerciele omroepen maken daar deel van uit.En voor mijn hersentraining na een aangereden ongeluk,hoop ik daar weer een balans terug te vinden.Het zijn vooral Stalistische methode’s om ons te laten rijden via Elektrische-auto’s.Vooral in het zakelijkverkeer zijn de medewerkers verplicht om te gaan rijden,in een Elektrische Auto.In wat voor land ben ik terecht gekomen?. waar de WITTE BOORDEN MENTALITEIT nog steeds aanwezig is.Maar de Echte onderlegde goed opgeleide Technische Deskundigen niet voor de Camera’s worden gehaalt.Haal eens een Deskundige met Prof.Dr. Ing voor de Camera,voor uitleg wat niet en wel mogelijk is in de Techniek en dat is heel divers.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in